Rozkołyszmy tego yawla!

181 km pływania, historia sztafety

Pływanie sztafety X-WATERS Samara 181 to szczególna historia i szczególne przeżycie.

W dniach 21-25 sierpnia 2019 r. uczniowie z oddziału I Love Swimming w Samarze połączyli siły z 6 osobami, aby pokonać łączny dystans 100 mil. Niektórzy pływali, inni wiosłowali w łodzi. Cały zespół jednogłośnie zakochał się w pływaniu. Co działo się z chłopakami w ciągu tych 5 dni, jakich emocji doświadczyli i w jakich okolicznościach się znaleźli, opowiemy Wam z pierwszej ręki w tym artykule.

Na początek kilka słów o zasadzie działania sztafety w tym biegu.
Zespół składa się z 4-6 osób. Dystans można podzielić dowolnie, ale każdy uczestnik musi przepłynąć minimum 30 minut w ciągu jednego dnia. Podczas gdy jeden z zawodników jest w wodzie, pozostali wiosłują jachtem. Jarzmo nie może pozostawać w tyle za swoim pływakiem więcej niż 50 metrów.

A teraz przedstawmy bohaterów: Swietłanę Lebiediewą, Wiktorię Martynową, Wasilija Bielajewa, Michaiła Bezruczenkę i Stanisława Turkowa. Drugiego dnia do drużyny dołączył Anton Tuchin (kibic), aby ułatwić wiosłowanie. Trzeciego dnia Sergei Tuchin zszedł z trasy solo i również dołączył do sztafety.

Według chłopaków w ciągu pięciu dni było wszystko: musieli przejść ekspresowy kurs wiosłowania, kilka razy zmieniać taktykę, podzielić jacht na strefy mokre i suche, cieszyć się przyrodą i zamiast marzyć, iść i patrzeć w gwiazdy. Poprosiliśmy chłopaków o podzielenie się swoimi wrażeniami z pływania i oto kilka fragmentów ich wywiadów z zespołem.

Co najbardziej zapadło Ci w pamięć?

Mikhail Bezruchenko:

"Właściwie to chciałem popłynąć w tym wyścigu, jak tylko o nim usłyszałem. Ale prawie wskoczyłem do drużyny, wskakując do ostatniego wagonu - jeden z uczestników doznał kontuzji i zwolniło się miejsce. Wtedy wiedziałem, że to jest przeznaczenie.
Jeśli chodzi o treningi, to miałem szczęście, że od roku startuję w triathlonach, bo szczerze mówiąc nie miałem zbyt wiele czasu na przygotowania. Przed pływaniem moim maksimum było 1,5km, tego dnia pobiłem swój rekord 2 razy: najpierw przepłynąłem 3km, a godzinę później 5km.
Wyścig uświadomił mi na tyle, na ile to możliwe, że nie ma rzeczy niemożliwych.

Stanislav Turkov:

"Po raz pierwszy w życiu dowiedzieliśmy się, że na Wołdze są wiry.
Zaczęłam wchodzić do wody. Ekipie w yawlu pomagał pomyślny wiatr (wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy, że wiosłujemy nieprawidłowo), wiosła były bardzo lekkie, pogoda ciepła, prąd przyjemny.... Wiosłowałem, nieświadomy, że jestem wciągany w wir. To było około godziny kursu, gdzie prawie wszyscy stanęli na płaskim".

Wasilij Belyaev:

"Stas został przeciągnięty na drugą stronę jachtu do jednego z samotnie pływających. Widać było, że się wykańcza, wiosłował ile sił, ale stał w miejscu. Cała drużyna krzyczała do Stasia, żeby płynął z powrotem. Był to jeden z pierwszych nieprzewidzianych momentów. Zdecydowano, że przejmę stery od Stasia, choć on nie od razu zrozumiał dlaczego, ale jednak! Miałem szczęście - przez godzinę pływałem jak delfin na ładnym odcinku z niezłą prędkością. Sveta też miał szczęście, ale Vika i Misza dostali wąski odcinek".

Mikhail Bezruchenko:

"Jeden z najważniejszych punktów pierwszego dnia - słowa yawl i paddle nabrały nowego znaczenia z negatywną konotacją. Kiedy Wasia zastąpił Stasia, a ten jeszcze nie dopłynął i nie odpoczął, my trzy, Vika i Sveta musiałyśmy wiosłować jak najmocniej, żeby nie wciągnąć na pokład także jaguara.
A gdy tylko znaleźliśmy się na otwartym terenie i powiał wiatr, zaczęliśmy wiosłować... Teraz zdałem sobie sprawę, że nie byłem pływakiem, tylko byłem na galerach. Przychodziły mi na myśl wszystkie filmy, w których było wioślarstwo".

Victoria Martynova:

"W tym momencie wszyscy zdaliśmy sobie sprawę, jak bardzo myliliśmy się, zabierając książki i ściągając filmy na nasze telefony. Nasza naiwność pozwalała nam sądzić, że będziemy czytać, głaskać wodę rękami, podczas gdy jawa unosiła nas za pływakiem".

Wasilij Belyaev:

"Najdłuższy był drugi dzień - około 10 godzin w wodzie. Było też najgoręcej. Ale na ogólnym tle było to całkiem wygodne.
W końcu rozwinęliśmy technikę wiosłowania, odkryliśmy fajne słowo "taban" - hamować wiosłem. Sveta zaczęła "pracować na księżycu" jako masażysta, rozciągając nasze plecy, abyśmy mogli odpocząć od wiosłowania.
Cieszyliśmy się, że Anton, syn Siergieja Tuchina, dołączył do nas na wiosłach. Być może wysłuchał nas bóg yaw, do którego modliliśmy się usilnie po pierwszym dniu.

