Marchalonga 2019: urlop narciarski w Dolomitach
Nazwa pochodzi od dwóch włoskich słów: Marcia - wędrówka i Longa - długi. Jest naprawdę długa - 70 km przez doliny Val di Fassa i Val di Fiemme w północnych Włoszech w Alpach.
W 2019 roku Marchalonga odbyła się po raz 46. Tradycyjnie rejestracja na wyścig rozpoczyna się w czerwcu, a miejsca są rozłożone na kilka dni. Liczba startowych slotów jest ograniczona do 7.500. Szerokość toru i jego konfiguracja nie pozwala na więcej. "Marchalonga jest drugim co do wielkości klasycznym maratonem na świecie po szwedzkim Vasaloppet.
Marchalonga to legendarny wyścig, którego trasa biegnie przez całą dolinę i przez główne ulice 15 alpejskich miast i wiosek!
Ponieważ jest to bardzo słoneczne miejsce we Włoszech z 320+ słonecznymi dniami w roku, wyścig jest bardzo piękny i przyciąga niesamowitą liczbę uczestników.
Kiedy to się dzieje:
Zazwyczaj jest to ostatni weekend stycznia. Od lutego w dolinie panuje wiosna, więc druga połowa stycznia to najbardziej odpowiedni czas. O tej porze roku często w nocy występują mrozy do -10 stopni Celsjusza, co sprawia, że trasa jest trudna, oblodzona i szybka. Wysokość ok. 900-1000 m n.p.m. nie dodaje wiele wrażeń, ale za to gwarantuje nocny minus. W ostatnich latach na Marchalongu jest mało naturalnego śniegu lub nie ma go wcale. Organizatorzy zaczynają więc produkować i zarybiać sztucznymi już od listopada.
Kursy:
Legendarny wyścig historyczny Marcialonga Story odbywa się w sobotę i aby wziąć w nim udział należy mieć historyczny strój i wyposażenie. Na szczęście można je wypożyczyć za około 40 euro i wziąć udział w zabawie ).
W sobotę odbędą się również wyścigi dla dzieci i młodzieży. Głównym dniem jest niedziela. Do wyboru są dwa dystanse - 45 i 70 km. Na 45 km jest bardzo ograniczona liczba miejsc i nie więcej niż 600-700 uczestników. Główny wyścig ma 70 km i bierze w nim udział ponad 7000 uczestników.
Przebieg i ukształtowanie terenu.
Dystans od punktu do punktu, czyli 70km bez okrążeń i powtórzeń! Start w miasteczku Moena - na szczycie doliny. Następnie trasa wiedzie w górę doliny przez 18 km do miasta Kanatsei - wzniesienie jest stałe, ale niezbyt strome. Te 18 km to najtrudniejszy odcinek wyścigu (poza finiszowym podjazdem, ale o nim porozmawiamy osobno).
W Kanatsei kończy się podjazd i zaczyna długi łagodny zjazd z równinami i małymi pagórkami - do 68 km.
To 50 km jazdy z ujemnym bilansem podjazdów, choć czasem trzeba się napracować pod górę. Na takiej trasie należy poważnie podejść do treningu z double-polingiem (jednoczesny bezschodowy lub "na rękach"). A także do przygotowania nart do ślizgu.
Trasa przebiega przez małe alpejskie wioski w dolinie. Mieszkańcy i przyjezdni sympatycy są bardzo gościnni i autentycznie wspierający - to tworzy niesamowitą atmosferę. Na 45 km w mieście Predazzo trasa dzieli się na dwie części. Ci, którzy Light dobiegają do mety na 45 km, ci, którzy pokonują pełny dystans idą dalej :)
Trasa o długości 55 km prowadzi przez legendarny stadion Val di Fiemme, na którym odbyły się trzy wyścigi Pucharu Świata, coroczna impreza Pucharu Świata oraz finał Tour de Ski. Co niezwykłe, Julia Ivanova - trenerka I Love Skiing Moscow - dwukrotnie pojawia się na ścianie honorowej jako medalistka Mistrzostw Świata!!!
