Podstawy obsługi roweru #1: Jak pokonywać zakręty

Jazda w zróżnicowanym terenie jest częścią tego, co czyni jazdę na rowerze interesującą i ekscytującą. Ale gdy już się odważysz i zaczniesz pokonywać długie, strome podjazdy lub zapiszesz się na zawody kolarskie, musisz być pewny siebie w prowadzeniu roweru, aby zachować bezpieczeństwo.

Niezależnie od tego, czy chodzi o wyścig Criterium, czy szybki zjazd z przełęczy górskiej z wieloma zakrętami, prawidłowe pokonywanie zakrętów jest podstawową umiejętnością kolarską. Dzięki poniższym technikom pokonywania zakrętów możesz dopracować swoją technikę i zwiększyć pewność siebie bez względu na to, co przyniesie Ci droga:

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo i utrzymanie dobrej trakcji kół przez cały czas, pozycja ciała jest jednym z najbardziej krytycznych elementów pokonywania zakrętów. Zwracanie uwagi na pozycję ciała pomaga także poprawić kontrolę nad rowerem, zapewnia łatwiejszy dostęp do hamulców i ułatwia balansowanie i pochylanie roweru w celu utrzymania prędkości.

Oto kilka podstaw pozycji ciała, które powinieneś zastosować w praktyce przed wejściem w zakręt:

  • Pozycja na kierownicy: Jazda w dropach obniża Twój środek ciężkości, co ułatwia prowadzenie roweru i pochylanie się. Utrzymywanie rąk w tej pozycji na zakręcie zapewnia także lepszy dostęp do dźwigni hamulca, co pozwala kontrolować prędkość i wywierać siłę na przednie koło, aby utrzymać przyczepność.
  • Pozycja pedałów: Aby wejść w zakręt, musisz odpowiednio wyważyć rower. Pomaga w tym wyprostowanie zewnętrznej nogi i utrzymanie wewnętrznego pedału w pozycji na godzinie 12. Umożliwia to również uzyskanie prześwitu między pedałami, dzięki czemu pedał wewnętrzny nie będzie stykał się z nawierzchnią podczas pochylania. Podczas wchodzenia w zakręt należy naciskać na zewnętrzny pedał i wewnętrzną część kierownicy, aby uzyskać przeciwwagę.
  • Pozycja głowy: Gapienie się na drogę bezpośrednio przed sobą lub nawet skupianie się na linii środkowej to częsty błąd przy pokonywaniu zakrętów. Patrz w górę drogi i skup się na miejscu, w którym wyjdziesz z zakrętu, aby wybrać najlepszą linię i sprawdzić, czy nie ma potencjalnych zagrożeń.

Szczytowanie zakrętu pozwala na pokonanie go przy zachowaniu jak największej prędkości. Dzieje się tak dlatego, że technika ta spłaszcza zakręt, pozwalając Ci na obranie jak najprostszej linii podczas wchodzenia i wychodzenia z zakrętu. Pamiętaj, że ta technika wykorzystuje większą część pasa ruchu, więc uważaj na ruch uliczny i niebezpieczeństwa.

Wybieranie linii przejazdu:

  • Zbliżając się do zakrętu, ustaw rower tak blisko linii środkowej, jak to tylko bezpieczne.
  • Kontroluj prędkość przed pochyleniem roweru, co pozwoli Ci na zwolnienie hamulca podczas wchodzenia w zakręt.
  • Celuj w wierzchołek zakrętu lub wewnętrzną część zakrętu. Pochylenie się w tej części zakrętu i zdjęcie rąk z hamulców pozwala zachować równowagę przy jednoczesnym utrzymaniu prędkości. Zachowaj równowagę, naciskając na zewnętrzny pedał i wewnętrzny spadek, aby pochylić rower zamiast kierować nim za pomocą kierownicy.
  • Wychodząc z wierzchołka zakrętu, obierz możliwie najszerszą linię (w kierunku linii środkowej), pamiętając o bezpieczeństwie.

Ogólna zasada mówi, że z zakrętu należy wychodzić szybciej niż się w niego wchodzi. Aby to zrobić, zwolnij na tyle, na ile jest to konieczne przed wejściem w zakręt - po uwzględnieniu przeszkód, ruchu ulicznego i innych kwestii bezpieczeństwa.

Aby prawidłowo hamować, należy używać zarówno przedniego, jak i tylnego hamulca. Chwytanie za dźwignię przedniego hamulca może spowodować, że koła wylecą spod Ciebie, podczas gdy używanie tylko tylnego hamulca może spowodować, że wpadniesz w rykoszet i stracisz kontrolę. Zamiast tego lekko naciskaj oba hamulce, dopóki nie zwolnisz do bezpiecznej prędkości na zakręcie. Warto też zmienić bieg na łatwiejszy, gdy przestaniesz pedałować, abyś mógł przyspieszyć na rozsądnym biegu po wyjściu z zakrętu.

Gdy już zwolnisz do bezpiecznej prędkości, puść hamulce, gdy tylko zaczniesz wchodzić w zakręt. Hamowanie na zakręcie powoduje, że motocykl staje się bardziej wyprostowany i trudniej jest go pochylić. Pochylenie się do środka zakrętu pomaga utrzymać prędkość i zachować możliwie prostą linię. Po pokonaniu najostrzejszej części zakrętu, przyspieszaj na wyjściu z niego, aż odzyskasz prędkość.

Nie każdy zakręt pokonuje się w ten sam sposób. To, jak dużą część pasa ruchu musisz wykorzystać, ruch pojazdów, inni rowerzyści na drodze, stan drogi i ewentualne gruzy lub przeszkody mogą wpłynąć na sposób pokonywania zakrętu. Zanim podejmiesz próbę pokonania zakrętu lub utrzymania dużej prędkości, należy przede wszystkim wziąć pod uwagę bezpieczeństwo.

Jeśli z jakiegoś powodu korzystanie z większej części pasa ruchu może spowodować potencjalnie niebezpieczną sytuację, dostosuj prędkość tak bardzo, jak to konieczne, aby poprawić swoje bezpieczeństwo. Zachowanie pionu jest najważniejszym aspektem pokonywania zakrętów - a nadmiernego ryzyka należy zawsze unikać, niezależnie od scenariusza.

0 Udziały