5 wskazówek dotyczących techniki, które powinni znać wszyscy rowerzyści

Wygodna i pewna jazda wymaga czasu i dużo praktyki. Ruch uliczny, szybkie zjazdy, inni rowerzyści i wiele niespodziewanych przeszkód, z którymi trzeba się zmierzyć, może być bardziej niż trochę stresujące.

Jednak te pięć podstawowych wskazówek pozwoli Ci poradzić sobie z problemami w locie:

Wyczucie czasu jest głównym powodem, dla którego początkujący mają problem z wpinaniem i wypinaniem pedałów bez zatrzasków. Jeśli przed wypięciem czekasz, aż zaczniesz zwalniać, spadek prędkości utrudni Ci utrzymanie równowagi. Podobnie, jeśli spróbujesz wpiąć się z powrotem zbyt szybko, zanim ponownie rozpędzisz rower, może to również zwiększyć ryzyko upadku.

Oto idealny scenariusz:

  1. Zbliżając się do znaku stopu, czerwonego światła lub zagrożenia, które zmusi Cię do wypięcia się, zmień bieg na taki, który ułatwi Ci ponowne ruszenie z całkowitego zatrzymania.
  2. Gdy zaczniesz powoli wciskać pedał hamulca (w odległości co najmniej 20 metrów od znaku stopu), odepnij jedną stopę, ale trzymaj ją na pedale w pozycji godziny 12. Gdy się zatrzymasz, połóż tę niezaciskaną stopę na ziemi, drugą trzymając wciśniętą w pedał.
  3. Podczas oczekiwania na ponowne rozpoczęcie jazdy do przodu, obróć stopę wciąż wpiętą w pedał do pozycji na godzinie 10. Pomoże Ci to odepchnąć się i nabrać rozpędu, gdy przyjdzie czas na ponowne ruszenie.
  4. Po pierwszym dobrym pchnięciu na pedały, odwróć pedał palcami buta i wsuń knagę. Nie myśl, że musisz to zrobić za pierwszym razem. Jeśli nie możesz jej wcisnąć lub nie masz wystarczającej prędkości, aby utrzymać równowagę na rowerze, ponownie okrąż pedały stopą, która nadal jest wpięta, trzymając w miarę możliwości drugą stopę na pedale (nie szkodzi, że nie jest wpięta). Dodatkowa prędkość powinna ułatwić Ci balansowanie i dać trochę więcej czasu na włożenie stopy.

Oprócz samochodów, pieszych i przeszkód, rowerzyści muszą również radzić sobie z innymi rowerzystami. Zakładając, że wszyscy jeżdżą zgodnie z ruchem drogowym (co jest zgodne z prawem), aby uniknąć kolizji, powinieneś również korzystać ze zwykłej uprzejmości i ostrzegać innych rowerzystów o swoich zamiarach, zanim wkroczysz na ich przestrzeń na drodze.

Gdy znajdujesz się o długość roweru za innym rowerzystą, zawołaj "z lewej strony". Jest to sygnał dla rowerzysty na drodze, aby utrzymał swoją pozycję, przesunął się w prawo, jeśli to możliwe, i zapobiegł przypadkowemu wjechaniu w przestrzeń, którą zamierzasz zająć. Podczas ponownego wjeżdżania na ścieżkę rowerową lub skrajnie prawą część jezdni należy upewnić się, że wyprzedzamy rowerzystę o co najmniej jedną długość roweru. Zbyt szybkie włączenie się do ruchu może spowodować odcięcie drugiego rowerzysty i potencjalnie doprowadzić do wypadku, jeśli zahaczysz o jego przednie koło.

Aby bezpiecznie jechać w grupie, należy współpracować. Ponieważ rowerzysta jadący z przodu widzi drogę przed sobą znacznie lepiej niż ci jadący za nim, ważne jest, aby wyrobić sobie nawyk sygnalizowania za każdym razem, gdy widzisz przeszkodę lub zagrożenie, które może potencjalnie zaszkodzić wszystkim jadącym w grupie.

Oto kilka przykładów niebezpieczeństw, na które warto zwrócić uwagę:

  • Gruz, taki jak żwir, piasek, szkło lub cokolwiek innego, co może spowodować przebicie opony.
  • Pojazdy skręcające przed Tobą.
  • Konieczność zwolnienia.
  • Zbliżanie się do zakrętu lub przystanku.
  • Przeszkody na poboczu, takie jak pieszy, inny rowerzysta, kosz na śmieci lub otwarte drzwi samochodu.

Jeśli nie jesteś pewien, jak sygnalizować przeszkody i zakręty, skorzystaj z ten przewodnik.

Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym rowerzystą, czy początkującym, jazda w dół z dużą prędkością może być denerwująca. Ponieważ bezpieczne zjeżdżanie powinno być Twoim priorytetem numer 1, oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby poprawić swój komfort, pewność siebie i kontrolę nad rowerem podczas utrzymywania prędkości:

  1. Przełącz na duży pierścień, gdy tylko wjedziesz na szczyt wzniesienia.
  2. Przesuń ręce z kapturów lub kierownicy na haki, zanim nabierzesz prędkości. zanim nabierzesz prędkości. Dzięki temu ręce znajdują się bliżej hamulców, środek ciężkości jest obniżony, co zapewnia lepszą równowagę i większą kontrolę nad rowerem.
  3. Zrelaksuj się, aby lepiej prowadzić rower. Spięty kark, ramiona, barki i ręce mogą spowodować, że będziesz trzymać kierownicę mocniej niż powinieneś, co doprowadzi do zmęczenia i skrócenia czasu reakcji na nadchodzące niebezpieczeństwa. Weź głęboki oddech, gdy poczujesz, że się napinasz. Rozruszaj ramiona, rozluźnij twarz i ręce - i pamiętaj, aby patrzeć na drogę wzrokiem, zamiast wyciągać szyję.
  4. Kontroluj swój rower, pochylając go, a nie ciało. Utrzymuj ciężar ciała wyśrodkowany nad rowerem i trzymaj zewnętrzną nogę prosto (wewnętrzna stopa w górze) podczas wchodzenia w zakręty. Pomaga to zachować równowagę i zapobiega kontaktowi stopy wewnętrznej z nawierzchnią.
  5. Zdenerwowanie na zjazdach zamiast odprężenia może spowodować, że będziesz hamować mocniej niż powinieneś. Jeśli używasz hamulców obręczowych, częste hamowanie na długim zjeździe może spowodować nagrzewanie się obręczy. Gdy obręcze są wystarczająco gorące, opona może oderwać się od obręczy. W przypadku hamulców tarczowych nie jest to problemem.

Prawidłowe hamowanie to technika, która pomoże Ci utrzymać prędkość i sprawi, że będziesz bezpieczniejszy. Na ostrych zakrętach, np. na ostrym zakręcie na zjeździe, należy użyć hamulców, aby zwolnić do bezpiecznej prędkości przed pochyleniem roweru w zakręcie. Hamowanie na zakręcie może spowodować wyprostowanie motocykla, zmuszając Cię do zejścia z linii jazdy. Po wyjściu z zakrętu należy przyspieszyć, aby odzyskać prędkość.

W mokrych warunkach trakcja jest mniejsza i nie można tak mocno wychylić się w zakręcie. Zmniejsz prędkość bardziej niż zwykle przed wejściem w zakręt i trzymaj motocykl nieco bardziej pionowo.

0 Udziały