7 wskazówek dla rowerzystów, które pomogą Ci jeździć przy silnym wietrze

Jazda przy silnym wietrze może być dużym wyzwaniem. Oprócz tego, że spowalnia Cię do ślimaczego tempa, może również stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, utrudniając utrzymanie pozycji pionowej i kierowanie rowerem w linii prostej. Skorzystaj z poniższych siedmiu wskazówek dotyczących wiatru czołowego i bocznego, aby ułatwić sobie jazdę.

1

ZMIENIAJ SIĘ Z PARTNERAMI PODCZAS JAZDY

Nawet w przypadku braku silnego wiatru czołowego lub bocznego, rowerzyści mogą zmniejszyć wydatek energetyczny nawet o 40%, jadąc za innym rowerzystą. Gdy wiatr jest silny, jazda w linii tempa może zrobić ogromną różnicę i dać Ci dużą psychiczną przerwę od konieczności radzenia sobie z wiatrem w twarz samemu. Jeśli masz ze sobą kilku partnerów do jazdy, jedźcie na zmianę na czele grupy. Czas jazdy każdego kolarza z przodu powinien być krótki - 20-30 sekund na zakręt - aby zapobiec zmęczeniu lub wypaleniu.

2

STOSUJ TECHNIKĘ ECHELON PRZY BOCZNYM WIETRZE

Wiatr boczny może być szczególnie trudny do pokonania, a jeśli jest wystarczająco silny, może być wręcz niebezpieczny. Jeśli jedziesz z dwoma lub trzema (lub więcej) innymi rowerzystami, jazda w echelonie może pomóc zablokować część wiatru i ułatwić pedałowanie oraz kierowanie rowerem.

Aby jechać w echelonie, należy przesunąć się nieco w bok i za rowerzystę jadącego przed nami. To, jak daleko z tyłu, zależy od kąta wiatru, dlatego należy starać się znaleźć pozycję, która blokuje najwięcej wiatru podczas jazdy. Jeśli wiatr wieje z lewej strony, będziesz jechał po prawej stronie rowerzysty z przodu i odwrotnie, jeśli wiatr wieje z prawej strony. Jeśli jedziesz z kilkoma rowerzystami, będziesz się obracać z przodu w sposób okrężny.

3

ZOSTAW SWÓJ AEROBIKE W DOMU

Podczas gdy możesz nie zauważyć dużej różnicy przy wietrze czołowym, kiedy wiatr wieje pod kątem, aerodynamiczny sprzęt może sprawić, że znajdziesz się w niekorzystnej sytuacji. Szersze ramy i głęboko osadzone koła aerodynamiczne mogą utrudniać jazdę przy bocznym wietrze, dając wiatrowi więcej powodów do naporu. Utrudnia to kierowanie i kontrolowanie roweru, a także może jeszcze bardziej zmniejszyć prędkość. Z tego powodu, trzymaj koła aero o średnicy 50 mm i większej w domu i wybierz zestaw o średnicy 25 mm. Jeśli posiadasz rower, który ma mniejsze, standardowe rurki zamiast szerszych rurek aero, również może to być lepszym rozwiązaniem.

4

OBNIŻ SWÓJ ŚRODEK CIĘŻKOŚCI

Im bardziej wyprostowana jest Twoja pozycja, tym bardziej będziesz narażony na działanie wiatru. Wysoka pozycja z rękami na barach odsłania więcej głowy i klatki piersiowej, spowalniając Cię i zmuszając do nieco cięższej walki. Aby ułatwić sobie zadanie, a jednocześnie poprawić zdolność kierowania i kontrolowania roweru, obniż środek ciężkości. Jedź z rękami w zagłębieniach, zegnij łokcie do 90 stopni i opuść głowę w kierunku kierownicy. Jeśli podmuch wiatru zaczyna spychać przednie koło po drodze, przyłóż większą siłę do kierownicy, aby poprawić stabilność. Zdziwisz się, jak wielką różnicę mogą zrobić te niewielkie zmiany.

5

UŻYWAJ WIĘKSZEJ LICZBY BIEGÓW I IGNORUJ PRĘDKOŚĆ

Podczas wspinaczki lub pedałowania na długich dystansach, wysoka kadencja może być czasem przydatna, aby oszczędzać energię i zmniejszyć zmęczenie nóg. Jednak w przypadku wiatru wysoka kadencja może sprawić, że poczujesz się mniej stabilnie i łatwiej stracisz kontrolę nad rowerem. Z tego powodu, najlepiej jest używać twardszego przełożenia i niższej kadencji. Ułatwia to także pedałowanie podczas silnych podmuchów, ponieważ krótkie przyspieszenia na dużym przełożeniu mogą dać Ci nieco więcej kontroli.

6

SPODZIEWAJ SIĘ PODMUCHÓW WIATRU W ODSŁONIĘTYCH MIEJSCACH

Drzewa, budynki i inne samochody mogą zapewnić pewne schronienie przed wiatrem. Zła wiadomość jest taka, że gdy tylko pojawią się przerwy od tych osłoniętych miejsc, staniesz się bardziej odsłonięty. Nagła niespodzianka w postaci silnego podmuchu w niezabezpieczonym miejscu może być najbardziej niebezpieczna i może spowodować wypadek. Świadomość, że w niektórych miejscach stajesz się bardziej narażony na wiatr jest niezbędna, a przygotowanie się poprzez obniżenie pozycji i dostosowanie kadencji może pomóc Ci zachować bezpieczeństwo.

7

ZMIEŃ TRASĘ, GDY JEST NIEBEZPIECZNA

Czasami, niezależnie od tego, co zrobisz, wiatr może sprawić, że jazda stanie się zbyt niebezpieczna. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest zjechanie na pobocze i sprawdzenie warunków pogodowych. Być może uda Ci się przeczekać tę sytuację, a jeśli jest zbyt ciężka, zorganizuj transport do domu. Jeśli znajdujesz się w pobliżu wybrzeża lub innego narażonego obszaru, możesz również zmienić trasę i udać się w miejsce, które zapewni Ci więcej schronienia. Ale bez względu na to, którą opcję wybierzesz, upewnij się, że bezpieczeństwo jest Twoim priorytetem numer 1. Nie jeździć jeden dzień jest na pewno lepszym rozwiązaniem niż nie jest w stanie jeździć przez dłuższy czas, bo pchnął przez i skończyło się biorąc upadek.

0 Udziały