Byłem pod ogromnym wrażeniem samego stadionu i dalszych 4 kilometrów trasy od niego do początku wjazdu na górę Alpe Cermis. Przecież jeszcze kilka tygodni temu oglądaliśmy w telewizji, jak Klebo, Ustiugow, Bolszunow, Nepryjewa i inni wspaniali ludzie biegli ze stadionu po "sznurku" tras zjazdowych przez pola do początku miażdżącego podjazdu na czerwoną trasę zjazdową. A potem idę prosto tą samą drogą. Dokładnie na tym samym śniegu, po którym jechali chłopaki i który pokazywał Eurosport! To dało mi więcej motywacji.
Na szczęście w Marchalondze nie musimy wjeżdżać na Alpe Cermis, szlak biegnie dalej w dolinie :) Ale na 68 km zawodnicy docierają do ostatniego podjazdu - Cascata! To nieco ponad 2 km z pionowym podjazdem 300 m w górę serpentynami. Tuż przy stopie stoi duża ekipa serwisowa, która nakłada maść trzymającą wszystkim chętnym. Chyba tylko uczestnicy pierwszej setki mogą wtoczyć się do Cascaty bez żadnej maści na rękach. Proces nie trwa długo, wystarczy 1-2 minuty na wszystko - serwisanci pomagają zdjąć i przypiąć narty.
Wszystkim początkującym gorąco polecam poświęcić te 2 minuty i trochę się naoliwić. Wspinaczka jest świetna, jest kilka prostych odcinków :) No to meta na głównej ulicy Cavalese. Jak już pisałem wyżej, nartostrada idzie prosto przez ulice w miastach, czyli blokują je, sypią na nie śnieg, ubijają ratrakami i robią trasę. Praca jest kolosalna.
Nasz zespół I Love Skiing miał wyjątkową okazję spotkać się i porozmawiać z Angelo Corradini, prezesem Marchalonga, przed zawodami.
Oto kilka notatek z tej rozmowy:
???? Mówi, że rosyjscy sportowcy są ważni i ich liczba rośnie z każdym rokiem. (Chociaż wyścig jest już popularny i nie potrzebuje wielu nowych uczestników - więcej na ten temat w dalszej części artykułu).
???? Jednak skandynawscy narciarze (Norwegowie + Szwedzi) stanowią prawie połowę wszystkich uczestników wyścigu.
???? W sumie w wyścigu bierze udział ~7500 osób, rejestracja kończy się za kilka godzin, więcej uczestników nie da rady, bo trasa w dolinie jest wąska, a przepustowość bardzo ograniczona.
???? Gwałtowny wzrost zainteresowania Skandynawów Marchalongiem nastąpił, gdy bieg z łyżwy zmienił się w klasyk. Miało to miejsce około 20 lat temu. Tylko dlatego, że była to jedyna możliwość zwiększenia pojemności, a tym samym liczby uczestników.
???? W Norwegii i Szwecji klasyk jest znacznie bardziej popularny niż łyżwa.
???? Łyżwy zajmują 2 metry szerokości, w niektórych miejscach na trasie marszu jest dokładnie taka szerokość, więc wyprzedzanie jest w zasadzie niemożliwe. Klasyka natomiast wymaga 1 metra na osobę, a więc można zrobić co najmniej dwa tory. Dlatego przeszliśmy z konia na klasyka + jako bonus przyciągnęliśmy Skandynawów )
???? Podczas weekendu wyścigowego odbywa się kilka imprez towarzyszących: wyścig dla dzieci, wyścig historyczny, wyścig gwiazd (nie gwiazd narciarskich, tylko gwiazd ????
???? Zaangażowanie gwiazd (artystów, muzyków, polityków itp.) jest bardzo ważne, ponieważ narciarstwo samo w sobie nie jest zbyt popularne we Włoszech, a jedyną drogą dotarcia do mediów (telewizja itp.) są gwiazdy. Na przykład, w tym roku wyścig jest nie tylko dla mistrzów olimpijskich w narciarstwie, ale także dla mistrzów olimpijskich w wioślarstwie, gimnastyce i kolarstwie.
