Jak wrócić do ćwiczeń po zakażeniu koronawirusem: porady lekarzy

Świat znajduje się obecnie w drugiej fali zakażeń koronawirusem. Jeśli nie zostałeś jeszcze zakażony, prawdopodobnie w Twoim najbliższym otoczeniu znajduje się co najmniej 5 osób, u których potwierdzono rozpoznanie COVID-19. Przyjrzyjmy się temu, co lekarze oraz statystyki i badania, które pojawiły się w trakcie pandemii, mówią o zdrowiu sportowców.

Jeśli jeszcze nie chorowałeś i masz lęk przed infekcją.
Dobrą wiadomością jest to, że osoby uprawiające sport amatorski mają łagodniejszą historię infekcji lub nie mają jej wcale. Przypisuje się to silniejszemu systemowi immunologicznemu, który łatwiej radzi sobie z wirusem - faktem jest, że umiarkowane, a nie nadmierne ćwiczenia wzmacniają mechanizmy obronne organizmu.
Jest też odwrotnie: przetrenowanie i okres regeneracji po zawodach (do 2 tygodni) zmniejsza barierę ochronną przed infekcjami górnych dróg oddechowych. Zostało to potwierdzone w wielu badaniach*.

Zalecenia do planu treningowego w czasie pandemii
:- uzgodnij z trenerem
plan
unikania ciężkich treningów ogólnorozwojowych w tym okresie,
- zadbaj

maksymalnie o regenerację po długich treningach,

-


wysypiaj się - sen jest najzdrowszym narzędziem regener


acji,-



jeśli to możliwe, nie bierz udziału w zawodach (owszem, jest ich mało, ale zawsze znajdzie się ktoś, kto szuka)



Jeśli masz już za sobą konkubinat i chcesz wrócić do treningu.
W pierwszej kolejności należy poczekać, aż minie osłabienie i poczucie bezradności po minimalnej aktywności domowej. Ponieważ obraz kliniczny jest różny u każdego, okres ten może wynosić od 5 dni do 3 miesięcy.

The German Journal of Sports Medicine i JAMA Cardiology wyróżniły trzy protokoły powrotu do treningów dla sportowców amatorów:

  1. Jeśli choroba przebiega bezobjawowo i do tej pory byłeś w dobrej formie, wracaj do ćwiczeń stopniowo - zacznij od 30-minutowego spaceru, a następnie spróbuj na przemian chodzić i lekko biegać. Monitoruj swoje samopoczucie nie tylko podczas treningu, ale co ważniejsze, w ciągu następnego dnia. Wyznacznikiem tego, że wróciłeś na czas na swój trening, będzie to, jak dobrze czujesz się następnego ranka. Sensowne jest również monitorowanie tętna rano - w tym celu należy zaopatrzyć się w monitor tętna i aplikację do analizy danych. Możesz użyć aplikacji Elite HRV lub Engy.

  2. Jeśli koronawirus daje objawy, a ciężkość choroby można ocenić jako łagodną lub umiarkowaną, zaleca się dodatkowe 10-14 dni całkowitego odpoczynku. Następnie można również ostrożnie rozpocząć uprawianie sportu, monitorując informacje zwrotne od organizmu.
    Ważne: Zaleca się wykonanie badania EKG pod obciążeniem przed powrotem do pełnego reżimu treningowego. Badanie to jest częścią corocznej kontroli stanu zdrowia, więc w każdym przypadku będzie dla Ciebie korzystne.

  3. W przypadku sportowców, którzy byli hospitalizowani i przeszli poważną infekcję, konieczne jest przeprowadzenie dodatkowych badań. Infekcja może wpływać na układ sercowo-naczyniowy, oddechowy i mięśniowo-szkieletowy.

- Przed powrotem do treningów należy wykluczyć powikłanie sercowe - zapalenie mięśnia sercowego, czyli zapalenie środkowej warstwy serca.
W infekcyjnym zapaleniu mięśnia sercowego dominują zwykle objawy choroby zakaźnej, tj. gorączka. Objawy obejmują osłabienie, zmęczenie, duszność i zaburzenia rytmu serca. Często występuje również dyskomfort i ból w klatce piersiowej. Infekcyjne zapalenie mięśnia sercowego może przebiegać bezobjawowo. Diagnostyka, która jest potrzebna to zdjęcia rentgenowskie, EKG i EchoCG.

- Powikłania płucne obejmują zapalenie płuc i zespół ostrej niewydolności oddechowej. Zapalenie płuc występuje w 20% przypadków zakażenia koronawirusem. Zakaźne zapalenie płuc różni się od klasycznego wirusowego zapalenia płuc, co oznacza, że leczenie również jest inne. Objawy to ból w klatce piersiowej, trudności w oddychaniu, duszności, bóle głowy, silne zmęczenie i osłabienie oraz suchy kaszel.
Objawami ARDS są duszności, niemożność skończenia zdania bez wdychania - za mało powietrza. Jednak duszność często występuje w mniej poważnych stanach, które stopniowo mogą osiągnąć stopień nasilenia, który będzie określany jako ARDS. Diagnoza to tomografia komputerowa.

- Możliwe powikłania mięśniowo-szkieletowe to mialgia i artralgia, czyli uporczywe bóle odpowiednio stawów i/lub mięśni. Terapia poekspozycyjna w przypadku bólu stawów obejmuje ogrzewanie, obłożenie lodem, rozciąganie. Stosowanie niesteroidowych leków przeciwzapalnych w celu złagodzenia objawów jest kontrowersyjne i może mieć niekorzystny wpływ na inne procesy zdrowienia w kontekście wirusa.
Intensywne ćwiczenia są nie tylko trudne i nieprzyjemne, ale także przeciwwskazane.

Po przeprowadzeniu badań, bądź tak wrażliwy jak to tylko możliwe na sygnały, które daje Ci Twoje ciało. Podpowie on i poprowadzi Cię, ale zalecamy konserwatywne podejście i nie wymuszanie powrotu do zdrowia.

Życzymy Wam dobrej odporności, zdrowia i owocnych treningów. Pamiętaj o myciu rąk i noszeniu maseczek w miejscach publicznych ????

Źródła
: Nieman DC. Med Sei Sports Exerc 2000; 32 Suppl. 7: S406-11; Nieman DC, et al. J Sports Med Phys Fitness 1990; 30: 316-28; Nieman DC, et al. J Sports Med Phys Fitness 2006; 46: 158-62.

Nieß AM, Bloch W, Friedmann-Bette B, Grim C, Halle M, Hirschmüller A, Kopp C, Meyer T, Niebauer J, Reinsberger C,Röcker K, Scharhag J, Scherr J, Schneider C, Steinacker JM, Urhausen A, Wolfarth B, Mayer F. Stanowisko: powrót do sportu w obecnej pandemii koronawirusów (SARS-CoV-2 / COVID-19). Dtsch Z Sportmed.*