Który dzień był najtrudniejszy?

Swietłana:

"Trzeci dzień to był dystans 23 km. Rzeka w Stanach Zjednoczonych. Pogoda dopisała, wiatr był spokojny. Przewidywanie wcześniejszego zakończenia pracy (w porównaniu z poprzednimi dniami). Postanowiliśmy pływać po 30 minut. Misza wysunął się na prowadzenie, odważnie wchodząc do stojącej wody, która była zielona od drobnych glonów. Należy zaznaczyć, że po 300 metrach woda była bardziej klarowna i bezzapachowa. Po Miszy popłynęła Vika, a za nią Sergey (dołączył do nas, bo został odłączony od kursu solo).
Wiatr zaczął się wzmagać, z minuty na minutę coraz mocniejszy i podnoszący falę. Zorientowaliśmy się, że zostajemy w tyle za pływakiem, bo łódź stała w miejscu. Było jasne - musimy wiosłować na cztery wiosła. Przesunęliśmy się, powoli, ale pewnie do przodu.

Potem wiosłowałem. Fale na wszystkie strony, zero orientacji, starałem się trzymać blisko skiffa. Kilka razy złapała mnie fala i wpadłem do wody, trochę bolało mnie ramię. Te 30 minut było dla mnie najtrudniejsze w ciągu całego dnia.
Zmieniliśmy się ze Stasiem, zaczęliśmy płynąć bliżej lewego brzegu, wiatr był dużo spokojniejszy i fale mniejsze. W tym czasie przez radio podano informację, że odległość się skróciła i mamy iść do Bogatyrskiej Słobody na prawym brzegu. Zebrawszy siły, zaczęliśmy płynąć na prawy brzeg. Chłopaki na wiosłach, Misza był w wodzie, za nim Wasia pokonał ostatni odcinek.

Suma summarum: 11 bardzo trudnych kilometrów. Na tej mecie nie było muzyki, ale sami śpiewaliśmy. W końcu każdy z nas powinien mieć swój własny, niezapomniany start i metę.
Trzeci dzień to równik, który dał nam wiele do zrobienia. Burza. Trzciny na prawym brzegu. Był też nurek, który nagle wynurzył się z wody i zapytał, czy nie widzieliśmy jego łodzi. Na szczęście dostał odpowiedź, że to było w krzakach, a nie w łeb jarząbkiem.
Były też mewy, które atakowały Michaiła. Najwyraźniej myśleli, że jest wyspą.
Ale obóz był w bardzo pięknym miejscu. Były naleśniki i kwaśnica, przysiady i śpiewy przy ognisku. I to: "I usiądźmy na brzegu i popatrzmy w gwiazdy. Bo w sierpniu nocne niebo jest najpiękniejsze...".

Wiktoria:

"Te pięć dni nie są tak naprawdę związane z żeglarstwem. Mówią o pięknie otaczającej nas przyrody, o potędze rzeki, o sile rąk. A przede wszystkim o sile woli i potędze czystej duszy, wdzięczności i akceptacji.
To radość kontynuować pałeczkę tam, gdzie naprawdę chcesz, bo to jest dla Ciebie ważne: oddychać powietrzem rozlewiska Mordowii i machać do HPP Zhigulevskaya. Ale jednocześnie jest to też obowiązek pływania tam, gdzie nie ma się na to ochoty.
Jest to życzliwość i akceptacja sytuacji. Nasza masażystka, Swietłana, nauczyła nas podejścia "rób to, co musisz zrobić i bądź tym, kim chcesz". W ten sposób każdego wieczoru pomagała pływakom zregenerować siły poprzez masaż.
To opowieść o szacunku - o tym, by każdy miał swój mały początek i swój niezapomniany koniec. Celem jest poprawa techniki zespołu z okrążenia na okrążenie. Niektórzy z nich ustanowili swoje osobiste rekordy tempa, a niektórzy pokonali pierwsze 5 km.

Jest też podziw i bezwarunkowe zaufanie do naszego najlepszego kapitana jachtu Nikołaja. To on nauczył nas różnicy między lewą a prawą burtą i zachował spokój w każdych okolicznościach. Poprowadził nas również w najbezpieczniejszy i najbardziej prawidłowy dla pływaków sposób.
Przy każdym starcie czuliśmy szczere wsparcie i dokładnie wiedzieliśmy, że wszystko będzie tak, jak powinno być.
W ciągu roku nasi organizatorzy przeszli długą drogę od marzeń do czynów i pomogli zrealizować ten legendarny obóz z domowym zaciszem. Dzięki nim jesteśmy też szczęśliwsi, silniejsi, bardziej uśmiechnięci i opaleni.
Uczestnicy i wolontariusze, staliście się dla mnie tak zrozumiali, przytulni i kochani. Dowiedziałem się czegoś nowego o tobie i o sobie, z czego się cieszę."

181 km na trasie Żygulowskiego Dookoła Świata to wyzwanie, które wprowadza zmiany w życiu i przemienia uczestnika od wewnątrz. To 5 dni jedności z naturą, wieczornych śpiewów przy ognisku i pokonywania własnych ograniczeń w każdej sekundzie.
Zespół ZaVolga zebrał się na treningu Masters w szkole I Love Swimming w Samarze od amatorów, którzy nie znali się przed treningiem w basenie, a wyszli na linię startu jako przyjazna grupa silnych pływaków, jeszcze bardziej zjednoczona do mety.
Dla tych, którzy kochają pływanie i szukają ludzi o podobnych zainteresowaniach, I Love Swimming oferuje programy sportowe.