Podstawy obsługi roweru #8: Jak zmieniać biegi na rowerze szosowym

Obsługa roweru jest integralną częścią jazdy na świeżym powietrzu, a ta seria obejmuje podstawy - od zakrętów do zjazdów, radzenia sobie z nierównościami, jazdy z siodełka, jazdy w paceline, robienia sztuczek na rowerze, draftingu - a teraz zmiany biegów na rowerze szosowym.

Nauka prawidłowej zmiany biegów we właściwym czasie może spowodować mniej problemów mechanicznych i poprawić ogólną wydajność, co skutkuje wyższą średnią prędkością i większą wytrzymałością. Choć zmiana biegów na rowerze może wydawać się stosunkowo prosta, opanowanie dobrej techniki zmiany biegów może zająć trochę czasu i jest umiejętnością, którą mogą doskonalić nawet doświadczeni rowerzyści.

Od podstaw do bardziej wyrafinowanych technik, oto wszystko, co musisz wiedzieć o zmianie biegów w rowerze szosowym.

Zmiana biegów może brzmieć strasznie skomplikowanie, jeśli nie do końca rozumiesz całą terminologię. Zanim poznasz podstawy zmiany przełożeń, oto kilka słów o przerzutkach rowerowych, które powinieneś znać:

Pierścienie łańcucha: Odnosi się do liczby przełożeń, które masz z przodu roweru, gdzie pedały mocowane są do suportu. Większość rowerów szosowych ma duży i mały pierścień łańcucha, ale niektóre rowery szosowe mają trzy pierścienie łańcucha (mały, średni, duży), a niektóre nowsze modele rowerów typu adventure lub gravel mają tylko jeden.

Kaseta / zębatka: Kaseta to zbiór biegów zwanych trybami, umieszczonych na tylnym kole. Liczba zębatek w kasecie może być różna w rowerach szosowych, a w nowszych modelach może wynosić nawet 12.

Zęby: Jest to liczba nacięć na przednich pierścieniach łańcucha i trybach Twojej kasety. Jeśli zakres kasety wynosi 11t-30t, oznacza to, że najmniejsza zębatka ma 11 zębów, a największa 30 zębów.

Przerzutka: Rowery szosowe posiadają jedną przerzutkę przednią, która przenosi łańcuch z dużego pierścienia na mały (i odwrotnie) oraz jedną przerzutkę tylną, która przenosi łańcuch w górę i w dół kasety.

Wysoki bieg: Po przełączeniu na wyższy bieg pedałowanie staje się trudniejsze. Najwyższe lub najtwardsze przełożenie w rowerze szosowym to największe kółko łańcucha z przodu i najmniejsza zębatka kasety z tyłu. Najwyższe przełożenia w rowerach szosowych są często używane tylko podczas długich zjazdów lub krótkich, szybkich sprintów.

Niski bieg: Przełączanie na niższe biegi ułatwia pedałowanie, co jest przeciwieństwem wysokiego biegu. Najniższy bieg w rowerze szosowym to małe kółko łańcucha z przodu i największa zębatka na kasecie z tyłu. Niższe biegi są często wykorzystywane podczas łatwej jazdy w celu regeneracji oraz podczas pokonywania długich, stromych podjazdów.

Liczba przełożeń: Liczbę przełożeń roweru można określić mnożąc liczbę przednich kół łańcuchowych przez liczbę zębatek na kasecie. Jeśli masz 3 pierścienie łańcucha z przodu i 11 zębatek na kasecie, masz 33 biegi. To, jak duży zakres przełożeń chcesz mieć w swoim rowerze, jest kwestią bardzo indywidualną. Niektórzy rowerzyści wolą ograniczyć zakres przełożeń w celu zmniejszenia masy (dwa pierścienie łańcucha zamiast trzech), podczas gdy inni są skłonni poświęcić masę i precyzję dla większej różnorodności opcji.

Do przełączania roweru na wyższe i niższe biegi służą dźwignie zmiany biegów umieszczone tuż za przednim i tylnym hamulcem. Poniżej znajduje się podstawowe zestawienie tego, co kontrolują lewa i prawa dźwignia zmiany biegów.

Lewa dźwignia: W przerzutkach typu Shimano przesunięcie lewej dźwigni zmiany biegów i dźwigni hamulca do wewnątrz powoduje jednoczesne przesunięcie łańcucha z małego pierścienia na duży, co utrudnia pedałowanie. W przypadku jazdy na dużym pierścieniu łańcuchowym, przesunięcie tylko dźwigni przerzutki do wewnątrz powoduje przesunięcie łańcucha z dużego na mały, co ułatwia pedałowanie.

