Przegląd sprzętu pływającego

Podczas treningów z profesjonalnymi pływakami, na desce znajdziesz górę akcesoriów. Wszystkie one są potrzebne do pracy nad poprawą techniki, wydolności tlenowej, wytrzymałości ogólnej i specjalnej - bez nich nie poprawisz swoich czasów pływackich.

Nasz trener Sergey Safonov opowiedział o głównych "zabawkach" pływackich, które są używane do treningu zarówno amatorów jak i profesjonalistów.

Flippery

Płetwy są świetnym pomocnikiem na każdym poziomie zaawansowania, od początkujących do profesjonalnych pływaków. Pomagają one rozwijać technikę nóg poprzez rozluźnienie stawu skokowego i uczynienie go bardziej mobilnym. Zalecamy również stosowanie płetw dla amatorów, którzy nie mają umiejętności pływania stylem grzbietowym podczas wykonywania wszystkich ćwiczeń. Powód jest prosty - płetwy pozwalają lepiej skupić się na właściwej koordynacji ruchów ramion (we wszystkich fazach), koordynacji rąk i nóg, koordynacji rąk, nóg i rotacji ciała, będąc jak najwyżej nad powierzchnią wody. Jest to ważne dla prawidłowego utrwalenia tej umiejętności.
Ważne! Nie używaj płetw zbyt często, ponieważ ciągłe ćwiczenie z nimi spowolni Twoje postępy.
Przy wyborze płetw do pływania rekreacyjnego zalecamy zwrócić uwagę na obecność otwartej pięty i szerokiej części roboczej płetwy wykonanej z gęstej gumy.

Flippery. Wybór Sergeya Safonova

Kolobasz

Colobash jest klasycznym narzędziem do rozwijania techniki pływania. Pływanie z Colobash jest szczególnie przydatne dla pływaków z "ciężkimi nogami" lub z wadami koordynacji nóg. Zaciśnięty między nogami wysięgnik unosi nogi tak wysoko, jak powinny, z perfekcyjną techniką. Jest to również doskonałe narzędzie do rozwoju siły - izoluje pracę nóg i pozwala na pracę ramion, śledzenie podwodnej części skoku i obrotów ciała, kiedy nogi są prawie nieważkie.
We wszystkich ćwiczeniach core ważne jest, aby utrzymać nogi prosto i nie pracować nimi, ale używać abs i kory, aby dostosować kąt swojego ciała do powierzchni wody. Jeśli ciało dobrze się obraca, miednica również będzie się dobrze obracać. Piłki są w różnych rozmiarach i kształtach, należy zacząć od grubszej.
Ważne: ogranicz się do częstego pływania z kołobrzeżanką - istnieje ryzyko, że łatwość pływania z nią zostanie zastąpiona zmianą mechaniki ruchów poprzez dodanie pracy nóg.

Kołobaszka. Wybór Sergeya Safonova

Snorkel

Pływanie z rurką to nie tylko trening hipoksji, który rozwija wytrzymałość specjalną, ale również okazja do skupienia się na technice pływania. W planie treningowym amatora, snorkeling znajduje się w rozgrzewce, głównej części treningu oraz w rozgrzewce. A ćwiczenia snorkelingu są często połączone z płetwami. Jeśli uczeń nie może wykonać danego ćwiczenia, należy wyłączyć zwykłe dwustronne lub jednostronne oddychanie i założyć rurkę, aby nie rozpraszać się oddychaniem i maksymalnie skoncentrować się na kinematyce ruchu.

Rurka. Wybór Sergeya Safonova

Łopatki

Paddleboarding to osobna historia.
Po pierwsze dlatego, że nawet bez wioseł pływanie ze złym skokiem jest dość traumatyczne, a tym bardziej, gdy się ich używa. Dlatego też przed rozpoczęciem regularnego treningu należy wspólnie z trenerem ustalić przeznaczenie i wielkość łopatek, uwzględniając indywidualne cechy wytrzymałościowe.
Po drugie, jeśli pływak amator trenuje samodzielnie, przed zakupem pierwszego wiosła należy poznać podstawowe zasady ich użytkowania
:- najlepiej zacząć od małych wioseł do pływania - rozmiar nieco większy od dłoni,
-

lepiej zrezygnować z gumowego paska do mocowania na nadgarstku - jedno mocowanie na palcu wystarczy do całkowitej kontroli ruchu pod wodą i rozwoju "delikatnych odczuć
"- objętość treningu z wiosłami zwiększać powoli i stopniowo


.



- Nie używaj łopatek pod koniec treningu, kiedy jesteś już zmęczony. Lepiej jest pływać na wiosłach po dobrej rozgrzewce.
- Czas pływania z wiosłem nie powinien przekraczać 25% całkowitego czasu treningu -
dla maksymalnej efektywności treningu zaleca się pływanie z wiosłami o dwóch lub trzech różnych rozmiarach
.
Im większy rozmiar, tym trudniej jest prawidłowo kontrolować technikę i tym ważniejsza jest siła pływaka.







