Jak radzić sobie z bólem w dolnej części pleców (i nadal biegać)

Najprawdopodobniej zdarzyło Ci się to już kiedyś: Schylasz się, aby założyć buty do biegania lub wyjąć zakupy z bagażnika i zanim się zorientujesz, szybki i intensywny ból przeszywa Twój kręgosłup. Twoje plecy stają się sztywne i ledwo możesz chodzić, nie mówiąc już o bieganiu.

Ostry ból pleców tego typu jest niezwykle powszechny - 1/4 dorosłych osób w USA zgłasza, że cierpiała z powodu bólu pleców, który trwał przynajmniej jeden dzień w ciągu ostatnich trzech miesięcy. American College of Physicians opracowało nowe wytyczne dotyczące nieinwazyjnych metod leczenia bólu w dolnej części pleców i opublikowało je w lutym 2017 roku w Annals of Internal Medicine.

JAK LECZYĆ BÓL W DOLNEJ CZĘŚCI PLECÓW

Dobre wieści o ostrym niskim bólu pleców, mówi autor badania Timothy Wilt, MD z Minneapolis VA Center for Chronic Disease Outcomes Research, jest to, że nie trzyma się w pobliżu. "Ostry ból pleców będzie prawie na pewno się poprawić wkrótce. Staraj się unikać niepotrzebnych, kosztownych i potencjalnie szkodliwych i inwazyjnych badań i zabiegów", mówi. Ciepło, masaż, akupunktura, manipulacja kręgosłupa i NLPZ (ale nie acetaminofen) mogą pomóc. W rzeczywistości, autorzy badania stwierdzili, że niespecyficzny ból pleców ma tendencję do samoistnego ustępowania niezależnie od leczenia.

Jeśli chodzi o przewlekły ból pleców, który trwa dłużej niż 12 tygodni, badanie wskazuje na ćwiczenia, fizykoterapię, akupunkturę, trening mindfulness, tai chi i jogę jako metody, których należy spróbować przed podaniem leków. "Wiedz, że objawy mogą się zmieniać i ustępować. Porozmawiaj ze swoim lekarzem i wybierz opcje leczenia, które sprawdzą się w twoim przypadku" - mówi Wilt, zaznaczając, że lekarze rodzinni są doskonałym miejscem, aby zacząć, ponieważ są dobrze zaznajomieni z bólem pleców.

Wytyczne ACP jasno określają, że silniejsze leki, takie jak opioidy, należy brać pod uwagę tylko wtedy, gdy wyczerpane zostaną wszystkie inne opcje. Ze względu na problemy związane z tymi lekami, takie jak potencjalne uzależnienie, mogą one przynieść więcej szkody niż pożytku.

ROZWAŻ KRÓTKOTERMINOWĄ FIZYKOTERAPIĘ

Robert de las Alas, DOlekarz medycyny rodzinnej w Indiana University Health Physicians, widzi wielu pacjentów z bólem w dolnej części pleców. Często wykonuje on manipulacje kręgosłupa (jako lekarz osteopatyczny jest to część jego szkolenia). Często zaleca również fizykoterapię. "Kiedy siedzimy przez cały dzień, mięśnie, które pomagają nam utrzymać się w pozycji stojącej, są napięte i nie używamy ich. Kiedy ich używasz, pojawiają się nierównowagi i łatwo jest wykręcić plecy."

Odkrywa on, że wiele osób potrzebuje tylko dwóch lub trzech sesji fizykoterapii, aby nauczyć się ćwiczeń, które pomagają wzmocnić mięśnie stabilizujące, które wpływają na niskie plecy.

ZACZNIJ POWOLI, ALE POZOSTAŃ AKTYWNY

Sam "biegacz, De las Alas zdaje sobie sprawę z tego, jak frustrujące jest, gdy nie możesz biegać - a kiedy już biegniesz, martwisz się, że możesz ponownie nabawić się kontuzji. Lubi przypominać ludziom, że ruch jest dobrze. "Twoje plecy to staw, a stawy chcą się poruszać. Kiedy się nie ruszasz, to właśnie wtedy wszystko się zaciska". On zaleca chodzenie w pierwszej kolejności. "Stamtąd staje się to negocjacją z twoim ciałem. Aby zacząć z powrotem od biegania, rób tylko około jednej trzeciej tego, co normalnie byś robił".


CZYTAJ DALEJ > PRAWDA O LODZIE DLA REGENERACJI MIĘŚNI


SŁUCHAJ SWOJEGO CIAŁA

Chociaż wytyczne ACP zalecają terapie, które mogą pomóc, najlepszym przewodnikiem jest twoje ciało. Radzenie sobie z bólem w dolnej części pleców, który pojawia się i znika (i często nie możesz dowiedzieć się, co zrobiłeś, aby go wywołać), jest bardzo frustrujące. Nie oznacza to jednak, że musisz przestać biegać. Wilt, który sam doświadczył ataków bólu w dolnej części pleców i jest trzykrotnym kwalifikatorem Bostonu, ma kilka mądrych rad: "Gdybyśmy nie ćwiczyli każdego dnia, kiedy nas coś boli, nigdy nie wstalibyśmy z łóżka" - mówi. "Zmodyfikuj swoją rutynę treningową, ale nie stań się więźniem dyskomfortu".

0 Shares