Prawa dźwignia: Prawa dźwignia przerzutki przesuwa łańcuch w górę i w dół tylnej kasety. W przerzutkach typu Shimano jednoczesne wciśnięcie dźwigni zmiany biegów i dźwigni hamulca powoduje przesunięcie łańcucha w górę kasety na większą zębatkę, co ułatwia pedałowanie. Jest to często nazywane "downshiftingiem". Gdy wciśnięta jest tylko prawa dźwignia zmiany biegów, łańcuch przesuwa się w dół kasety na mniejszą zębatkę, co utrudnia pedałowanie. Jest to często nazywane "upshiftingiem".

Podczas gdy Shimano jest jednym z najpopularniejszych napędów, SRAM i Campagnolo to dwie inne opcje, które możesz mieć w swoim rowerze. Należy pamiętać, że zmiana przełożeń w tych systemach jest nieco inna, ponieważ dźwignia hamulca nie porusza się i pozostaje w stałej pozycji.

SRAM wykorzystuje technologię double tap, w której dźwignia zmiany biegów kontroluje zarówno ruch łańcucha w górę, jak i w dół. Jeśli jest to Twój styl przerzutki, długie i krótkie pchnięcia do wewnątrz dźwigni zmiany biegów kontrolują ruch łańcucha w górę i w dół po każdej stronie. Włoski producent Campagnolo używa dźwigni i przycisku do przesuwania łańcucha pomiędzy niższymi i wyższymi biegami na przedniej tarczy i tylnej kasecie.

Kiedy już opanujesz podstawy, możesz zacząć ćwiczyć techniki, które sprawią, że zmiana przełożeń będzie płynniejsza, a pedałowanie bardziej efektywne. Poniżej znajduje się kilka wskazówek, które pomogą Ci zacząć.

1

ZMIENIAJ BIEGI CZĘSTO

Często zdarza się, że początkujący rowerzyści używają tego samego przełożenia przez dłuższy czas, zamiast często zmieniać biegi. Wypróbuj różne przełożenia, aby dowiedzieć się, które z nich jest najbardziej efektywne w danym terenie. Pomoże Ci to oszczędzać energię i uchroni Twoje nogi przed zmęczeniem. Przy niewielkich zmianach trzymaj się zmiany biegów za pomocą odpowiedniej dźwigni. Gdy konieczna jest większa zmiana prędkości jazdy, przerzucaj biegi z przodu za pomocą lewej dźwigni.

2

MONITORUJ KADENCJĘ

Jednym ze sposobów sprawdzenia, czy masz właściwy bieg, jest monitorowanie kadencji. Jeśli znasz swoją kadencję, z którą czujesz się najbardziej komfortowo, zmieniaj biegi tak, aby ją utrzymać. Na przykład, jeśli planujesz jeździć długą jazdę w strefie 2 i czują się najbardziej komfortowo jazdy na 90 obrotów na minutę (rpm), zmiana, gdy rpm zaczyna rosnąć lub zejść poniżej 90. Upewnij się tylko, że pozostajesz w pożądanej strefie treningowej lub w zakresie miernika mocy.

3

NIE PRZECINAJ ŁAŃCUCHA

Istnieje kilka kombinacji przełożeń, które mogą powodować rozciąganie łańcucha pod takim kątem, że może się on ślizgać lub ocierać o przerzutkę lub ramę. Łańcuch krzyżowy występuje wtedy, gdy używasz dużego pierścienia łańcucha na przodzie i największej zębatki na kasecie (zębatka o największej liczbie zębów) lub gdy używasz małego pierścienia łańcucha na przodzie i najmniejszej zębatki na kasecie (zębatka o najmniejszej liczbie zębów). Należy unikać tych dwóch kombinacji przełożeń, aby uniknąć uszkodzenia roweru i mechanizmu napędowego.

4

WRZUĆ WŁAŚCIWY BIEG ZANIM BĘDZIE POTRZEBNY

Zbyt długie oczekiwanie na zmianę biegu spowalnia Cię i niszczy Twój pęd. Zamiast czekać do momentu wjazdu na wzniesienie, aż zdecydujesz się zmienić bieg z dużego na mały, zmień bieg na mały tuż przed wjazdem na sam dół wzniesienia. Ułatwi to zmianę biegu bez szlifowania przełożeń i pozwoli Ci rozpocząć wspinaczkę bez utraty prędkości.

5

ŁAGODNIEJSZY NACISK NA PEDAŁY

Zrzucone łańcuchy są często spowodowane zbyt dużym momentem obrotowym pedałów podczas próby zmiany przełożenia. Zanim zdecydujecie się na zmianę przełożenia z małego na duże oczko łańcucha (lub odwrotnie), przyspieszcie trochę, a następnie zmniejszcie siłę nacisku na pedały. Zmniejszenie napięcia na łańcuchu, wywiera mniejszy nacisk na przerzutkę i ułatwia zmianę, zmniejszając jednocześnie szanse na zrzucenie łańcucha.

0 Udziały