Jak radzić sobie z lękiem

Wiadomości z telewizji i smartfonów nieustannie nas atakują, wywołując złe emocje i stres. W tych warunkach ważne jest, aby nauczyć się radzić sobie z lękiem i redukować go.

Często jesteśmy konfrontowani z sytuacjami stresowymi, które wpływają na nasze samopoczucie i zdrowie. Zwłaszcza teraz, po epidemii koronawirusów, wprowadzeniu samoizolacji i wszystkich jej konsekwencji.

Bardzo ważne jest zaakceptowanie faktu, że nie jesteśmy w stanie uniknąć stanu niepokoju. Jest to reakcja na stresującą sytuację. Jest to jedno z podstawowych ludzkich doświadczeń, które od zarania dziejów pomaga człowiekowi przetrwać.
Co się dzieje na poziomie fizjologicznym? Gruczoły nadnerczy uwalniają adrenalinę, która z kolei uruchamia kaskadę reakcji w organizmie, abyśmy mogli uciec i pozostać przy życiu.

Popracujmy nad tym, jak pracować z tym stanem, aby poradzić sobie ze złymi emocjami.

Oddychanie i relaksacja

Czy zauważyłeś, że kiedy jesteś spięty, wstrzymujesz oddech? Skoncentruj się na swoim oddechu, wdech i wydech. To prosty sposób na uspokojenie nerwów.
Długotrwałe odczuwanie niepokoju powoduje napięcie. Dlatego ważne jest, aby nauczyć się również fizycznych technik relaksacyjnych. Mogą to być ćwiczenia rozciągające, joga lub medytacja.

Stosuj się do swojego harmonogramu snu

Od jakości snu zależą wszystkie procesy zachodzące w organizmie. Zdrowy sen zapewnia prawidłowe funkcjonowanie nadnerczy, które kontrolują poziom kortyzolu w organizmie. Będziesz bardziej odpowiednio reagować na stresujące sytuacje i poczujesz się spokojniejszy.
Będziesz produktywny w ciągu dnia i będziesz miał więcej do zrobienia. Nie będziesz się przejadać ani nadmiernie objadać śmieciowym jedzeniem.
Jeśli czujesz taką potrzebę, zdrzemnij się w ciągu dnia. 25-minutowa drzemka pozwala na utrzymanie koncentracji i uwagi oraz naładowanie "baterii".

Zapisz swoje myśli

Poświęć 15 minut i zapisz swoje myśli i doświadczenia na papierze. Postaraj się przełożyć emocje na słowa. Zobaczysz, że od razu poczujesz się lepiej.
Dlaczego tak się dzieje? Kiedy wypowiadamy emocje, wykorzystujemy funkcje mowy, za które odpowiedzialna jest neocortex. Przetwarza i racjonalizuje doświadczenia, układa je w pudełka.
Kiedy już zapiszesz swoje myśli, przeczytaj je ponownie i zadaj sobie pytanie, czy będą one ważne za trzy lata od teraz? W 99% przypadków odpowiedź brzmi "nie". Jest o wiele mniej problemów, którymi należy się martwić, niż nam się wydaje.

Posłuchaj swojej ulubionej muzyki

Muzyka jest silnym środkiem antydepresyjnym. Badanie nad przezwyciężaniem lęku wykazało, że uczestnicy, którzy słuchali swojej ulubionej muzyki, doświadczali częściej i silniej pozytywnych emocji niż ci, którzy nie słuchali muzyki. Byli mniej zestresowani, co potwierdziły badania krwi na obecność hormonu kortyzolu. Nie ma znaczenia, jakiego rodzaju muzyki słuchasz - tak długo, jak sprawia Ci to przyjemność. Tylko wtedy muzyka pomoże Ci się zrelaksować, obniżyć tętno i oddech - i rozładować napięcie.

Sprzątanie

Uporządkuj swoją przestrzeń, pozbądź się niepotrzebnych rzeczy. Posprzątaj swój pokój, swoje szafy, swoje biurko. Po pierwsze, jest to aktywność fizyczna, która może pomóc Ci oderwać się od problemów. Po drugie, układanie rzeczy na półkach pomaga uporządkować myśli w głowie. A po trzecie, przekonasz się, że łatwiej ci będzie oddychać i wzrośnie twój poziom energii.

Przerzuć się na hobby

Przenieś swoją uwagę z absorbujących myśli na coś przyjemnego. Może to być czytanie, malowanie, haftowanie - cokolwiek, co pozwoli ci się rozproszyć.
Nie musisz robić tylko tego, co umiesz. Spróbuj czegoś nowego.

Bądź w ruchu

Siedzący tryb życia odbija się na naszym stanie emocjonalnym. Psychologowie radzą skupić się na częstotliwości ruchu, a nie na jego intensywności. Postaraj się zwiększyć swoją aktywność w ciągu dnia. Rób przerwy: idź na spacer po mieszkaniu, wykonaj kilka ćwiczeń na stawy, skupiając się na szyi i ramionach - pomoże to rozładować napięcie spowodowane unieruchomieniem.

Wyrób w sobie nawyk dostrzegania tego, co dobre.

Nasza rzeczywistość to wydarzenia, na które zwracamy uwagę. A szczęście to nasza interpretacja rzeczywistości, nic więcej.
Naucz się dostrzegać pozytywy - zacznij prowadzić swój dziennik osiągnięć i wdzięczności na koniec każdego dnia. Nie musisz pisać dużo, wystarczą dwa zdania - główne osiągnięcie dnia oraz komu i za co jesteś wdzięczny.
Zapisując zwycięstwa, przeżywasz te emocje na nowo i uczysz się zauważać te momenty w ciągu dnia.

Co najważniejsze

Nie ignoruj swoich emocji. Jeśli nie będziesz z nimi pracować, będą przeszkadzać ci w życiu i odbierać energię. Porozmawiaj i uporządkuj swoje obawy, a nie będą się wydawać takie straszne.

Pomimo wyzwań, jakie przed nami stoją, ważne jest, aby pamiętać, że jesteśmy odpowiedzialni za nasz własny stan wewnętrzny. To, jak reagujemy na negatywność, jest zawsze naszym wyborem.