Podstawy obsługi roweru #3: Jak jeździć po nierównym terenie

Prowadzenie roweru jest integralną częścią jazdy w terenie, a ta seria obejmuje podstawy - od pokonywania zakrętów do zjazdów, a teraz do radzenia sobie z nierównościami. Wyboje, pęknięcia, gruz, szkło i inne przeszkody mogą czasem stworzyć nieprzewidywalne środowisko. Jeśli dodamy do tego niedawną tendencję do zjeżdżania z głównych dróg na rzecz eksploracji mniej uczęszczanych ścieżek gruntowych i szutrowych, łatwo zrozumieć, dlaczego poprawa komfortu jazdy w mniej niż idealnych sytuacjach jest tak ważna.

Jako rowerzysta musisz posiadać dobre umiejętności prowadzenia roweru, aby móc się do nich dostosować w razie potrzeby. Oto wskazówki, jak wyrobić sobie dobre nawyki podczas jazdy po nierównych nawierzchniach, a także kilka wskazówek dotyczących typowych zagrożeń na drodze.

Niezależnie od tego, gdzie planujesz jeździć i w jakim stanie jest droga, istnieje kilka dobrych nawyków, których powinieneś przestrzegać, aby zachować bezpieczeństwo i utrzymać się w pionie na nierównej nawierzchni. Wypróbuj te wskazówki, gdy następnym razem będzie wyboiście:

  • Obniż ciśnienie w oponach: Obniżenie ciśnienia w oponach ułatwia Twojemu organizmowi radzenie sobie z wybojami i gruzem, a także absorbuje część wstrząsów. Zmniejsza to również prawdopodobieństwo przebicia opony i zapewnia lepszą kontrolę i trakcję. Wypróbuj szerszą oponę, np. 28 mm, która będzie znacznie wygodniejsza i pozwoli Ci na obniżenie ciśnienia niż w przypadku opon węższych.
  • Wycofaj się: Choć w większości sytuacji drafting jest dość bezpieczny, na nierównej nawierzchni lepiej się wycofać i zostawić więcej miejsca między sobą a kierowcą jadącym przed Tobą. Dzięki temu będziesz miał więcej czasu na reakcję na przeszkody i łatwiej będzie Ci skanować drogę.
  • Bądź mniej agresywny: Apexowanie zakrętów i podejmowanie ryzyka nie są dobrymi pomysłami podczas jazdy po brudzie, żwirze i innych nierównych nawierzchniach. Zamiast tego pokonuj zakręty pod szerszym kątem, zmniejsz prędkość, gdy jest to konieczne, i pozostań w siodle na podjazdach, aby poprawić trakcję tylnego koła.
  • Mądrze wybieraj linię jazdy: Podobnie jak w kolarstwie górskim, linia, którą wybierzesz, może zrobić dużą różnicę. Zwróć uwagę na ścieżkę z najmniejszą liczbą przeszkód do pokonania i najgładszą nawierzchnią. Najkrótsza ścieżka niekoniecznie musi być najbezpieczniejsza.
  • Używaj wyższego biegu: Zwolnienie kadencji poprzez zmianę biegu na wyższy pozwala na położenie większego ciężaru na pedałach, co pomaga poprawić przyczepność opon i zmniejszyć wibracje i odbicia roweru, gdy trzeba przejechać przez bruk lub podobną nawierzchnię.
  • Rozluźnij chwyt: Na skałach i szutrze nie należy zbytnio obciążać przodu roweru. Lekkość przedniego koła pozwala mu unosić się na nierównościach i znaleźć bardziej naturalną linię jazdy. Jeśli chwycisz kierownicę zbyt mocno i będziesz próbował wymuszać ruchy, spowodujesz, że rower będzie nadmiernie korygował tor jazdy i wjeżdżał w przeszkody zamiast je omijać. Z tego powodu najlepiej jest pozostać w pozycji siedzącej, trzymając większość masy ciała nad siodełkiem i lekko i swobodnie chwytając szczyty kierownicy lub maski.

