Jak trenować do każdego rodzaju kolarstwa górskiego

Kolarstwo górskie może oznaczać różne rzeczy dla różnych ludzi. Podczas gdy jedna osoba może robić długie przejażdżki po szutrowych drogach i podwójnych ścieżkach, inna może korzystać z wyciągu krzesełkowego, aby dostać się na szczyt góry, aby móc zjechać technicznymi szlakami na sam dół. Pomimo tych uderzających różnic w wymaganiach technicznych i fizycznych, intrygujące jest to, jak silny zawodnik w każdej dyscyplinie off-road musi nadal posiadać umiejętności techniczne, często jeździć w terenie i pracować nad zwiększeniem swojej kondycji, aby rozwijać się w swojej własnej wersji kolarstwa górskiego.

KOLARSTWO GÓRSKIE ZJAZDOWE

Ci sportowcy jeżdżą głównie w dół, ponieważ używają wyciągu krzesełkowego, aby dostać się na szczyt góry i zjechać technicznymi szlakami z powrotem w dół. Ubrani w odzież i sprzęt ochronny, który przypomina strój do jazdy na rowerze, i jeżdżący na rowerach, które nie są daleko od ich zmotoryzowanych kuzynów, ci zawodnicy specjalizują się w szybkiej jeździe po technicznym terenie.

Trzymanie się roweru podczas maksymalnego pedałowania po płaskim lub krótkim podjeździe w celu uzyskania maksymalnej prędkości wymaga ogromnej siły i mocy. Spędzanie dni na ćwiczeniach i robienie kilku maksymalnych przejazdów w ciągu dnia może oznaczać długie dni, które korzystają z wyższej sprawności aerobowej, więc najlepsi zjazdowcy zazwyczaj mieszają treningi aerobowe.

Przykładowy tydzień: 2-3 dni treningu siłowego, 2-3 dni jazdy zjazdowej na skoczni lub przerzucania szlaku za pomocą ciężarówki, 1-2 jazdy wytrzymałościowe o niższej intensywności aerobowej na rowerze szosowym lub biegowym. Gdy wyciąg nie jest dostępny, wielu zawodników zjazdowych używa rowerów enduro do pedałowania w górę i w dół po szlakach w swojej okolicy, aby pracować nad kondycją i konkretnymi umiejętnościami technicznymi.

ENDURO RIDING

Ta nowsza dyscyplina to w zasadzie wielka jazda dla zabawy z kilkoma odcinkami czasowymi w ciągu wielkiego dnia, które kumulują się, by ukoronować zwycięzcę. Wyścigi Enduro często trwają od 5 do 6 godzin, a niektóre z nich obejmują wiele dni, więc wytrzymałość jest bardzo ważna. Najtrudniejsze jest to, że kolarze muszą być w stanie ukończyć długi dzień na rowerze, ale także nagrywać bardzo szybkie czasy na odcinkach głównie zjazdowych, aby wygrać wyścig. Dany etap może trwać około 5-10 minut i wymagać kilku maksymalnych wysiłków w przedziale 10-60 sekund pomiędzy bardzo technicznymi zjazdami.

Przykładowy tydzień: 2-3 dni treningu siłowego, długie przejażdżki wytrzymałościowe z odrobiną drogi i ścieżki mieszane w jeździe na różnych szlakach i w tym kilka nowych szlaków. Należy uwzględnić treningi sprinterskie i siłowe w siłowni i/lub na rowerze. Treningi typu "hike-a-bike" pomagają nabrać wprawy w chodzeniu po stromych podjazdach pomiędzy etapami (części wyścigu nieobjęte pomiarem czasu).

WYŚCIGI KRAJOZNAWCZE

Tego typu wyścigi trwają zazwyczaj mniej niż 3 godziny, a w ostatnich latach stały się krótsze i trwają od 90 do 120 minut. Wyścigi te wymagają dobrej kondycji do pokonywania wzniesień i umiejętności poruszania się po technicznych spadkach, ogrodach skalnych, a nawet skoczniach na rowerach, które są generalnie lepiej przystosowane do wspinaczki niż do umiejętności technicznych. Wyścigi te zazwyczaj odbywają się na krótszych trasach, które mogą być wcześniej przejechane, więc posiadanie dużych umiejętności uczenia się trasy i wielokrotnego pokonywania tej samej przeszkody przy dużych prędkościach i bardzo wysokim poziomie zmęczenia jest niezbędne.

Przykładowy tydzień: Umiejętności są coraz ważniejsze w kolarstwie przełajowym, więc kolarze, którzy zmagają się z technicznymi aspektami powinni priorytetowo traktować trening umiejętności w bike parku lub na technicznych szlakach co najmniej dwa razy w tygodniu, oprócz specyficznych treningów interwałowych i przejażdżek w terenie. Trening szosowy pozwala na regenerację, a trening wytrzymałościowy o niskiej intensywności 2-3 razy w tygodniu jest pomocny w zależności od pory roku.

MARATON GÓRSKI

Ponieważ jest to dłuższy wyścig, kolarstwo górskie w maratonie jest generalnie mniej techniczne i nie pozwala na wstępną jazdę, jak w przypadku krótszych wyścigów przełajowych. Maraton preferuje kolarzy, którzy mają silną kondycję i wystarczające umiejętności techniczne, aby poradzić sobie z przeszkodami, których wcześniej nie widzieli, a jednocześnie są zmęczeni. Nawigacja i umiejętności mechaniczne stają się o wiele ważniejsze dla zawodników maratonu w porównaniu z cross-country, ponieważ odległość między pożywieniem a wsparciem mechanicznym jest o wiele większa, a nawet nie istnieje w przypadku zawodów z własnym wsparciem.

Przykładowy tydzień: 2-4 dni jazdy na rowerze szosowym, 2-3 dni jazdy na rowerze górskim z dużą ilością wspinaczki i czasem spędzonym na nowych szlakach, podczas którego pracuje się nad jazdą w nowym/różnym terenie. Początkujący powinni spędzać czas nad umiejętnościami, aby podstawy stały się automatyczne. Joga i ćwiczenia rdzenia mogą pomóc kolarzom uniknąć nadwyrężeń spowodowanych większą objętością i bardziej statycznym czasem spędzonym w siodle podczas ciężkich wyścigów.

PODSUMOWANIE

Cotygodniowy trening wykonywany dla każdego stylu kolarstwa górskiego, który uprawiasz, powinien pomóc Ci stać się technicznie biegłym w terenie, rozwinąć konfigurację sprzętu i zbudować siłę całego ciała, zapewniając jednocześnie wystarczającą wytrzymałość tlenową, aby przebrnąć przez docelowe przejażdżki i wyścigi, będąc szybkim i zwinnym do samego końca. Nawet w ekstremalnym kolarstwie górskim downhill, istnieje wymagany poziom sprawności wymagany do osiągnięcia sukcesu w wyścigach i dla przyjemności z długich dni jazdy, co sprawia, że tradycyjny reżim treningowy rowerzysty górskiego jest istotny dla wszystkich dyscyplin.

0 Udziały