Niech Twoje wyścigi kolarskie będą wskazówką, jak trenować

Wyścigi mogą być najlepszą formą testowania, z oczywistych powodów. Wyniki są często w bezpośredniej korelacji z tym, jak dobrze trenowałeś - a jeśli coś nie poszło dobrze, staje się to świetnym punktem odniesienia do znalezienia dziur w treningu.

Po wyścigu docelowym warto zastanowić się, co poszło dobrze, a nad czym chcesz popracować, aby móc zaprojektować trening tak, by nadal rozwijać - lub utrzymać - swoje mocne strony, jednocześnie pracując nad zmniejszeniem wpływu słabości na wyniki.

Dziennik treningowy w formie papierowej to świetne miejsce na podsumowanie po wyścigu, a możesz je rozpocząć jeszcze przed startem w zawodach. Myśli, obawy i oczekiwania sprzed wyścigu są świetnym dodatkiem do analizy po wyścigu, ponieważ możesz martwić się rzeczami, do których nie trenowałeś. Z drugiej strony, możesz stresować się rzeczami, które nie będą miały znaczenia w dniu wyścigu.

W notatkach po wyścigu, powinieneś spojrzeć na swoje wyniki z kilku różnych perspektyw:

1

WYDAJNOŚĆ UMYSŁOWA

Warto zastanowić się nad swoim stanem psychicznym przed, w trakcie, a nawet po wyścigu. Jeśli byłeś bardzo podekscytowany (lub zdenerwowany) czy miało to wpływ na Twój wyścig? A może miałeś problemy z motywacją i podekscytowaniem i być może przegapiłeś wczesne ataki lub wycofałeś się na początku wyścigu. Różni ludzie i różne wyścigi wymagają różnych rodzajów ekscytacji lub "pobudzenia" w terminologii psychologii sportu. Czy podczas wyścigu byłeś w stanie skupić się na zadaniu i utrzymać motywację? W których momentach wątpiłeś w swój trening i rozważałeś wycofanie się lub nawet rezygnację z udziału w zawodach?

Te myśli i doświadczenia są normalne. Zdarzają się każdemu, nawet ludziom wygrywającym wyścig, podczas gdy oni wygrywają wyścig! Sekretem jest skupienie uwagi na rzeczach, które mają znaczenie w danym momencie: wybór następnej linii, taktyka, taka jak przełożenie czy pozycja, oraz Twój wysiłek. Jeśli zauważysz, że zmagasz się z którymś z elementów swojej wydajności umysłowej, rozważ skonsultowanie się z psychologiem sportowym lub specjalistą od wydajności umysłowej, aby pomóc Ci opracować strategie treningowe, które przygotują Cię do tego, byś był pełen energii w dniu wyścigu.

2

SIŁY WYŚCIGOWE

Wyścigi rowerowe wymagają połączenia wielu technicznych, taktycznych i specyficznych elementów sprawności fizycznej, aby ukończyć imprezę. Biorąc pod uwagę ten ostatni wynik, zastanów się, które odcinki trasy były dla Ciebie łatwe, a na których doganiałeś lub zbliżałeś się do kolarzy. Które odcinki pokonywałeś z łatwością, a na które czekałeś z niecierpliwością? Jeśli ważny jest start lub finałowy sprint, zastanów się jak te fragmenty wpłynęły na Twój wyścig.

Teraz, biorąc pod uwagę mocne strony, które wyodrębniłeś w tym wyścigu, czy Twój trening z ostatnich kilku miesięcy (lub lat) wyjaśniłby dlaczego to była mocna strona? Czy byłeś silny w atakach w wyścigu po tym, jak pracowałeś nad krótkimi, atakującymi wysiłkami przez ostatni miesiąc? Jeśli tak, to masz dobry znak, że trening, który wykonałeś pomógł Ci stać się silniejszym. W zależności od pory roku i tego, czy możesz się poprawić w tym elemencie, możesz zdecydować, czy kolejny blok podobnego treningu ma sens (po co naprawiać coś, co działa). I odwrotnie, dobrze jest urozmaicać treningi, aby utrzymać organizm w stanie adaptacji, zwłaszcza jeśli masz ograniczenia, których poprawa pozwoli Ci lepiej wykorzystać Twoje mocne strony.

3

OGRANICZENIA WYŚCIGOWE

Nie będąc zbyt surowym dla siebie, zastanów się, które elementy wyścigu ograniczają Cię w osiągnięciu wyższego miejsca lub szybszego ukończenia. Każdy sportowiec ma element, nad którym może popracować, a wyodrębnienie tych elementów może sprawić, że Twój trening będzie bardziej efektywny. Jeśli spadłeś, zastanów się, czy było to np. na szybkim, pagórkowatym lub technicznym terenie. Jeśli miałeś problemy ze startem, być może powinieneś popracować nad techniką startu i mocą o wysokiej intensywności. Jeśli walczyłeś w dalszej części wyścigu, to możesz potrzebować dłuższych wysiłków lub większej wytrzymałości, która pozwoli Ci przetrwać w dalszej części wyścigu i walczyć o sprint na finiszu, w czym możesz być naprawdę dobry.

Ograniczniki techniczne mogą szybko sprawić, że Twoja siła stanie się nieistotna, jeśli będziesz tracił czas na zakrętach lub technicznych zjazdach, wtedy Twój sprint, próg lub jakiekolwiek wymyślne interwały, które wykonujesz, mogą nic nie znaczyć, jeśli będziesz gonił cały wyścig.

WNIOSEK KOŃCOWY

Poświęcenie odrobiny czasu po wielkim wyścigu pomoże Ci utrzymać to, co działa i pozbyć się rzeczy, które nie działają. Małe zmiany w intensywności, objętości lub terenie, na którym trenujesz, mogą sprawić, że w dniu wyścigu różnica będzie ogromna. Zwracanie uwagi na to, czym się denerwujesz, gdzie spadasz (lub gdzie atakujesz) i jakie sekcje kursu są trudne (w porównaniu do łatwych) pomoże Ci kontynuować poprawę w największych wyścigach.

0 Udziały