Psychologowie sportu wypowiadają się na temat typów osobowości biegaczy

Biegacze to wyjątkowa grupa, częściowo dlatego, że jeśli połączysz ze sobą dwóch biegaczy, rozmowa rzadko schodzi na tematy związane z osobistymi osiągnięciami i historiami z dnia wyścigu. Dzieje się tak również dlatego, że sport ten przyciąga bardzo zróżnicowaną grupę ludzi. Dzięki dużej różnorodności dystansów i treningów, każdy znajdzie coś dla siebie.

Może być tak, że jeśli nie lubisz biegać, to być może nie biegasz stylem, który pasuje do Twojej osobowości. Jeśli masz problem z wyborem dystansu do wyścigu lub szukasz nowego podejścia do treningu, możesz wykorzystać swoją osobowość, aby znaleźć swoje dopasowanie.

Oczywiście zawsze znajdą się jakieś wyjątki, ale psychologowie sportu uważają, że pewne cechy najlepiej pasują do konkretnych dystansów i treningów. Skąd więc wiesz, do czego najlepiej się nadajesz?

WSPÓLNE CECHY BIEGACZY

Certyfikowany psycholog sportu, dr Richard O. Temple, członek Amerykańskiej Rady Psychologii Sportu i właściciel firmy Mind for SportsZauważa, że ponieważ sport składa się z tak szerokiej gamy ludzi, trudno jest określić konkretne cechy, które posiadają wszyscy biegacze. Mówi jednak, że przeprowadzono badania naukowe, które zidentyfikowały kilka wyróżniających się cech: sumienność i neurotyczność.

"Sumienność jest stosunkowo oczywista i odnosi się do poświęcenia i zaangażowania w wykonywane zadanie" - wyjaśnia. "Neurotyczność, stary termin z czasów Freuda, można interpretować jako bycie bardzo zorientowanym na szczegóły i skoncentrowanym na zadaniu. Ma to intuicyjny sens, ponieważ konkurencyjne bieganie wymaga ogromnego zaangażowania w czas i wysiłek, szczególnie w kontekście normalnego życia."

Jeśli nie masz tych cech wrodzonych, są to rzeczy, które można rozwinąć. Biegacze wiedzą, że w tym sporcie nie chodzi tylko o trening ciała; trzeba też poświęcić czas na trening umysłu. Dlatego bycie osobą kontemplacyjną jest korzystne w sporcie, jakim jest bieganie. Dzięki temu możesz sobie wyobrazić, jak osiągasz cele treningowe i ogólne. Psycholog sportu i ćwiczeń Dave Caldwell, główny trener w Whisper Runningużywa analogii do anioła i diabła na ramieniu. Jeśli jesteś w stanie wyobrazić sobie siebie spełniającego swoje cele, możesz uciszyć diabła bez względu na poziom dyskomfortu, którego doświadczasz w treningu.

"Widzenie lub wyobrażanie sobie wyzwań, którym chcesz stawić czoła, w tym procesu osiągania celów, jest formą wizualizacji" - kontynuuje Caldwell. "Mówienie sobie przez interwały poprzez wokalne lub mentalne powtarzanie interwałowych kroków - być może nawet próbując przećwiczyć, jak mogą się czuć interwały - są przykładami wizualizacji (znanej również jako wyobrażenie mentalne lub próba)".

DOPASOWANIE BIEGÓW DO TYPU OSOBOWOŚCI

Chociaż poświęcenie, dbałość o szczegóły i zdolność do wizualizacji są ogólnie dość powszechne, jak wiesz, bieganie to bardzo szerokie spektrum. Niektórzy ludzie wolą biegać lub ścigać się tylko na milę na raz, podczas gdy inni regularnie uczestniczą w ultramaratonach. Dlaczego niektórzy biegacze wolą sprintować na bieżni a inni przemierzają drogi przez wiele godzin naraz?

MOŻESZ PREFEROWAĆ DŁUGIE I POWOLNE TRENINGI, JEŚLI ...

