Jak przygotować się do pływania: 10 pytań do trenera

Pływanie w kombinezonie czy bez? Jak prawidłowo oddychać? O czym należy myśleć podczas wyścigu? Na te i inne pytania w artykule The-Challenger.ru odpowiada Andrey Volkov, zwycięzca mistrzostw ZSRR, zwycięzca przepłynięcia Bosforu i trener pływania w szkole I Love Swimming.

1. Co jest ważniejsze w pływaniu długodystansowym: długość czy tempo skoku?
Ogólnie rzecz biorąc, im dłuższy skok, tym bardziej wydajny. Ale pływanie na otwartej wodzie ma pewne niuanse. Na przykład, aby płynąć z prądem, pływak musi częściej wykonywać ruchy. Po wyjściu z nurtu może powrócić do długiego skoku. Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że wyprostowane ramię powinno być końcową pozycją każdego skoku.

2. Co robić, gdy podczas pływania łapie mnie skurcz w stopie?
Jest to typowa sytuacja dla pływaka. Jeśli złapie Cię skurcz w basenie, podpłyń do krawędzi, połóż czubki palców na stopniu i spróbuj rozluźnić skurczone mięśnie. Jeśli zdarzy się to na otwartej wodzie, przyciągnij stopę do siebie i rozmasuj ją dłońmi.

3 Czy muszę pływać w kombinezonie?
Jeśli organizator startu zezwala na użycie kombinezonów mokrych, nie zaniedbuj tej opcji. W ten sposób Twój organizm może wydatkować więcej energii na pływanie niż na utrzymanie prawidłowej temperatury ciała.

4. Jak wybrać gogle?
Porady przyjaciół, znajomych, a nawet trenera nie pomogą. Wybierz gogle, które pasują do Twojego typu twarzy. Dobre gogle dobrze przylegają do oczu i nie zsuwają się. Im większy masz nos, tym szersze powinny być zauszniki gogli.
Gogle na baseny i otwarte wody różnią się między sobą. Baseny są często ciemne, więc okulary z przezroczystymi szkłami są odpowiednie. Na otwarte wody bardziej odpowiednie są gogle z ciemnymi lub przezroczystymi soczewkami, które ochronią oczy przed ostrym słońcem. Dostępne są również gogle startowe. Mocno przylegają i nie zlatują, dlatego nadają się głównie na zawody. W treningu są niewygodne w użyciu - szybko zaczynają boleć mnie oczy. Jednak często będziesz musiał odczuwać dyskomfort podczas zawodów. Jeśli masz wadę wzroku, spróbuj nosić specjalistyczne okulary z dioptriami.

5. Jak mam oddychać?
Optymalny system oddychania to "trzy na trzy", kiedy pływak wykonuje jeden oddech w trzech pociągnięciach. Ale ten system ogranicza wydajność. Aby rozwinąć swoją moc, musisz bardziej dotlenić swój organizm, a więc musisz częściej oddychać. Dlatego w zawodach lepiej jest oddychać według systemu dwa na dwa. Kiedy ćwiczysz oddychanie, naucz się zmieniać strony. Na otwartych wodach jest to szczególnie pomocne. Jeśli na przykład słońce świeci po prawej stronie, po prostu zawracasz i kontynuujesz pływanie bez utraty prędkości.

6. Jak nie bać się robić salta?
Tumbling (pływak wykonuje tumbling, aby mniej czasu spędzać na obracaniu się na krawędzi basenu. - Nota redaktora) często nie są wykonywane, bo brakuje tchu. Więc zanim zrobisz salto, weź oddech i wstrzymaj go. Będziesz pod wodą przez dwie lub trzy sekundy. Nie szkodzi. Po prostu rób częściej salta, a wtedy będą coraz lepsze. Można też wziąć udział w mistrzowskich lekcjach obrotów i somersaultów.

7. Co zrobić, gdy podczas treningu znudzi Ci się pływanie od deski do deski?
Zmień swój program treningowy. Często widzę ludzi, którzy przychodzą na basen i po prostu pływają bez celu. Każdy trening powinien mieć jasno określony cel, np. być treningiem interwałowym lub wytrzymałościowym. Urozmaicaj swoje treningi, a zaczniesz czerpać z nich przyjemność.

8. Jaki rodzaj rozgrzewki jest potrzebny przed pływaniem kontrolnym?
Rozgrzewka jest potrzebna tylko w przypadku krótkich wyścigów. Jeśli masz do przepłynięcia 50-100 metrów, musisz poruszać się szybko od startu. Dlatego, aby to zadziałało, przepłyń kilometr, aby się rozgrzać. Na długich dystansach możesz się rozgrzewać i zwiększać tempo w miarę upływu czasu.

9. Jak przygotować się do wyścigu i o czym warto pomyśleć w trakcie?
Nie denerwuj się. Przed wyścigiem pamiętaj, co robiłeś na treningach i co masz zrobić na trasie. Podczas wyścigu analizuj cały proces: jak karczujesz, oddychasz, trzymasz ręce i gdzie patrzysz. Możesz też wspierać się myśląc o tym, ile czasu zostało Ci do końca pływania i co czeka Cię po nim: kawa, smaczny deser, gorąca kąpiel, odpoczynek itd. W ten sposób łatwiej jest pływać.

10. Czy możesz nauczyć się pływać, jeśli boisz się głębokości?
Oczywiście, że możesz. Naprawdę nie ma powodu, by bać się głębokości. Człowiek zatonie, jeśli przywiążesz mu coś do nóg lub zaczniesz go ciągnąć pod wodę. We wszystkich innych przypadkach będzie on w stanie utrzymać się na powierzchni i nie ma znaczenia, jaki ma build. Głębokość nie odgrywa żadnej roli w pływaniu. Z równym powodzeniem można pływać nad Rowem Mariańskim lub w basenie o głębokości jednego metra.

Źródło: artykuł The-Challenger.ru
Ciekawe: wideo odpowiedzi Andreya Volkova na pytania pływaków
.