Podstawy obsługi roweru #5: Jak jeździć w Paceline

Obsługa roweru jest integralną częścią jazdy na świeżym powietrzu, a ta seria obejmuje podstawy - od zakrętów do zjazdu do obsługi nierównych powierzchniach do jazdy z siodełka, a teraz jak jeździć w paceline. Podczas gdy długie samotne przejażdżki są czasem konieczne, jazda z grupą przyjaciół może wzmocnić Cię i sprawić mnóstwo frajdy - a także sprawić, że jazda będzie szybsza.

Drafting oraz bezpieczna i przewidywalna jazda z dużą dawką komunikacji sprawiają, że jazda w grupie jest standardem podczas przejażdżek grupowych. Aby jazda w grupie była bezpieczna, musisz być pewny siebie i stworzyć zorganizowane środowisko dla wszystkich rowerzystów w grupie.

Aby kolejna jazda w grupie była jak najbardziej przyjemna, zastosuj się do poniższych wskazówek:

Zanim przejdziesz do podstaw jazdy w grupie, kolarze muszą czuć się komfortowo w grupie. Jednym z największych błędów popełnianych przez rowerzystów podczas jazdy w grupie jest to, że nie wszyscy zgadzają się ze sobą. Zanim rozpoczniesz jazdę, upewnij się, że wszyscy uczestnicy znają podstawy tego, co się dzieje. Obejmuje to:

  • Konkretną trasę, którą będziesz jechał.
  • Czy będziesz używać linii paceline, czy też nie.
  • Miejsca na trasie, w których planujesz się przegrupować, np. na szczycie konkretnego podjazdu.
  • Szacunkowy czas przejazdu.
  • Wszelkie szczególne zagrożenia, na które należy uważać, takie jak upał lub niebezpieczny zjazd.
  • Średnia prędkość, jaką rowerzyści muszą utrzymywać, aby nie zostać zrzuconym.

Dobrym pomysłem jest również wyznaczenie lidera lub dwóch, którzy mogą się wycofać i upewnić się, że wszyscy postępują zgodnie z planem podczas jazdy. Mogą również uważać na nowych członków lub kogokolwiek, kto może jeździć w niebezpieczny sposób, np. zachodząc na siebie kołami lub próbując narzucić tempo wykraczające poza cel grupy.

Aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i innym rowerzystom w grupie, należy jeździć z prawidłową techniką. Poniższe zasady jazdy powinny być stosowane zawsze, gdy jedziesz w grupie:

