Jaka jest idealna kadencja dla rowerzystów?

Niezależnie od tego, czy chodzi o zmniejszenie zmęczenia mięśni, oszczędzanie energii czy jazdę z większą mocą, wybrana przez Ciebie kadencja pedałowania może mieć duży wpływ na to, jak dobrze radzisz sobie na trasie.

Ale czy naprawdę istnieje jedna idealna kadencja, która sprawdzi się u wszystkich rowerzystów? Przyjrzyjmy się zaletom i wadom stylów wysokiej i niskiej kadencji, abyś mógł zdecydować, który z nich jest dla Ciebie odpowiedni.

PLUSY I MINUSY WYSOKIEJ KADENCJI

Pedałowanie z wyższa kadencja oznacza po prostu używanie łatwiejszego (lub niższego) biegu do pedałowania powyżej 90 obrotów na minutę (rpm), aby uzyskać podobną moc wyjściową jak przy niższej kadencji. Jeśli jesteś fanem Tour de France, prawdopodobnie widziałeś, jak zawodowcy od czasów Miguela Induraina i Lance'a Armstronga stosowali wysoką kadencję w drodze po zwycięstwo. Dziś trend ten jest kontynuowany, a zwycięzca Tour de France Chris Froome przysięga na swój styl jazdy z wysoką kadencją.

Argumenty przemawiające za wysoką kadencją (w zakresie 95-110 obr./min) skupiają się wokół faktu, że ponieważ mięśnie są mniej obciążone, można pedałować dłużej i skrócić czas do zmęczenia - szczególnie podczas pedałowania z dużą mocą. Szybsze pedałowanie oznacza również, że do mięśni dopływa więcej krwi, a więcej tlenu w krwiobiegu oznacza, że łatwiej jest odprowadzić z mięśni zbędne kilogramy.

Jednak, jak wszystko inne, szybsze pedałowanie ma swoje wady - szczególnie dla tych z nas, którzy nie pedałują z dużą mocą. Choć nie obciąża to mięśni tak bardzo, jak pedałowanie z prędkością 60 obr/min, to jednak dodatkowo obciąża układ sercowo-naczyniowy i oddechowy. Ten dodatkowy stres może podnieść tętno i ostatecznie spowodować spowolnienie, jeśli nie dostosowałeś odpowiednio swojej wydolności aerobowej poprzez trening - co może zająć lata.

W rzeczywistości, w jedno z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Oxfordzie, naukowcy wykazali, że stosowanie stylu high-cadence przez wszystkich, z wyjątkiem tych na najwyższym poziomie, może zmarnować do 60% Twoich zapasów energii. Podczas gdy styl wysokiej kadencji może być korzystny w niektórych przypadkach, zdecydowanie nie jest to rozwiązanie dla wszystkich.

ZALETY I WADY NISKIEJ KADENCJI

Ogólnie rzecz biorąc, niska kadencja niższa kadencja to wszystko, co mieści się w przedziale 70-85 obr/min. Choć może nie jest to tak popularne, kolarze tacy jak Alberto Contador i Jan Ullrich są zwolennikami stosowania niższej kadencji - szczególnie podczas długich, stromych podjazdów.

Choć obroty nie są ekstremalnie niskie, to jednak bardziej obciążają mięśnie, jednocześnie nieco mniej obciążając układ sercowo-naczyniowy. Tętno będzie niższe, a oddech nieco mniej szybki. Ponieważ jednak może to powodować większe zmęczenie mięśni, wybór biegu, który można utrzymać przez dłuższy czas, jest ważnym kluczem do sukcesu.

Jeśli odpowiednio dobierzesz wysiłek, nieco wolniejsza kadencja może być tym "słodkim punktem", którego szukasz - obciążając w równym stopniu układ mięśniowy i sercowo-naczyniowy, wykorzystujesz wytrzymałość mięśni. W tym scenariuszu żaden z układów nie jest przeciążony, a Ty wykorzystujesz oba, aby doprowadzić się do mety. Ale jeśli się pomylisz, możesz ryzykować, że się wyśpisz lub zmęczysz mięśnie do tego stopnia, że trudno będzie Ci się zregenerować.

CO JEST ODPOWIEDNIE DLA CIEBIE?

Nie ma idealnej kadencji, która byłaby odpowiednia dla wszystkich. Twój styl jazdy, genetyka oraz mocne i słabe strony jako rowerzysty ostatecznie określają zakres kadencji, w którym zdecydujesz się jeździć przez większość czasu.

Na przykład, jeśli jedną z Twoich mocnych stron jako rowerzysty jest układ sercowo-naczyniowy, wysoka kadencja może działać dobrze. Z drugiej strony, jeśli masz silne uda i moc do spalenia, ale Twoja sprawność sercowo-naczyniowa jest Twoją słabą stroną, wybór niższej kadencji w zakresie 80-85 obr/min może być mądrym wyborem.

Należy tylko pamiętać, że gdy kolarze wyczynowi, tacy jak ci z Tour de France, wybierają kadencję, często może to być nieco bardziej skomplikowane. Podczas pedałowania z większą mocą, wyższa kadencja może pozwolić Ci na łatwiejsze dostosowanie się do ciągłych zmian terenu i ataków konkurentów, podczas gdy utrzymanie wysokiej prędkości na płaskiej drodze w jeździe na czas może bardziej sprzyjać niższej kadencji.

Ponieważ istnieją zalety i wady różnych zakresów kadencji, ważne jest, aby wszyscy kolarze starający się poprawić kondycję i osiągi trenowali tak, by ich ciało było dobrze zaokrąglone. Zdolność adaptacji i trening wytrzymałości mięśniowej wraz z wydolnością sercowo-naczyniową ostatecznie pomaga stać się silniejszym i szybszym rowerzystą.

I choć prawdą jest, że każdy rowerzysta ma naturalną kadencję, która mieści się gdzieś powyżej lub poniżej 90 obrotów na minutę, dobrym pomysłem jest trenowanie ciała do skrajności na każdym z tych poziomów podczas cotygodniowych treningów. Włączenie interwałów o wysokiej i niskiej kadencji jest idealne dla poprawy ogólnej kondycji, a robienie tego może również dać Ci lepsze zrozumienie, który koniec spektrum preferujesz.

0 Udziały