???? W tym roku cała trasa (70 km) jest sztucznie naśnieżana.
???? To około 110 000 metrów sześciennych śniegu - wyprodukowanych przez 9 lokalizacji i około 25 armatek śnieżnych.
???? Do rozwiezienia śniegu wzdłuż torów potrzeba było 8000 wozów.
???? Prąd, woda, transport i pracownicy (pracują w nocy) to bardzo duży koszt dla organizatorów.
???? Ale nie mogą tego wyciąć, bo śnieg musi zacząć padać w listopadzie, niezależnie od tego, jaka będzie zima. A jeśli to będzie śnieżna zima, to pieniądze będą już wydane.
???? W tym roku w ogóle nie ma prawdziwego śniegu.
???? Marchalonga jest firmą prywatną, o rocznych przychodach około 1,2 mln euro. Obejmuje to letnią imprezę rowerową i biegową o tej samej nazwie.
???? Podział wygląda mniej więcej tak - 400k sponsorzy + 600k wpisowe + 200k region.
???? Koszty są mniej więcej równe przychodom, czyli firma jest "w okolicach zera"
???? Pracownicy etatowi - 4 osoby.
???? Jesienią dolinę nawiedził potężny huragan, który wyrąbał całe lasy. 15 razy więcej niż ten region produkujący drewno usuwa rocznie. Ale organizatorom udało się oczyścić całą trasę i w tym roku trasa jest pełna, bez żadnych cięć.
???? Trasa przebiega przez 15 wiosek i miasteczek w dolinie i dla każdej z nich jest to bardzo duże wydarzenie i tradycja. Nie ma więc możliwości zmiany lub skrócenia kursu - obfitującego w niezadowolenie i rewolucję ))))
???? Choć zainteresowanie "połówką" - 45 km - jest spore, to jednak zwiększenie liczby uczestników na niej jest bardzo problematyczne.
Rejestracja
Rejestracja rozpoczyna się w czerwcu, a sloty wyprzedają się w ciągu kilku godzin. Więc jeśli jesteś poważny, wejdź na stronę, sprawdź datę rozpoczęcia rejestracji i umieść przypomnienie w swoim kalendarzu. Co ciekawe, europejskie maratony narciarskie są znacznie bardziej amatorskie niż rosyjskie. Można zobaczyć wiele osób na nartach rekreacyjnych lub sportowych, ale wyraźnie przyjeżdżają dla przyjemności, a nie dla wyniku. I to pomimo dystansu 70 km :)
Expo
Odbiór pakietu startowego w miasteczku Cavalese, gdzie będzie znajdowała się meta wyścigu. Działa od czwartku. Im wcześniej go zdobędziesz, tym mniej będzie ludzi i kolejek.
Expo ma dość ograniczony wybór towarów - dosłownie 1 stoisko ze sportowymi zwierzakami i jedno z oficjalnym merchem. Jeśli spodziewasz się dobrych zakupów sportowych expo, to ich tam nie będzie.)
Przygotowanie nart
Wszystkie sklepy sportowe wokół wyścigu oferują przygotowanie do jazdy na nartach. Ceny wahają się od €20 do €100 za parę, w zależności od stopnia przygotowania.
Około 60-70% nart z pierwszego tysiąca przechodzi bez maści. Taktyka jest zazwyczaj taka: jesteś świeży przez pierwsze 18km i możesz napierać z podwójną siłą na podjazdach. Na stromych podjazdach ludzie chodzą w jodełkę, więc maść i tak nie pomoże. Dalej 50km z górki, więc maść nie jest konieczna. A na ostatnim podjeździe można i należy posmarować punkt serwisowy maścią.
Ktoś jedzie na nartach skate.
W przeddzień wyścigu, dzięki przyjaciołom z Fischer Russia, mieliśmy specjalny trening z lokalną legendą narciarstwa Cristiano Dzorji, pseudonim Zorro.