Jeśli zdecydujesz się na trening z grupą, bieganie może stać się aktywnością społeczną. Jednak w ostatecznym rozrachunku bieganie to najczęściej sport indywidualny. Z tego powodu introwertycy mogą lubić długie biegi - zwłaszcza te mierzone dystansem, a nie tempem. Chociaż introwertycy znani są z tego, że są cisi i wolą być sami lub potrzebują czasu, aby emocjonalnie odreagować po sytuacjach społecznych, bieganie oferuje im sposób na naładowanie baterii i spędzenie czasu z samym sobą. Ich zdolność do refleksji zarówno nad sobą, jak i nad otoczeniem przez długi czas jest kluczowa.

"Nie mam zbyt wielu danych na poparcie tej tezy, ale w mojej pracy psychologa sportu i psychologa klinicznego uważam, że typ osobowości, który jest w stanie utrzymać uwagę przez dłuższy czas i który jest bardziej introspekcyjny, może być lepiej przystosowany do dłuższych treningów" - zauważa dr Temple. "Zwłaszcza w tym pokoleniu natychmiastowej gratyfikacji, w dużej mierze utrwalonej przez technologię cyfrową, sportowiec, który potrafi utrzymać uwagę przez dłuższy czas na czynności, która jest nieco monotonna i powtarzalna, prawdopodobnie odniesie największy sukces".

MOŻESZ PREFEROWAĆ KRÓTKIE I SZYBKIE TRENINGI, JEŚLI ...

Można by pomyśleć, że skoro introwertycy są dobrze przystosowani do długich, wolnych biegów, to automatycznie odwrotnie jest w przypadku krótkich, szybkich biegów. Prawdą jest, że ekstrawertycy rozwijają się w towarzystwie innych, więc krótkie treningi, takie jak interwały i fartleki, które są zwykle wykonywane na bieżni z innymi w grupie treningowej, mogą być preferowane. Jest jednak kilka innych cech, które predysponują biegacza do krótkich dystansów i szybkości.


CZYTAJ DALEJ > DLACZEGO BIEGACZE POWINNI DOŁĄCZYĆ DO GRUPY BIEGOWEJ


Jeśli masz silne umiejętności radzenia sobie z problemami i jesteś w stanie pogodzić się z cierpieniem, możesz rozwijać się na treningach szybkościowych, w których narzucasz swoje tempo do granic możliwości i pracujesz nad dyskomfortem. Może to pozwolić Ci na szybsze postępy w budowaniu szybkości i zwiększaniu tempa. Dodatkowo, jeśli pragniesz natychmiastowej gratyfikacji i natychmiastowej informacji zwrotnej, dobrze poradzisz sobie z tymi treningami; zwłaszcza jeśli masz trenera monitorującego Cię po drodze. Caldwell, który pracuje głównie z gimnazjalistami i licealistami na średnich dystansach, naprawdę dostrzega tę cechę w swojej pracy trenerskiej.

"Jako trener w cyfrowym świecie, w którym dzieci szukają odpowiedzi i gratyfikacji w chwili obecnej, ważne jest, aby być w stanie dostarczyć informacje zwrotne w sposób, w jaki mogą zobaczyć siebie poprawiających się w tej chwili", wyjaśnia. "Można to zrobić na wiele sposobów, takich jak analiza wideo, korygowanie techniki podczas ćwiczeń i interwałów, podkreślanie stałego tempa i dostarczanie informacji zwrotnej co 100 metrów podczas interwałów 200 metrów lub dłuższych".

WNIOSEK KOŃCOWY

Jak wspomniano wcześniej, biegacze są zróżnicowaną grupą, więc te wskazówki nie będą prawdziwe dla każdego pojedynczego biegacza. Jeśli jednak dopadł Cię zastój lub chcesz urozmaicić swój trening, pamiętaj o swojej osobowości! Kiedy przychodzi co do czego, dr Temple zauważa, że ostatnie badania w dziedzinie neuronauki wykazały, że mózg ma ogromną zdolność do zmian.

"Chociaż badania zidentyfikowały pewne trendy w charakterystyce osobowości dla różnych aktywności sportowych, ważne jest, aby zauważyć, że cecha osobowości jest tylko tym, cechą lub tendencją", podkreśla dr Temple. "Innymi słowy, żadna cecha osobowości nie jest przeszkodą w uprawianiu jakiegokolwiek rodzaju aktywności. Przy poświęceniu i wysiłku, potencjał ludzki jest nieskończony."

0 Shares