  • Ride at a Consistent Speed (Jedź ze stałą prędkością): Mocne pedałowanie i sprint do czyjegoś koła tylko po to, by potem wycofać się i ruszyć z miejsca, to zła forma. Zamiast tego naucz się utrzymywać stałą prędkość i kadencję z ciągłym, płynnym pedałowaniem. Ułatwia to grupie trzymanie się razem i sprawia, że jazda staje się przyjemniejsza. Ogólnie rzecz biorąc, wyższa kadencja ułatwia osiągnięcie tego celu, pozwalając na niewielkie korekty zmian prędkości bez konieczności zmiany biegów, tak jak ma to miejsce w przypadku niższej kadencji.
  • Bądź ostrożny podczas hamowania: Dostosowywanie prędkości poprzez ciągłe hamowanie może być niebezpieczne, zwłaszcza gdy bezpośrednio za Tobą jadą inni rowerzyści. Jeśli to możliwe, staraj się stosować bardziej subtelne metody kontrolowania prędkości, takie jak łagodne pedałowanie lub siedzenie, aby wiatr spowolnił Cię poprzez odsłonięcie klatki piersiowej. Jeśli musisz hamować, naciskaj dźwignie hamulca tak lekko, jak to tylko możliwe. Pamiętaj, że ostre hamowanie prawie zawsze powoduje wypadek, jeśli jadący za Tobą nie wiedzą, że się zatrzymujesz. Ponieważ prawdopodobnie nie będziesz w stanie sygnalizować rękoma, zawołaj osoby jadące za Tobą, gdy tylko zorientujesz się, że musisz się zatrzymać, aby mogły podążyć za Tobą.
  • Używaj sygnałów ręcznych: Polecenia głosowe są często niezbędne, ale czasami mogą być trudne do usłyszenia. W miarę możliwości należy używać sygnałów ręcznych, aby osoby jadące za Tobą, które nie mają dobrej widoczności na drogę, wiedziały, co mają robić, aby zachować bezpieczeństwo. Zakręty, niebezpieczeństwa, gruz i zbliżające się znaki stopu lub czerwone światła to wszystko rzeczy, o których należy pamiętać jadącym za Tobą kierowcom. Jeśli nie jesteś pewien, jakie są wszystkie sygnały ręczne dla rowerzystów drogowych, przestudiuj ten przewodnik przed następną przejażdżką grupową.
  • Bądź przewidywalny: Większość przejazdów grupowych będzie zorganizowana w pojedynczy lub podwójny (side-by-side) paceline. Polega to na jeździe bezpośrednio za innym rowerzystą, dopóki nie nadejdzie Twoja kolej na czele. Podczas takiej jazdy pewne zachowania są uważane za nieprzewidywalne i potencjalnie niebezpieczne.
    • Nie zachodź na koło przed sobą. Jeśli tak się stanie, a rowerzysta, za którym jedziesz, będzie musiał zmienić kierunek jazdy, jego koło zderzy się z Twoim i może dojść do wypadku.
    • Unikaj gwałtownych ruchów w lewo lub w prawo. Jazda po linii prostej bez skręcania jest niezbędną umiejętnością do opanowania.
    • Patrz w górę na drogę. Nie patrz w dół na kierownicę lub biegi podczas zmiany. Musisz trzymać głowę w górze i być czujny przez cały czas, aby dokonać niezbędnych korekt i obserwować sygnały od innych rowerzystów.
    • Utrzymuj stałą prędkość, gdy nadejdzie Twoja kolej. Nie zwiększaj tempa, gdy jesteś na czele.
    • Odpręż się. Często zdarza się, że jadąc w dużej grupie po raz pierwszy, jesteś spięty i przestraszony. Jednak spięcie może spowodować nadmierną korektę i zwiększyć prawdopodobieństwo wypadku. Zrób wszystko, aby się zrelaksować, oddychać i dobrze się bawić.

Pojedyncza linia paceline jest najczęściej spotykana w małych grupach i pozwala rowerzyście jadącemu z przodu ciągnąć przez określony czas, zanim odjedzie w lewo i spadnie na tył linii paceline. Silniejsi kolarze mogą zdecydować się na ciągnięcie przez dłuższy okres czasu, pozwalając pozostałym w grupie na dłuższy odpoczynek.

Bardziej zaawansowaną techniką, którą kolarze często stosują w większych grupach i scenariuszach wyścigowych w celu utrzymania wyższej prędkości, jest podwójna linia paceline. W tej technice rowerzyści nieustannie zmieniają się pomiędzy linią szybką i wolną, ciągnąc z przodu tylko przez kilka sekund, po czym przechodzą do linii wolnej. Oto jak to działa:

  • Gdy kolarz z przodu linii szybkiej mija kolarza po lewej stronie w linii wolnej, lider linii wolnej zwalnia pedały, aby umożliwić liderowi linii szybkiej odjazd i zajęcie pozycji przed nim.
  • Lider szybkiej linii ciągnie tylko przez około pięć sekund zanim przejdzie do wolnej linii po lewej stronie.
  • Kiedy ostatnia osoba z wolnej linii dojedzie do tyłu szybkiej linii, przesunie się z powrotem na prawo do szybkiej linii.
  • Kluczem do tej techniki jest komunikacja. Zawołanie "last rider" jest niezbędne od ostatniego zawodnika z szybkiej linii, aby dać znać wolnej linii, że jest OK, aby się przesunąć.
  • Ciągła rotacja jest to, co sprawia, że ten paceline najszybszy i najbardziej wydajny, ale to musi być praktykowane i jest zalecane tylko dla doświadczonych rowerzystów, ponieważ brak komunikacji może uczynić ten styl jazdy bardziej niebezpieczne.
0 Udziały