Mechaniczna a elektroniczna zmiana biegów w rowerze
Jak na maszynę, która istnieje od ponad 200 lat, w ostatnim czasie pojawiło się wiele nowych innowacji rowerowych. Określenie, która z nowych technologii jest warta unowocześnienia, a którą warto sobie darować, nie jest takie oczywiste. Na przykład, przejście z mechanicznej na elektroniczną zmianę przełożeń jest jedną z takich technologii wprowadzonych w ciągu ostatnich kilku lat, nad którą możesz się zastanawiać - a prawda jest taka, że nie jest to rozwiązanie dla każdego: To może nie być dla każdego.
JAK DZIAŁA KAŻDY Z SYSTEMÓW
Mechaniczna zmiana przełożeń polega na przesuwaniu łańcucha w górę i w dół kasety i łańcuchów za pomocą stalowej linki, która biegnie od manetki na kierownicy do przedniej i tylnej przerzutki. W przypadku przerzutki elektronicznej nie ma kabli, a przerzutki przesuwają łańcuch dzięki zasilaniu z baterii. Aby to zadziałało, silnik w każdej przerzutce musi otrzymać sygnał z dźwigni zmiany biegów, który następnie przesuwa łańcuch w górę lub w dół kasety lub kół łańcuchowych. Podczas gdy istnieje wiele innych różnic w działaniu i funkcjonowaniu każdego z systemów, jest to główna różnica w sposobie działania każdego z nich.
WAŻENIE ZALET I WAD
Jak wszystko inne, nowa technologia ma swoje zalety, ale ma też pewne wady. Przyjrzyjmy się zaletom i wadom elektronicznego i mechanicznego systemu zmiany biegów, aby lepiej zrozumieć różnice w wydajności, konserwacji i kosztach.
Poniżej znajduje się kilka kategorii, które powinieneś rozważyć przed podjęciem decyzji, czy przejście na elektroniczną zmianę biegów jest tego warte.
1WYDAJNOŚĆ
Jedną z największych zalet elektronicznej zmiany biegów jest precyzja działania pod obciążeniem. Podczas gdy mechaniczna zmiana biegów jest często bardzo niezawodna, wymaga od rowerzysty zmiany w odpowiednim momencie, aby nie dopuścić do szlifowania biegów lub zerwania łańcucha. Ponieważ elektroniczne przerzutki są zasilane z baterii, nie musisz się martwić o czekanie na zmianę z małego na duży pierścień łańcucha (lub odwrotnie), gdy jedziesz z odpowiednią prędkością. Zmiany można dokonywać w dowolnym momencie, a precyzja zmian będzie dokładnie taka sama bez względu na okoliczności.
Elektroniczne shiftery pozwalają również na zmianę wielu biegów jednocześnie, pozwalając Ci przeskoczyć cztery biegi (lub więcej) na raz. Dodatkowo, firmy takie jak Campagnolo twierdzą, że elektroniczne przerzutki są o 25% szybsze niż mechaniczne, co może być zaletą, gdy musisz szybko przejść na konkretny bieg. Łańcuch poprzeczny lub tarcie łańcucha również nie stanowią problemu, co może przedłużyć żywotność Twoich komponentów.
Podczas gdy mechaniczne przerzutki znacznie się poprawiły na przestrzeni lat, jeśli wydajność jest Twoim priorytetem numer 1, elektroniczne przerzutki są zdecydowanym zwycięzcą.
2KONSERWACJA
Jeśli chodzi o konserwację, brak kabli może sprawić, że wydawać by się mogło, że elektroniczne shiftery mają wyraźną przewagę. Ale choć to prawda, że elektroniczne przerzutki wymagają mniej konserwacji, to gdy coś pójdzie nie tak, system może się całkowicie wyłączyć, uniemożliwiając zmianę biegów. Zdiagnozowanie i naprawienie problemu może być również trudniejsze i może wymagać wycieczki do sklepu rowerowego zamiast samodzielnego wykonania naprawy.
Chociaż systemy mechaniczne mogą być bardziej podatne na problemy ze względu na wszystkie ruchome części, jeśli coś pójdzie nie tak, układ napędowy powinien w pewnym stopniu funkcjonować. Mechaniczne układy napędowe są również dość proste i łatwe do naprawienia, a części potrzebne do naprawy nie będą kosztować Cię dużo pieniędzy.
3BATERIA
Takie rzeczy jak oświetlenie rowerowe i komputery GPS wymagają ładowania pomiędzy kolejnymi użyciami. Jeśli uważasz, że jest to uciążliwe lub ciągle zapominasz naładować sprzęt przed jazdą, możesz nie być fanem elektronicznej zmiany biegów. Jeśli zapomnisz naładować akumulatorki w przerzutce, jazda na rowerze stanie się niemożliwa. Co prawda z dużym wyprzedzeniem zostaniesz ostrzeżony, że bateria osiąga krytyczny poziom, ale jeśli nie chcesz zawracać sobie głowy pamiętaniem o ładowaniu kolejnego gadżetu przed jazdą, to elektroniczna zmiana biegów może nie być dla Ciebie.
4KOSZT
Podczas gdy różnica w cenie prawdopodobnie zmniejszy się, gdy elektroniczne zestawy grup staną się bardziej popularne, obecnie nadal jest duży spadek, jeśli masz ograniczenia budżetowe. Nowy zestaw grupy Dura-Ace Di2 kosztuje około 3000$, podczas gdy mechaniczny zestaw grupy Dura-Ace R9100 można mieć za 1800$. Nawet przy wymianie linek i łańcuchów co kilka lat, jest to znacząca różnica w cenie, która prawdopodobnie wpłynie na niektórych nabywców.
PODSUMOWANIE
Ponieważ najwyższej klasy mechaniczne przerzutki są niezawodne i oferują doskonałą zmianę przełożeń w większości sytuacji, decyzja pomiędzy nimi może być trudna, jeśli najwyższe osiągi nie są Twoim głównym celem.
0 Udziały