Co się dzieje z Twoim ciałem, kiedy jedziesz na stulecie?

Przejechanie 100 mil - znane również jako stulecie - jest popularnym celem treningów i wyścigów. Wielu uważa, że jest to kolarski odpowiednik przebiegnięcia maratonu. Przejechanie 100 mil może zmusić Twoje ciało i umysł do maksymalnego wysiłku. Ale co dokładnie dzieje się z Twoim umysłem i ciałem, gdy wyruszasz na 100-milową przejażdżkę?

WCZESNE ETAPY JAZDY

Wczesne etapy jazdy, w tym wyjście z domu, mogą być trudne pod względem psychicznym i nawet profesjonaliści potrzebują czasem pomocy, więc nie krępuj się zaciągnąć przyjaciela, nawet jeśli nie chce on pokonać z Tobą 100 mil. Ryan Anderson z Rally pro cycling mówi: "Czasami jeżdżę z kimś innym, aby mieć towarzystwo na dodatkowe godziny".

Gdy wyruszysz na jazdę stulecia, będziesz miał energię i poczujesz się silny psychicznie. Jest to zarówno dobre, jak i złe. Ponieważ jest wcześnie, Twój odczuwany wysiłek (RPE) będzie niski w tej pierwszej części jazdy. Tak trzymaj. Payson McElveen, doświadczony zawodnik rajdów długodystansowych, opisał swoją strategię podczas zawodów jako pozostawanie znudzonym tak długo, jak tylko się da. Podążaj za jego radą i pozostań w tej strefie "znudzenia": Nie ekscytuj się zbytnio, staraj się nie oddychać zbyt ciężko i utrzymuj przepływ paliwa i wody.

Kolarze, którzy zbyt mocno forsują tempo na początku długiej jazdy, dochodzą do wniosku, że uderzają w ścianę, ponieważ spalają łatwo dostępne zapasy paliwa. Koncepcja mocy krytycznej (lub tętna) pomaga wyjaśnić dobór tempa: Wielu kolarzy ekscytuje się na początku i wytwarza szczytową moc i tętno w ciągu pierwszych kilku godzin, by później osłabnąć.

POŁOWA DYSTANSU: 50 MIL

Gdy przekroczysz połowę dystansu, prawdopodobnie zaczniesz mieć mieszane uczucia. Prawdopodobnie zaczynasz odczuwać zmęczenie po pierwszych 50 milach, ale jesteś też nad garbem i możesz zacząć odliczać kilometry. Wielu kolarzy będzie onieśmielonych tym uczuciem bycia równie daleko od startu i mety, więc zwracaj uwagę na swój wysiłek i bądź przygotowany na pozytywne rozmowy z samym sobą, aby motywować się i upewnić swój mózg, że jesteś doświadczony.

Anderson sugeruje inną taktykę, której możesz użyć, aby przejść przez swoje długie przejażdżki, zwłaszcza gdy czujesz, że meta jest daleko. "Mentalnie rozbijam jazdę. Pierwsze dwie godziny, po prostu przebrnij przez te. Potem masz już tylko cztery do przejechania", mówi. "Rozbij to na łatwe do opanowania kawałki". Dla wielu kolarzy może to być wzięcie jazdy w 25-milowych kawałkach lub skupienie się bardziej na swoim tankowaniu i jedzeniu co 30 minut, a nie rozwodzenie się nad tym, ile mil pozostało do końca jazdy.

Tankowanie i nawadnianie są niezwykle ważne w tym momencie. To, co robisz w pierwszej godzinie z punktu widzenia odżywiania i jedzenia, niekoniecznie będzie tym, co będziesz robił w szóstej godzinie". Stacy Sims, PhD, starszy naukowiec badawczy na Uniwersytecie Waikato, mówi: "Kiedy myślimy o ultra dystansach, twoje ciało nie jest statyczne".

"Twoje ciało powoli się odwadnia. Twoje jelita stają się nieco bardziej wrażliwe", wyjaśnia. "Nie będziesz w stanie strawić jedzenia tak szybko. Będziesz miał czasy, kiedy będziesz uderzać lulki. Kiedy trafisz na te lulki, nie musisz zmuszać jedzenia w dół." Raczej, Sims mówi, staraj się słuchać swojego ciała - lull, w którym nie jesteś głodny, może oznaczać, że nie piłeś wystarczająco dużo, aby twoje ciało mogło strawić jedzenie, które wkładasz, więc weź kilka łyków. Kolarze mogą również uniknąć tego uczucia, zabierając ze sobą większą różnorodność smaków - słona, pikantna przekąska może być o wiele bardziej atrakcyjna niż kolejny słodki żel na 65. kilometrze.

