Podstawy obsługi roweru #2: Jak zjeżdżać

Obsługa roweru jest integralną częścią jazdy na świeżym powietrzu, a ta seria będzie obejmować podstawy - począwszy od zakrętów, a teraz zjazd. Wspinaczka jest ważną częścią jazdy na rowerze. Nie trzeba dodawać, że po wejściu na stromą przełęcz trzeba będzie z niej zejść. Wiedza jak prawidłowo zjeżdżać jest kluczową umiejętnością dla każdego rowerzysty, aby zachować bezpieczeństwo i dobrze się bawić.

Te wskazówki dotyczące zjazdów pomogą dopracować technikę i zbudować pewność siebie przy dużych prędkościach:

Prawidłowe zjeżdżanie wymaga utrzymania pozycji ciała, którą można utrzymać przez dłuższy czas, a jednocześnie gotowości do szybkiego dostosowania się do zagrożeń na drodze. Podczas jazdy z dużą prędkością czas reakcji jest krótszy, a Ty chcesz być jak najlepiej przygotowany do radzenia sobie z potencjalnymi przeszkodami na drodze.

Oto podstawowa pozycja ciała podczas zjazdów na rowerze szosowym:

  • Głowa: Trzymaj głowę w górze przez cały czas i skanuj drogę dalej niż zwykle, zawsze uważając na dziurę lub kamień na swojej drodze. Pamiętaj, że patrzysz tam, gdzie patrzysz, więc unikaj patrzenia w dół lub na swoje koła.
  • Tułów: Twój tułów powinien pozostać równy, ale nie wysuwaj się za bardzo do przodu. Kluczem jest zachowanie równowagi między przednim a tylnym kołem, aby zapewnić odpowiednią przyczepność opon. Zaleca się lekkie odchylenie do tyłu na siodełku i trzymanie podbródka nad wspornikiem kierownicy.
  • Ręce: Jazda w kroplach poprawia równowagę i umożliwia łatwy dostęp do dźwigni hamulca, aby kontrolować prędkość, gdy potrzebne jest mocniejsze hamowanie. Unikaj zbyt mocnego trzymania kierownicy, ponieważ powoduje to napięcie ciała i może prowadzić do nadmiernej korekty.
  • Stopy: Pedałowanie może pomóc w utrzymaniu równowagi przy dużych prędkościach, ale może też sprawić, że będziesz zjeżdżać szybciej niż chcesz. Dopóki nie poczujesz się komfortowo podczas zjeżdżania, lepiej trzymać pedały na równym poziomie i jechać na wybrzeżu. Pozwala to na przełożenie ciężaru ciała przez pedały, co zapewnia lepszą trakcję. Możesz również zdjąć część ciężaru z siodełka i unieść tył nad nierównościami drogi. Gdy zbliżasz się do zakrętu, możesz łatwo obrócić pedały z tej pozycji, tak aby zewnętrzna noga była wyprostowana, a wewnętrzna stopa ustawiona na godzinie 12, co pozwoli Ci bezpiecznie wejść w zakręt.

Jak na ironię, zdenerwowanie z powodu zderzenia lub zbytnie przejmowanie się złymi rzeczami, które mogą się wydarzyć, może zwiększyć prawdopodobieństwo wypadku. Im mocniej trzymasz kierownicę i unosisz ramiona w kierunku uszu, tym bardziej prawdopodobne jest, że przesadzisz lub za mocno zahamujesz, gdy potrzebna jest tylko niewielka korekta, co stwarza bardziej niebezpieczną sytuację.

Bezpieczniejszym sposobem zjeżdżania jest maksymalne odprężenie i pewność siebie w zakresie umiejętności kierowania rowerem. Oto kilka rzeczy, które możesz zrobić:

  • Kierowanie: Niezależnie od tego, czy jedziesz na rowerze, czy prowadzisz samochód, masz tendencję do kierowania się w stronę tego, na co patrzysz. Nie skupiaj się więc zbytnio na wybojach na drodze. Wiedz, gdzie on jest i skup się na tym, gdzie chcesz iść.
  • Oddychaj: Niepokój i nerwy mogą odgrywać dużą rolę w tym, jak zjeżdżasz. Pamiętaj, że jazda na rowerze to zabawa, która ma rozładować stres, a nie go wywołać. Wzięcie kilku głębokich oddechów przed rozpoczęciem zjazdu i przypomnienie sobie o relaksie może okazać się bardzo pomocne.
  • Rozluźnij chwyt: Śmiertelny chwyt na kierownicy powoduje napięcie na całej długości ciała. Powoduje to nie tylko zmęczenie podczas długich zjazdów, ale także sprawia, że pokonywanie zakrętów nie będzie tak płynne, a nadmierne korekty będą bardziej prawdopodobne. Zamiast tego lekko chwyć kierownicę i utrzymuj lekkie zgięcie w łokciach, aby rozluźnić ramiona i barki.
  • Rozluźnij twarz: Napięcie w ciele może być często kontrolowane za pomocą mięśni twarzy. Jeśli Twoje usta i policzki są napięte, prawdopodobnie Twoje ciało również. Rozluźnij te mięśnie twarzy, a Twoje ciało podąży za Tobą. Może nawet spróbuj się uśmiechnąć.

Podczas jazdy z większą prędkością musisz być świadomy przeszkód, które mogą być przyczyną wypadku. Oprócz ruchu ulicznego i innych rowerzystów, unikaj namalowanych białych linii (które mogą być śliskie), pokryw kanalizacji, progów zwalniających, kamieni, żwiru, liści i piasku. Jazda po tych przeszkodach może spowodować utratę przyczepności i doprowadzić do poślizgu.

Uważaj także na pojazdy wyjeżdżające na drogę, które mogą nie zauważyć, jak szybko jedziesz, lub na pieszych, którzy mogą nie spodziewać się, że zjedziesz ze wzgórza. Jeśli jedziesz w grupie z innymi rowerzystami, zostaw miejsce za ich tylnym kołem. Zwykle zaleca się pozostawienie czterech długości roweru, co daje wystarczająco dużo czasu na reakcję i przemieszczenie się, gdyby coś się stało.

Pamiętaj, że warunki drogowe również wpływają na bezpieczeństwo zjazdu, więc zachowaj szczególną ostrożność, gdy drogi są mokre. Jedź z mniejszą prędkością, często hamuj przednią i tylną dźwignią hamulca i zostaw jeszcze więcej miejsca między sobą a innymi rowerzystami.

0 Udziały