Podczas pokonywania różnych terenów na rowerze szosowym, należy wprowadzić niewielkie zmiany w stylu jazdy. Ponieważ żwir, kamienie, kostka brukowa, a nawet szorstki asfalt mogą być nieprzewidywalne, warto przygotować się na to w jak największym stopniu. Oto kilka wskazówek, które można wykorzystać na różnych nawierzchniach, jakie można napotkać na rowerze szosowym:

Podczas jazdy po żwirze należy unikać najbardziej luźnych odcinków drogi. Takie miejsca powodują obracanie się kół i praktycznie uniemożliwiają uzyskanie właściwej trakcji. Z tego powodu, ważne jest, aby szukać bardziej twardych, utwardzonych nawierzchni.

Jeśli jeździsz na rowerze bez zawieszenia, użyj ramion, aby pomóc kontrolować rower i pochłonąć część drgań. Ramiona powinny być rozluźnione, a łokcie zgięte, abyś mógł bezpiecznie pokonać niektóre z tych niespodziewanych nierówności.

Bez względu na to, po jakiej drodze się poruszasz, wyboje mogą stanowić poważny problem - zwłaszcza, jeśli ich nie widzisz. Jeśli masz czas na reakcję, omijaj wyboje, gdy tylko jest to bezpieczne. Pamiętaj, że nadmierna reakcja w celu uniknięcia wyboju może być bardziej niebezpieczna niż uderzenie w niego głową - zwłaszcza jeśli wokół Ciebie znajdują się inni rowerzyści.

Dla tych rowerzystów, którzy mają umiejętności profesjonalnego prowadzenia roweru, bunny hop jest dobrym sposobem na ominięcie wyrwy, jeśli masz na to wystarczająco dużo miejsca, by nie spowodować wypadku.

Wiosenne klasyki, takie jak Paris Roubaix, nie są jedynym miejscem, gdzie można znaleźć bruk. W wielu miastach znajdują się odcinki kamienistych kostek, po których czasami trzeba przejechać. W takich sytuacjach należy pozostać w pozycji siedzącej, trzymać kierownicę lekko i wrzucać wyższy bieg, aby utrzymać tempo, zamiast zwalniać, co może być bardziej niebezpieczne.

Choć technicznie rzecz biorąc, śliskie drogi nie są szorstkie, są tak samo niebezpieczne jak jazda po żwirze czy kostce brukowej. Jeśli musisz przejechać przez tłustą plamę, pokrywę studzienki kanalizacyjnej, farbę na linii pasa ruchu lub śliską drogę tuż po lekkim deszczu, zwolnienie jest najlepszym rozwiązaniem. Będziesz potrzebował więcej czasu na wyhamowanie, gdy będziesz musiał zwolnić, a zmniejszenie prędkości ułatwi Ci zatrzymanie się. Pokonuj zakręty powoli i pamiętaj o zmianie pasa ruchu.

Największe niebezpieczeństwo związane z torami istnieje w mieście, gdzie są to rzeczywiste rowki na drodze, które biegną równolegle do linii przejazdu. Przejazd przez nie w celu wykonania skrętu może być trudny, a jeśli zrobisz to źle, Twoje koło może utknąć i spowodować upadek. Zamiast próbować przejeżdżać przez te tory pod kątem, najbezpieczniejszym sposobem radzenia sobie z tym zagrożeniem jest odchylenie się bardziej w lewo lub w prawo, gdy jest to bezpieczne, i przejechanie przez tory pod kątem prostopadłym. Oczywiście, jeśli jesteś na bieżąco z umiejętnościami obsługi roweru, podwójny bunny hop jest ryzykownym, ale przyciągającym uwagę manewrem, który może sprawić, że pokonasz garb.

Prostopadłe tory kolejowe wciąż mogą być bardzo niebezpieczne, gdy są mokre, ale w większości przypadków są wystarczająco łatwe do pokonania, jeśli tylko utrzymujesz przyzwoitą prędkość, utrzymujesz koło w linii prostej (unikaj skręcania kierownicą w lewo lub w prawo) i jesteś przygotowany na mocne trzymanie kierownicy, by poradzić sobie z wybojami.

0 Udziały