Wszystko, co musisz wiedzieć o pozycjach w kolarstwie szosowym

Jedną z zalet jazdy na rowerze szosowym jest to, że nie musisz pozostawać w tej samej pozycji przez cały czas trwania treningu. Zmieniając swoją pozycję na siodełku i na kierownicy, możesz sprawić, że wspinaczka, sprint i zjazdy będą łatwiejsze, bezpieczniejsze i wygodniejsze.

Wiedza o tym, która pozycja jest najlepsza dla każdego scenariusza, nie zawsze jest zdroworozsądkowa. Przyjrzyjmy się zatem każdej z podstawowych pozycji w kolarstwie szosowym i dowiedzmy się, którą z nich należy stosować, by jeździć szybciej, wydajniej i bezpieczniej.

Opuszczana kierownica w rowerach szosowych została stworzona po to, by zapewnić Ci różne pozycje rąk, które poprawiają komfort i szybkość jazdy. Jednakże, niektóre pozycje są lepiej wykorzystywane w określonych sytuacjach niż inne.

Oto podstawowy podział:

DŁONIE

Ta uniwersalna pozycja jest tą, z której będziesz korzystał najczęściej. Nie jest tak agresywna jak jazda w dropie i zmniejsza nacisk na dolną część pleców i szyję. Masz również dostęp do hamulców i przerzutek, co czyni ją idealną do jazdy w grupie lub w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Kaptury mogą być również używane, gdy stoisz podczas wspinaczki lub gdy próbujesz być bardziej aerodynamiczny poprzez zgięcie łokci i spłaszczenie pleców.

Kiedy używać: Podjazdy na stojąco, jazda w grupie oraz w każdym momencie hamowania i zmiany biegów mogą wymagać częstych zmian.

GÓRNA CZĘŚĆ KIEROWNICY

Ta część kierownicy znajduje się pomiędzy kapturkami a wspornikiem kierownicy. Ta pozycja ręki jest najczęściej używana do odciążenia dolnej części pleców podczas jazdy z mniejszą prędkością i podczas wspinaczki w pozycji siedzącej. Ta pozycja ręki pozwala rowerzyście przesunąć się bardziej do tyłu na siodełku, aby wykorzystać pośladki i może pomóc otworzyć płuca, aby ułatwić oddychanie. Wadą tej pozycji jest brak dostępu do hamulców i przerzutek, co może być niebezpieczne podczas jazdy w grupie i na zjazdach.

Kiedy używać: Podjazdy na siedząco, odciążenie dolnej części pleców przy mniejszych prędkościach na płaskich drogach.

OPADANIE

Ta aerodynamiczna pozycja rąk polega na umieszczeniu ich na najniższej, zakrzywionej części kierownicy. Kolarze najczęściej używają tej pozycji, aby obniżyć ciało do bardziej agresywnej pozycji w celu osiągnięcia jak największej prędkości. Obniżenie ciała pomaga również w uzyskaniu większej kontroli nad rowerem, co sprawia, że jest to najlepsza opcja podczas zjazdów, ponieważ nadal masz dostęp do dźwigni hamulca. Ponieważ jednak pozycja ta może być ciężka dla szyi i pleców, nie jest często stosowana przez dłuższy czas, a raczej w krótkich zrywach podczas ucieczki lub sprintu.

Kiedy używać: Sprinty, prędkość w linii prostej przez krótkie okresy czasu i szybkie zjazdy.

Podobnie jak w przypadku kierownicy, ustawienie ciała w siodełku w sposób dostosowany do sytuacji może poprawić komfort i wydajność jazdy na rowerze. Poniżej przedstawiamy trzy podstawowe pozycje siodełka oraz kiedy należy je stosować.

NEUTRALNA

Pozycja neutralna znajduje się bezpośrednio pośrodku siodełka i jest generalnie najwygodniejsza. Większa część ciężaru ciała powinna spoczywać na kościach siodła, a nie na tkance miękkiej, aby uniknąć drętwienia.

Kiedy używać: Większość czasu powinieneś spędzać w tej pozycji, szczególnie gdy jeździsz z rękami na maskach i podczas umiarkowanych wysiłków.

DO PRZODU

Pozycja do przodu nie jest używana tak często, ale może pomóc wygenerować więcej mocy przez krótkie okresy czasu. Gdy ręce są w pozycji do jazdy na czas lub w kroplach, lekkie przesunięcie do przodu na siodełku może zmienić kąt nachylenia ciała i umieścić środek ciężkości bezpośrednio nad pedałami, aby uzyskać większą siłę pionową i prędkość. Ponieważ jednak siedzenie na nosku siodełka jest generalnie niewygodne, powinno się go używać tylko wtedy, gdy potrzebny jest krótki, maksymalny wysiłek.

Kiedy używać: Wysiłki na wyścigu solo z ucieczką i próby czasowe.

TYŁ

Neutralna pozycja siodełka może być używana podczas wspinaczki, ale przesunięcie siodełka do tyłu jest pozycją, którą można wykorzystać podczas szczególnie długich lub stromych podjazdów. Pozwala to na większe rozciągnięcie nogi i opuszczenie pięty w dolnej części pedałowania, co pomoże Ci wykorzystać dodatkowe grupy mięśni, takie jak pośladki, aby zapobiec zmęczeniu. W tej pozycji biodra powinny obracać się do przodu, a ręce powinny znajdować się na górnej części kierownicy.

Kiedy używać: Długie, siedzące wspinaczki


CZYTAJ DALEJ > 5 USTAWIEŃ, KTÓRE SPRAWIĄ, ŻE TWÓJ ROWER BĘDZIE WYGODNIEJSZY


POZA SIODEŁKIEM

Czasami brak siodła jest najlepszą pozycją dla Twojego ciała. Podczas długich podjazdów możesz chcieć od czasu do czasu stanąć, by odciążyć dolną część pleców i wykorzystać różne grupy mięśni. Gdy stoisz, upewnij się, że nie umieszczasz swojego ciężaru ciała zbyt daleko do przodu, bezpośrednio nad kierownicą. Zamiast tego należy przesunąć ciało do przodu w stosunku do siodełka, tak aby nos dotykał tylnej części nóg. Najlepiej, jeśli ręce będą znajdować się na masce.

Innym przypadkiem, kiedy nie chcesz siedzieć na siodełku, są szybkie zjazdy. Lekko unosząc się z siodełka, będziesz w stanie zamortyzować wszelkie nierówności drogi i pozwolić, aby ramiona zgięły się i zamortyzowały wstrząsy na nierównej powierzchni zamiast pleców. Gdy dojedziesz do zakrętu lub trafisz na odcinki, które nie są szczególnie nierówne, możesz wrócić na siodełko.

Kiedy używać: Stojąc podczas podjazdów, nierówne powierzchnie drogi na zjazdach.

0 Udziały