Czy kolarze powinni przybierać na wadze poza sezonem?

Wielu kolarzy mówi o zejściu do wagi wyścigowej w trakcie sezonu - a w przypadku dorosłych kolarzy, cel utraty 5 funtów jest niemal powszechny. Podczas gdy zawodowcom płaci się za przesuwanie granic ludzkiej wydajności, w tym za doprowadzanie składu tkanki tłuszczowej do ekstremalnie niskich poziomów, czy takie samo dostrajanie wagi ma sens dla zapracowanych dorosłych rowerzystów?

Jazda na wadze jest ogólnie odradzana w świecie dietetyki. Znane bardziej jako jo-jo dieta, może to spowodować spustoszenie w metabolizmie, zdrowiu psychicznym, poznaniu, a nawet mięśniach.

SKUP SIĘ NA ZDROWEJ WADZE

"Oczywiście, często zdarza się, że ludzie przybierają na wadze kilka kilogramów, kiedy ich obciążenie pracą zmniejsza się poza sezonem, ale jeśli utrzymujesz zdrową dietę i utrzymujesz spożycie kalorii lepiej zgodne z wydatkiem kalorycznym, przyrost wagi nie powinien być zbyt drastyczny" - mówi zarejestrowany dietetyk Matthew Kadey.

Badania dotyczące długoterminowego przyrostu masy ciała u dorosłych nie są obiecujące. Wydaje się, że kilogram rocznie jest powszechny, a zmienność wagi może oznaczać, że przyszły przyrost wagi jest bardziej prawdopodobny. Dla sportowców i osób aktywnych może to nie być tak znaczące, ale biorąc pod uwagę, że nie jesteśmy prawdopodobnie przesuwając granice do bardzo niskich procent tłuszczu w organizmie, jak sportowców w Tour de France, nie powinniśmy potrzebować cyklu naszą wagę z powrotem do zdrowego poziomu poza sezonem. Zamiast tego, powinniśmy skupić się na utrzymaniu zdrowej wagi przez cały rok.

Według Kadey'a, "większość weekendowych wojowników zakończy sezon 'szczytowy' bliżej swojej rzeczywistej zdrowej wagi. Tak więc często nie ma sensu ponownie przybierać na wadze. Jeśli jednak sportowiec kończy sezon startowy z niedowagą, przytycie może być korzystne, ale może to być w formie beztłuszczowej masy ciała, a nie tylko tkanki tłuszczowej. Wszystko to może być wspomagane przez rozsądne praktyki żywieniowe."

Podczas gdy wielu kolarzy, w tym kolarzy w wieku masters, traktuje swoje treningi i wyścigi poważnie, musimy pamiętać, że najpierw jesteśmy ludźmi i w większości przypadków nie otrzymujemy zapłaty za rywalizację. Poświęcanie zdrowia dla osiągów nie jest logiczne i o wiele bardziej efektywne jest kierowanie naszych celów i wysiłków treningowych w stronę wydajności kolarskiej (np. zwiększenie FTP) i utrzymywanie zdrowej diety przez cały rok, która dostosowuje się do zmian w obciążeniu treningowym.

NA CZYM NALEŻY SIĘ SKUPIĆ POZA SEZONEM

Jeśli nie forsujesz swojego ciała do ekstremalnie niskiej wagi, nie ma potrzeby, aby pozwolić mu wrócić do zdrowia, bo już tam jesteś. Twoim celem poza sezonem powinno być pozostanie zdrowym, silnym i aktywnym. Zrób sobie przerwę od ciężkich treningów, ale staraj się pozostać aktywnym, stosując trening przekrojowy i siłowy, a także skupiając się bardziej na pokarmach bogatych w składniki odżywcze (np. warzywa i bogate źródła białka), aby pomóc zmniejszyć całkowitą ilość kalorii w okresach niższej aktywności. Odrobina wysiłku poza sezonem może zaoszczędzić wiele wysiłku, aby wrócić do zdrowej wagi wyścigowej na wiosnę.

0 Udziały