Ci, którzy pamiętają jego czasy świetności sprzed 15-20 lat, pamiętają maskę Zorro na jego twarzy i włosy czasem czerwone, a czasem zielone - Zorro był mistrzem olimpijskim i mistrzem świata, który urodził się i wychował tutaj!
Jego zdaniem najlepiej jeździ się na twardych nartach klasycznych - ich sztywność (miękkość) bardziej nadaje się do truchtania, ale bez maści. Prawie wszyscy liderzy tak właśnie robili - jeździli klasycznie, ale bez maści. Nawet jeśli na podjeździe stracisz trochę do klasyka (co jest mało prawdopodobne, bo wszyscy jadą jodełką), to na stoku i równinie dzięki poślizgowi dogonisz i wyprzedzisz.
Ciekawe, że Zordzi zalecał jazdę w butach łyżwowych - są bardziej stabilne i sprawdzają się na wąskich i stromych zjazdach Marchi.
Nie próbowałem ich i nie jeździłem na butach klasycznych, ale w pierwszej dziesiątce byli narciarze na nartach klasycznych i butach łyżwowych )
Początek i koniec
Należy pamiętać, że start i meta wyścigu znajdują się w różnych miejscach. Start w górnej części doliny - miasto Moena. Meta znajduje się w dolnej części - miasto Cavalese.
Rano autobusy odbierają uczestników z wszystkich miast w dolinie i przywożą ich na start. Jest to prawdopodobnie najłatwiejszy sposób dotarcia na start, niezależnie od tego, w której części doliny mieszkasz.
Istnieje również możliwość dojazdu na start samochodem - parking jest duży i zawsze jest możliwość zaparkowania. Ale jeśli wszyscy będą startować w wyścigu, to ktoś będzie musiał wrócić na start po mecie, żeby zabrać swój samochód. Nie jest to problem, autobusy jeżdżą cały czas i są bezpłatne dla uczestników. Po prostu nie chce się wracać na start po mecie, nawet jeśli autobusem)).
Na starcie do ciężarówek należy włożyć swoje rzeczy do specjalnych worków. Zabiorą je do mety i będą tam na Ciebie czekać. Logistyka jest doskonała. Worki organizatora są duże, więc można zabrać ze sobą komplet suchych ubrań, w które można się przebrać po zakończeniu biegu.
Po zakończeniu biegu łatwo jest wrócić do któregoś z miasteczek w dolinie - dla uczestników maratonu kursują bezpłatne autobusy, więc łatwo jest wrócić do domu.
Uruchom klastry
Jeśli masz pod ręką wyniki wyścigów Worldloppet, warto je wpisać podczas rejestracji, aby nie musieć być w ostatniej grupie startowej.
Najpierw startują kobiety PRO, a 10 minut później mężczyźni PRO i pierwsza grupa amatorów. Prawdopodobnie ma to na celu uniknięcie sytuacji, w której kobiety ciągną się za mężczyznami. Kieszenie 3, 4 i dalsze zbierają się w kojcach z nartami w ręku, a następnie 10-15 osób zostaje wypuszczonych z kojców na linię startu, trzeba założyć narty i wystartować - czas wg chipa, więc nie ma pośpiechu.
Startowałem z 4 kieszeni z liczbą około 1500 - już na pierwszym podejściu był poważny korek i wszyscy szli pieszo. Od razu zrozumiałem, że chyba na darmo powinienem był nałożyć na to maść trzymającą. I wtedy zrozumiałem, że na nic zdały się maści, którymi smarowałem się w jodełkę na najbardziej stromym wzniesieniu. Aby utrzymać ciepło w zagrodzie, kup w supermarkecie duże worki na śmieci i załóż je wcześniej. Rozdaliśmy je wszystkim naszym uczniom dzień wcześniej podczas kolacji).
