Średnia wieku biegaczy wzrasta

"Biegacze nigdy nie byli starsi..." to jeden z kluczowych wniosków zawartych w najnowszej edycji The State of Running, raportu RunRepeat.com i Międzynarodowego Stowarzyszenia Federacji Lekkoatletycznych (IAAF). Może to być jeden z powodów, dla których motywacja do biegania również zmieniła się z dawnego nastawienia na osiągnięcia na obecne, związane z ogólnym zdrowiem i dobrym samopoczuciem.

Na jakich dystansach odnotowano największy skok wieku uczestników? Liczby mogą Cię zaskoczyć.

PODZIAŁ LICZB

Najnowszy raport, z 2018 roku, przeanalizował ponad 70 000 wydarzeń biegowych w latach 1986-2018, w tym prawie 108 milionów wyników wyścigów. Znaleźli poważne wstrząsy na przestrzeni lat, jeśli chodzi o trendy wiekowe - ze średnim wiekiem biegaczy wspinającym się z 35,2 w 1986 r. Do 39,3 w 2018 r.

Największy skok wieku można zaobserwować na dystansie wyścigu 5K, gdzie średni wiek uczestników wzrósł o 25%, z 32 do 40 lat. 10K nie był daleko w tyle z 23% wzrostem z 33 do 39. To półmaraton - ze skokiem o 3% z 37,9 do 39 - i maraton - z 6% skokiem z 38 do 40 - nie odnotowały znaczącego wzrostu.

Raport przypisuje te zmiany dłuższej karierze biegowej oraz temu, że starsi biegacze czują się bardziej zachęcani do startu w zawodach, niezależnie od wieku. Jeśli chodzi o podział wieku według płci, kobiety zaczynają i kończą starty wcześniej niż mężczyźni - co, jak przypuszcza raport, może być spowodowane porodami i innymi obowiązkami rodzicielskimi - podczas gdy udział mężczyzn osiąga szczyt około 40. roku życia.

CO POWINNI WIEDZIEĆ BIEGACZE MASTERS

Sonja Friend-Uhl, trenerka od ponad 20 lat i rekordzistka świata w halowej mili kobiet masters, rekordzistka USA w dystansie 1500 m, mili kobiet masters na zewnątrz i 3000 m w hali, zgadza się, że sport jest bardziej przyjazny dla starszych zawodników. Częściowo wynika to z ilości dostępnych informacji, które pomagają tym biegaczom poznać najlepszy sposób podejścia do sportu.

"Myślę, że ogólnie rzecz biorąc, mamy więcej wspólnej wiedzy na temat tego, jak trenować, odżywiać się i odzyskiwać energię na szerokiej podstawie dzięki Internetowi, lepszemu coachingowi i większej liczbie osób uczestniczących w sporcie" - zauważa Friend-Uhl. "[Zaczynają biegać] niezależnie od tego, czy konkurowali w szkole średniej lub college'u, czy nie".

Sportowcy Masters to ci, którzy mają 40 lat lub więcej i konkurują - w rzeczywistości Friend-Uhl zauważa, że wielu zawodników masters ma ponad 80 lat - i rzeczywiście muszą podchodzić do sportu inaczej niż sportowiec w wieku 20 lat. Friend-Uhl dodaje, że zawodnicy masters mają wyjątkowe potrzeby, dlatego tak ważne jest posiadanie trenera, który specjalizuje się w pracy z zawodnikami masters i ich zrozumieniu.

"Zawodnicy masters mają unikalne potrzeby i warunki - związane z wiekiem zmiany hormonalne, na przykład ryzyko kontuzji, zwiększone zapotrzebowanie na regenerację i zabiegi rekonwalescencyjne, wyzwania psychologiczne związane ze spowolnieniem wraz z wiekiem, itp - które kolega zawodnik masters może najlepiej zrozumieć, nie tylko z nauczonego i zbadanego punktu widzenia, ale z osobistego doświadczenia (co, moim zdaniem, jest bezcenne)".

Obszarem, który wymaga szczególnej uwagi, jest regeneracja. Podczas gdy wielu sportowców masters może trenować z taką samą intensywnością jak młodszy sportowiec, ciało często potrzebuje więcej czasu na regenerację.

"W moich strukturach trenerskich i szkoleniowych często używam 10-dniowego cyklu treningów w porównaniu z 7-dniowym cyklem, jak to robiłem, gdy byłem młodszy" - zdradza. "Zazwyczaj potrzebuję 2-3 dni łatwego treningu między ciężkimi treningami w porównaniu z 1-2 dniami w tym momencie".

PODSUMOWANIE

Średnia wieku biegaczy wzrasta, a najważniejszym wnioskiem z tego faktu jest to, że naprawdę można zacząć biegać w każdym wieku. Naprawdę możesz zmierzyć się z każdym dystansem wyścigu i postawić sobie nowe wyzwania, o ile jesteś gotów włożyć w to pracę (i regenerację), która temu towarzyszy. Choć bieganie jako starszy sportowiec będzie się różnić od tego, czego mogłeś doświadczyć w młodszym wieku, na pewno nie będziesz jedyny i możesz skorzystać z wiedzy innych biegaczy w Twoim wieku, którzy mają większe doświadczenie.

"Moja najlepsza rada to nadanie priorytetu regeneracji, słuchanie swojego ciała i tym samym gotowość do częstego wprowadzania zmian w planowanych treningach/wyścigach" - dzieli się Friend-Uhl. "Dołącz do grupy biegaczy masters lub lokalnego klubu biegowego, aby czerpać korzyści ze wsparcia, wspólnej wiedzy i koleżeństwa - i nie zapomnij, aby to była dobra zabawa!".

0 Shares