Trend na półmaratony

Jeśli jesteś biegaczem, prawdopodobnie zastanawiałeś się nad przebiegnięciem półmaratonu. I nie jesteś sam - z roku na rok półmaraton, który mierzy 13,1 mili, stał się najszybciej rosnącym dystansem wyścigu. W latach 2000-2014 liczba półmaratończyków wzrosła czterokrotnie, a do 2015 r., liczba ta wzrosła do ponad 2 milionów. Liczba uczestników na dystansie półmaratonu jest na drugim miejscu po 5K.

Oczywiście, część tego wzrostu można przypisać samej liczby biegaczy jak również zwiększonej liczbie kobiet, które ukończyły bieg. W 1990 roku było około 4,8 miliona osób, które ukończyły wyścig (75% mężczyzn i 25% kobiet). W 2015 roku liczba ta wyniosła 17,1 miliona (43% mężczyzn i 57% kobiet).


CZYTAJ WIĘCEJ

> Krótka i zaskakująca historia maratonu
The Major Marathon Cheat Sheet


PÓŁMARATONY SĄ ŁATWE DO POKONANIA I MAJĄ CHARAKTER TOWARZYSKI

Chociaż nie ma żadnych oficjalnych informacji na temat tego, kiedy (lub jak) półmaraton rozpoczął swoją działalność, Running USA zaczęło zbierać dane w 1990 roku i od tego czasu dokumentuje rozwój tej imprezy. Półmaraton zyskał na popularności z wielu powodów.Po pierwsze, gdy fala maratończyków, którzy pojawili się w tym sporcie w ciągu ostatnich 15 lat, nadal biegnie, maraton nie jest już tak łatwy do pokonania ze względu na poświęcony czas, ryzyko kontuzji itp. Scott Bush, dyrektor ds. komunikacji Running USA.

Trening Trening do wyścigu na 13,1 mili pozwala biegaczom zachować równowagę między rodziną, pracą i innymi pasjami. “Bycie w stanie uruchomić 10-miler jest łatwiejsze niż konieczność uruchomienia 20-milerów do maratonu, ale bardziej wymagające niż 5-6 mil, które możesz potrzebować włożyć do 5k", mówi Bush. "Jest to wystarczające wyzwanie i zaangażowanie czasowe, aby czuć, że jest to warte czasu i energii, ale nie przytłaczające, co może być treningiem maratońskim".

Ale jest w tym coś więcej niż zaangażowanie czasowe. "Wreszcie, półmaratony są bardziej społeczne niż 5K lub 10K, jeśli chodzi o trening i wyścigi, co zwiększa ogólne doświadczenie treningowe i wyścigowe" - mówi Bush. "Możesz trenować do 5K na własną rękę, ale trening półmaratonu jest ogólnie bardziej intrygujący, jeśli możesz trenować z innymi".

NADAL JEST TO WYZWANIE, ALE REGENERACJA JEST ŁATWIEJSZA

Większość ludzi może ukończyć półmaraton w ciągu zaledwie 90 minut do trzech godzin, dzięki czemu jest to solidny dystans, który nie zajmuje całego dnia, tak jak maraton może. (Ponadto, zazwyczaj możesz chodzić następnego dnia). Matt Fitzgerald, trener biegania i autor książki "The Endurance Diet,” twierdzi, że "tółmaraton jest wystarczająco długi, aby stanowić dla biegaczy poważne wyzwanie i dawać im ogromne poczucie spełnienia, gdy go pokonają. Jednocześnie wymaga mniej treningu niż pełny maraton - a regeneracja po biegu jest znacznie szybsza."

Lubi półmaraton, ponieważ jest to dystans, na którym ściga się najbardziej konkurencyjnie. "Zachęcam innych biegaczy do pozostania przy półmaratonach i nie czucia się zobowiązanym do biegania pełnych maratonów, jeśli, tak jak ja, znajdą swój ulubiony dystans 13.1" - mówi.

Fitzgerald, który ma również doświadczenie w żywieniu sportowym, uważa, że odżywianie wymagane do półmaratonu jest jednym z bonusów w stosunku do dłuższego wyścigu. “Większość biegaczy nie musi przyjmować niczego w 5K lub 10K, ale w półmaratonie prawdopodobnie będziesz działać lepiej, jeśli spożyjesz płyny i węglowodany", mówi. "Możesz znacznie lżej podchodzić do odżywiania w półmaratonie niż w pełnym maratonie, a tym samym zminimalizować ryzyko wystąpienia problemów z żołądkiem i jelitami, które są tak powszechne w tym ostatnim".

Jeśli trenujesz do swojego pierwszego półmaratonu, Fitzgerald ma kilka rad: "Najlepiej jest podejść do półmaratonów z mentalnością maratończyka: Narzuć sobie tempo, bądź cierpliwy i skup się na ukończeniu dystansu". Jeśli nie jest Ci obcy półmaraton, Fitzgerald zachęca Cię, abyś celował wysoko. "Dystans półmaratonu jest na tyle krótki, że mogą go naprawdę ścigać, mocno naciskając przez całą drogę, aby uzyskać szybki czas.” Niezależnie od Twojej perspektywy, ten nadchodzący dystans jest jak Goldilocks wyścigów - nie za krótki, nie za długi, ale w sam raz.


PRZYGOTUJ SIĘ DO NASTĘPNEGO BIEGU

W związku z tym, że w tym roku nie ma już żadnych problemów z

bieganiem

, nie ma co liczyć na to,


że








w najbliższym czasie będzie to możliwe.


0 Udziały