Posiłki na trasie
Co 10km na trasie był punkt odżywczy: gdzieś izotoniki, herbata, banany, batony, żele. W drugiej połowie myślę, że było ich więcej. W każdym razie, dokładnie przemyśl swój plan żywieniowy na wyścig. 70km to nie żart i nie da się tego zrobić bez odżywiania. Miałem ze sobą żele w woreczku, które jadłem co 45 minut + piłem na każdym punkcie odżywczym.
Za linią mety.
Pamiętaj, aby w bagażu znalazł się pełen zestaw suchych i ciepłych ubrań. Po finiszu niesamowitym przeżyciem jest zdejmowanie wszystkiego, łącznie z bielizną i skarpetami, i zakładanie wszystkiego na sucho.
Dla dziewcząt przygotowano ciepłą szatnię z prysznicami. Dla mężczyzn - prysznice na zewnątrz, brak ciepłej przebieralni, ale bez problemu można się przebrać na zewnątrz.
W budynku, w którym odbywała się rejestracja i gdzie otrzymuje się tablice rejestracyjne, będą podawane posiłki - zupa, makaron, herbata, piwo itp. w tradycyjny włoski, gościnny i serdeczny sposób.
Na dużym ekranie wyświetlane jest nagranie z transmisji, a Ty możesz się zrelaksować i obejrzeć dzisiejszy bieg liderów. To niesamowite, jak szybko jeżdżą. )))
Do każdego miasta w strefie maratonu można dojechać darmowymi autobusami.
Pogoda
Ze względu na to, że maraton odbywa się w górach, pogoda może być nieprzewidywalna. Ideałem jest, gdy zamarznie w nocy, wtedy kurs będzie oblodzony i bardzo szybki rano.
Ale może tak nie być. Na przykład w dniu wyścigu po południu zaczęły się obfite opady śniegu i bardzo mocno sypnęło, tak że niektóre przełęcze zostały zamknięte i ludzie nie mogli pojechać na przykład do Austrii. Warto więc być przygotowanym na wszystko!
Lifehacks: jak obniżyć koszty podróży do Marchii?
Wynajmij mieszkanie zamiast hotelu. Wtedy bez problemu można przygotować sobie śniadanie, a nawet kolację (makaron).
Wynajmijcie apartament gdzieś w okolicy, nie w Cavalese. Najprawdopodobniej będzie to tańsze. Ale uważajcie, żeby Wasz hotel/dom nie był po drugiej stronie doliny - dojazd może zająć wiele godzin, a w przypadku opadów śniegu przełęcz może zostać zamknięta i nie dojedziecie na start.
Upewnij się, że Twój dom/hotel ma parking.
Przygotuj narty w domu. Prognoza pogody jest zazwyczaj dość dokładna na 2 dni przed przyjazdem. Zaoszczędzisz sporą sumę pieniędzy.
Zarejestruj się na start jak najwcześniej - w przeciwnym razie nie będzie wolnych miejsc.
Worldloppet
Pamiętaj, aby po mecie ostemplować swój paszport. Jeśli nie masz jeszcze paszportu, możesz go również kupić tutaj.
Jak się tam dostać?
Najbliższe lotniska to Werona we Włoszech lub Innsbruck w Austrii. Możesz również polecieć do Monachium.
Z Werony to mniej niż dwie godziny jazdy samochodem. Jeśli weźmiesz samochód we Włoszech, najprawdopodobniej będzie on na letnich oponach, MUSI mieć łańcuchy.
Z Monachium jest to trochę dłużej, około 4-5 godzin.
Gdzie się zatrzymać?
Gdziekolwiek wzdłuż dolin od Canacea do Cavalese. Wszystko jest wystarczająco blisko, nie ma korków.
Co jeszcze jest do zrobienia?
???????? Ciesz się pysznym włoskim jedzeniem i winem????????
Znajdź drewniany warsztat i kup pracę rzemieślnika - region słynie z obróbki drewna????????
Przejazd z Werony nad legendarne jezioro Garda????????
Przejedź się na stadionie Pucharu Świata????????
Narciarstwo zjazdowe