Najpopularniejsze rodzaje ostrzy:

Duże (siłowe) łopatki.
Wielu pływaków amatorów omija siłownię i chce osiągnąć wzrost siły wioślarskiej poprzez pracę z łopatkami. Tak, to rzeczywiście da się osiągnąć. Dodatkowo, podobnie jak mniejsze łopatki, pomagają ćwiczyć technikę skoku i wzmacniają mięśnie ramion, obręczy barkowej, grzbietu, kory, zwiększając odpowiednio powierzchnię podparcia na wodzie i obciążenie. Warto zaznaczyć, że są to najbardziej narażone na kontuzje wiosła z powodu zwiększonej powierzchni pchania. Przejdź na większy rozmiar tylko po konsultacji z trenerem i tylko wtedy, gdy mechanika ruchu jest poprawna we wszystkich fazach skoku.
Przykład ostrzy energetycznych

Małe ostrza (ostrza palcowe).
Są to idealne łopatki do rozwijania techniki uderzeń we wszystkich 3 fazach pod wodą, a w szczególności chwytu. Łopatki obejmują tylko obszar palców, a nie całą dłoń, co powoduje duże obciążenie palców i powiązanych z nimi ścięgien po wewnętrznej stronie barku (mięśnie deltoidalne przednie). Wzmacnia to nadgarstki, przedramiona i mięśnie palców. Podczas pływania w łopatkach ważne jest, aby utrzymać rękę i przedramię w tej samej płaszczyźnie podczas podwodnej części skoku.
Przykład łopatek na palce

Łopatki na palce.
Jest to rzadki okaz i nieczęsto używany przez amatorów, nie bez powodu. Nie tylko początkujący pływacy, ale również zaawansowani amatorzy wiosłują ręką do wewnątrz po wykonaniu skoku, zaburzając sekwencję podwodnej części skoku. Aby zrozumieć, co dzieje się pod wodą, należy zacząć od trajektorii ramienia do wody i jego ruchu po przeniesieniu. Pomagają w tym łopatki do raczkowania z "wiosłem" na dole. Dzięki opatentowanej technologii pływanie w takich wiosłach powoduje maksymalne wysunięcie ramienia i rozpoczyna ruch chwytny dłoni w początkowej fazie pociągnięcia.
Przykłady łopatek krzyżakowych

"Tamagotchi dla pływaków - Finis Tempo Trainer

A na koniec opowiemy o urządzeniu, które jest używane przez większość międzynarodowych ekspertów w szkoleniu zarówno amatorów jak i profesjonalistów. Finis Tempo Trainer to osobisty trener w wodzie i jedyne narzędzie, które pozwala zrozumieć tempo, w jakim pływasz, równomiernie rozłożyć energię na długich dystansach i utrzymać średnią prędkość w seriach mających na celu rozwój wytrzymałości tlenowej.

Jedną z głównych funkcji Finis Tempo Trainer jest sygnalizacja dźwiękowa zaprogramowanych interwałów czasowych. Umieszcza się go w czepku pływaka, co pozwala na monitorowanie i kontrolowanie zadanego tempa podczas samego pływania. Jest to wygodniejsze i skuteczniejsze niż dowiadywanie się o przekroczeniu lub niedoczasie już na tablicy, po pokonaniu odcinka czasu wyznaczonego przez trenera.

Takie urządzenie pozwala uniknąć częstego błędu wchodzenia w strefę beztlenową na pierwszych 100 metrach biegu. Jeśli usłyszysz alarm kilka pociągnięć po odepchnięciu, musisz się uspokoić, skupić na poprawnej technice, jakości zarówno podwodnej jak i nadwodnej części skoku oraz koordynacji ruchów. Jeśli alarm włączy się, gdy jesteś jeszcze poza wodą, będziesz musiał nadrobić stracony czas i wrócić do swojego "docelowego harmonogramu" na następny etap.

Dla trenera, ten gadżet jest również przydatny, ponieważ pozwala lepiej monitorować prędkość pływaka w niektórych zadaniach, i prawidłowo dostosować proces szkolenia w zależności od postępów.
Finis Tempo Trainer

Wagi

Osobną kategorię "zabawek do pływania" stanowią ciężarki. Sądząc po nazwie łatwo się domyślić, że ich celem jest utrudnianie życia sportowcom ????. Używane są nie tylko przez profesjonalnych pływaków, ale również przez zaawansowanych amatorów, których średni czas skoku na 1000m jest szybszy niż 1min. 30sec. W strukturze planu półrocznego (makrocyklu) występują okresy tygodniowe (mikrocykle), w których jest dużo pracy siłowej, najczęściej poza sezonem. Do takiej właśnie pracy pływak ma do dyspozycji
:

Pływanie - grzbiet - grzbiet - brzuch - grzbiet - talerz - grzbiet - nawet spadochron


.

Pływanie od deski do deski, nawet jeśli robisz to codziennie, nie poprawi twojej prędkości. Nie będzie też pływania z tymi wszystkimi akcesoriami bez ustrukturyzowanego planu treningowego i nadzoru trenera, który rozumie, jak i dlaczego należy ich używać do konkretnych celów.

Życzymy dobrego, urozmaiconego i efektywnego treningu!

Tekst: Sergey Safonov, instruktor I Love Swimming i człowiek, który zabierze Cię "od zera" nad Bosfor