Czy nowi biegacze powinni martwić się o pronację?

Zanim zostałeś biegaczem, prawdopodobnie nie zastanawiałeś się zbytnio nad tym, jak Twoje stopy oddziałują na podłoże na co dzień. W rzeczywistości, być może nawet nie myślałeś o tym, dopóki nie usłyszałeś słowa "pronacja" wspomnianego podczas przymierzania butów do biegania. Okazuje się, że nie jest to tylko dotknięte przez to, jak twoja stopa ląduje; rzeczywista anatomia stopy ma w tym rolę, jak również.

"Ludzie, którzy mają underpronate będą mieli wyższy łuk struktury stopy w postawie [i] ludzie, którzy mają overpronate będą mieli bardziej płaską strukturę stopy," wyjaśnia Dr. C. Keith McSpadden, chirurg stopy i kostki i prezes North Austin Foot & Ankle Institute. "Jeden typ stopy niekoniecznie jest lepszy od drugiego, ale kostna budowa stopy może określić, do jakiego rodzaju potencjalnych urazów biegacz może być predysponowany".

Oto, co jeszcze powinieneś wiedzieć o swoim chodzie, gdy Twoje stopy przenoszą Cię przez zwiększony kilometraż i nowy teren.

PRONACJA 101

Po pierwsze, pronacja jest czymś, co wszyscy robimy, więc nie ma co się nad tym zbytnio zastanawiać. Mówiąc najprościej, jest to jedna z części ruchu ruchu z boku na bok, jaki wykonuje nasza stopa podczas chodzenia. Dokładniej mówiąc, jest to ruch na zewnątrz. Dr McSpadden wyjaśnia, że wraz z ruchem do wewnątrz - supinacją - jesteśmy w stanie utrzymać równowagę podczas chodzenia.

"Ruch stopy w górę (dorsiflexion) i w dół (plantar flexion) pochodzi ze stawu skokowego", dodaje. "Ruch na zewnątrz (pronacja) i do wewnątrz (supinacja) pochodzi ze stawów znajdujących się poniżej stawu skokowego".

To, czy nadmiernie lub niedostatecznie pronujesz - lub nadmiernie lub niedostatecznie supinujesz - wszystko zależy od tego, ile czasu twoja stopa spędza na ziemi w tej pozycji. Dr. Joe Griffin, podiatra w Coastal Foot Centerzauważa, że w normalnych warunkach stopa pronuje zaraz po tym, jak pięta styka się z podłożem.W ten sposób absorbuje wstrząsy i dostosowuje się do terenu. Sposób, w jaki Twoja stopa uderza o ziemię może dyktować, jakie urazy możesz doświadczyć. Zrozumienie swojego chodu i wybór butów, aby pomóc zrównoważyć wszelkie nieprawidłowości może zapobiec problemom, które nie tylko pomagają utrzymać zdrowe stopy, ale także nogi.

"Nadmierna lub nieprawidłowa pronacja jest wtedy, gdy stopa pozostaje pronowana dłużej niż normalnie podczas cyklu chodu" - zauważa dr Griffin. "To powoduje, że stopa staje się niestabilny i hipermobilny, gdy stopa jest noszenie ciężaru. co z kolei może spowodować łuku, pięty, nogi, kolana i / lub niskie objawy pleców."

JAK ZBADAĆ SWÓJ CHÓD

Choć najłatwiej jest zlecić profesjonaliście zbadanie chodu, istnieje sposób, w jaki możesz stwierdzić, jak Twoje stopy uderzają o podłoże. Nie zaleca się obserwowania własnego cyklu chodu, ponieważ - jak zauważa dr McSpadden - patrzenie w dół na swoje stopy naturalnie zmienia sposób chodzenia. Zarówno dr McSpadden, jak i dr Griffin zgadzają się, że zlecenie oceny chodu profesjonaliście jest najlepszym sposobem na przeanalizowanie całego cyklu chodu. Jednakże, jeśli nie masz dostępu do eksperta, chwytanie starej pary butów do biegania może zrobić sztuczkę.

Możliwe jest sprawdzenie siebie pod kątem nad- lub pod-pronacji; jednym ze sposobów jest sprawdzenie wzoru zużycia butów do biegania", ujawnia dr Griffin. "Jeśli but jest nadmiernie zużyty na zewnętrznej stronie podeszwy, masz underpronate. Jeśli podeszwa jest nadmiernie zużyta po wewnętrznej stronie podeszwy, masz nadpronację."

Uzyskanie analizy chodu podczas zakupu butów do biegania jest najłatwiejszym sposobem, ponieważ eksperci obuwniczy mogą zasugerować wtedy i tam buty przeznaczone dla Twojego typu stopy. Łatwo jest zostać przytłoczonym przez wszystkie marki i oferty techniczne butów do biegania, więc rekomendacje ekspertów są świetnym sposobem na zawężenie poszukiwań, a następnie przejście przez czucie buta.

DOLNA LINIA

Wszystko to sprowadza się do dobrania najlepszego buta dla Twojej stopy i ostatecznie do zapobiegania kontuzjom. Nie musisz zmieniać swojego chodu, jeśli robisz over- lub under-pronate; po prostu musisz upewnić się, że twoje stopy są oceniane przez eksperta i masz odpowiednie wsparcie, którego może potrzebować twoja stopa.

"Moim zaleceniem jest użycie neutralnego buta na piętę, który ma pewien stopień sztywności przez łuk", podsumowuje dr McSpadden. "Stamtąd, jeśli biegacz musi kontrolować pronację lub supinację, ten ruch jest najlepiej kontrolowany za pomocą niestandardowego ortezy stopy, [która] powinna być przepisana przez specjalistę od stóp, który może użyć ortezy, aby dostosować się do subtelności każdego typu stopy".

Dr Griffin podziela tę radę, dodając, że czasami nawet idealne buty do biegania nie wystarczą, aby pokonać nadmierną lub niedostateczną pronację. W takim przypadku zaleca on również wspomagającą wkładkę ortopedyczną. “Podtrzymująca wkładka lub wkładka ortopedyczna może być nadal konieczna, aby przezwyciężyć objawy łuku, pięty, nogi, kolana i / lub niskiego kręgosłupa związane z nadmierną pronacją, podczas gdy powszechne jest, że osoby z niedostateczną pronacją muszą regularnie rozciągać łydki, nogi, a zwłaszcza pasmo biodrowo-piszczelowe" - ujawnia.

0 Udziały