Twoje tętno może wzrosnąć pomimo stabilnego RPE i mocy w tym momencie jazdy, zwłaszcza jeśli jest gorąco. Michael Hutchinson, autor książki "Faster", opisuje, jak odwodnienie wpływa na układ sercowo-naczyniowy, sprawiając, że serce pompuje mniej na jedno uderzenie, ponieważ objętość krwi spada i kompensuje to wyższym tętnem, aby uzyskać taką samą wydajność. Dbałość o nawodnienie i chłodzenie pomaga zwiększyć wytrzymałość.

PRAWIE TAM: BLISKO METY

Gdy zbliżasz się do mety każdego wysiłku, Twój mózg generalnie pozwala Ci "opróżnić zbiornik" i naładować go nieco mocniej. Alex Hutchinson, autor książki "Endure", sugeruje, że większość naszych osiągnięć, gdy robi się ciężko, jest ograniczona przez nasze oczekiwania i to, jak wypadają one w porównaniu z naszym aktualnym postrzeganym wysiłkiem. Może się okazać, że przygotowanie się na zmęczenie i spadek motywacji w ostatnich godzinach jazdy stulecia pomoże Ci wytrwać.

W tych końcowych etapach jazdy tętno jest mniej ważne, a RPE i postrzeganie swojej pozycji w wyścigu lub na trasie stają się względne w stosunku do tego, co zostało w zbiorniku.

Evan Guthrie, zawodowy kolarz górski, mówi, że w tym momencie z pomocą przychodzą mantry i autosugestie: "Mówię sobie 'Jeszcze jedno okrążenie', dopóki wyścig się nie skończy, ponieważ zawsze mogę zrobić jeszcze jedno okrążenie". W przypadku długich wydarzeń, spróbuj skojarzyć dystans z jazdą, którą wykonujesz podczas dojazdu do pracy lub jazdy z dziećmi (jeśli zostało Ci 10 mil do przejechania, a Twój dojazd rowerem wynosi 5 mil, przypomnij sobie, że jeździsz na tym dystansie codziennie dojeżdżając do pracy lub że przejechałeś 10 mil czując się źle podczas treningu i wiesz, że możesz wykrzesać z siebie jeszcze 10 mil).

Pamiętaj, że pod koniec jazdy lub wyścigu jest w porządku, a może nawet lepiej, że trochę słabniesz. Oznacza to, że opróżniłeś zbiornik w tych ostatnich milach. Nie stresuj się, jeśli Twoje tempo nie jest idealnie stałe przez cały czas trwania jazdy.

Badania krwi po długiej jeździe wykazują zwiększoną aktywację układu odpornościowego. Tak więc, ponownie, tankowanie podczas jazdy pomaga uniknąć zbyt głębokiego zmęczenia i reakcji na stres. Dobra przekąska po jeździe wkrótce po jej zakończeniu i kolejny posiłek kilka godzin później pomagają uniknąć zbyt silnej reakcji układu odpornościowego lub zapobiegają chorobie, która zmniejsza korzyści z długiej jazdy treningowej i wydłuża czas regeneracji.

Gdy skończysz, skup się na stałym (i powolnym) nawadnianiu. Nawet jeśli podczas jazdy będziesz tryskać wodą, prawdopodobnie nadal będziesz lekko niedotleniony, więc zwracaj uwagę na kolor swojego moczu. Staraj się stopniowo wracać do jasnożółtego koloru w ciągu następnych 24 godzin. W posiłku regeneracyjnym uwzględnij dużo wysokiej jakości węglowodanów i białka, zwłaszcza jeśli przez cały dzień opierałeś się na cukrach prostych.

Na koniec, poświęć chwilę, aby pogratulować sobie i pochwalić się ukończeniem 100 mil - to wspaniałe fizyczne, psychiczne i emocjonalne osiągnięcie, z którego powinieneś być dumny!

0 Udziały