Jak rowerzyści mogą się uczyć z podsumowania po sezonie

Kolejny sezon kolarski dobiegł końca. Trenowałeś, a może nawet ścigałeś się, a teraz masz mnóstwo wyników, danych i doświadczeń do przemyślenia. Kluczem do efektywnego treningu poza sezonem, a zwłaszcza do długoterminowego rozwoju, jest czerpanie radości z procesu i robienie tego, co przynosi efekty, ucząc się jednocześnie na błędach.

Poniższe pytania mogą pomóc w dokonaniu tych połączeń podczas refleksji nad ubiegłym rokiem i rozpoczęciem treningów na przyszły sezon:

1

CZY DOBRZE SIĘ BAWIŁEŚ?

Kiedy zastanawiasz się nad treningiem i wyścigami, ważne jest, abyś upewnił się, że dobrze się bawiłeś. W końcu jeździmy, bo to kochamy. Jasne, trenujemy poważnie, ale jeśli choć część naszych cotygodniowych treningów sprawia nam przyjemność, to prawdopodobnie będziemy wracać po więcej.

Jeśli po wielu sezonach robienia tego samego stwierdzisz, że wykonujesz te same czynności, być może nadszedł czas na zmianę dyscypliny - z szosy na szuter, kolarstwa górskiego na cyklocross itp. lub serii wyścigów, co jest normalne i w porządku! Jeśli zauważysz, że treningi stają się harówką, może to być czas na rozmowę z trenerem, zmianę trenera (lub planów treningowych), znalezienie trenera lub po prostu sprawdzenie, czy w każdym tygodniu włączasz trening lub dwa, które są zabawne i zapewniają pewne urozmaicenie w rutynie.

2

CO POSZŁO DOBRZE?

Kiedy czułeś się rewelacyjnie? Kiedy czułeś się najbardziej kompetentny?

Twoje odpowiedzi na te pytania są wskazówkami, jakie wydarzenia powinieneś robić częściej. Może się okazać, że te momenty pojawiały się tylko podczas określonego typu wyścigu (np. krótki, długi, terenowy) i to może skłonić Cię do rozważenia zmiany sezonu wyścigowego, aby mieć więcej zabawy. Możesz odkryć, że dobrze Ci szło w określonym czasie w roku (np. przed wakacjami lub po nich).

Te pozytywne momenty mogą oznaczać, że byłeś dobrze przygotowany i możesz być w stanie wykonać podobny trening z kilkoma poprawkami w przyszłym roku, jeśli zamierzasz ścigać się w tych samych typach wyścigów. Jeśli Twoje najlepsze momenty miały miejsce w dyscyplinach, do których się nie przygotowywałeś, może to oznaczać konieczność zmiany nastawienia do wyścigów. Ktoś, kto lubi szybkie wyścigi, ale ściga się w wyścigach wytrzymałościowych przez stulecia, może być lepszy w kryterium lub na torze, podczas gdy ktoś, kto lubi długie wyścigi i cieplejszą pogodę, może zdać sobie sprawę, że wyścigi na szutrze i maratony na rowerach górskich są o wiele łatwiejsze do podekscytowania niż cyclocross.

3

JAKIE BŁĘDY POPEŁNIŁEŚ?

Czy były momenty, w których czułeś się sfrustrowany?

Czy było jakieś wydarzenie lub sytuacja, na którą czułeś się nieprzygotowany?

Czy był taki okres w roku, w którym byłeś zmęczony lub bardzo zestresowany z powodu treningów i wyścigów lub rodziny i pracy?

Jeśli w zeszłym roku praca lub rodzina konkurowały z treningiem i wyścigami, postaraj się wygospodarować więcej czasu na bufor w przyszłym roku.

Podczas wyścigów może się okazać, że nie masz dość wytrzymałości, aby przetrwać dłuższą imprezę lub że wolno zaczynasz (jak ja). Te momenty, w których "zawiodłeś", czułeś się sfrustrowany lub mniej kompetentny są najlepszymi "testami" na to, czego powinieneś więcej robić podczas treningu. W tym roku spędziłem przynajmniej jeden trening w tygodniu pracując nad jakimś aspektem przyspieszania (starty na stojąco, kadencja, siła, sprinty, itp.) i nie dziwi mnie, że osiągałem lepsze wyniki. I odwrotnie, jeśli potrzebujesz wytrzymałości, może to oznaczać większe skupienie się na tempie i progu oraz kilka dużych weekendowych jazd treningowych.

Użyj tych pytań, aby uzyskać kilka pomysłów na to, co chcesz zrobić w przyszłym roku w swoim treningu. Ustalenie, w jakich zawodach jesteś najlepszy, które zawody (i treningi) sprawiają Ci największą przyjemność i jakie aspekty sprawności kolarskiej powinieneś ćwiczyć, pomoże Ci uczynić przyszły sezon jeszcze lepszym.

0 Udziały