Ten sport może być najlepszym treningiem dla dłuższego życia

Nie jest tajemnicą, że regularne ćwiczenia fizyczne są dobre dla zdrowia. Badania powiązały ćwiczenia z wieloma korzyściami, od kontroli wagi i mocniejszych kości po poprawę zdrowia serca i wzmocnioną odporność.

Chociaż wszystkie ćwiczenia są korzystne - badanie z 2017 r. badanie wykazało, że nawet weekendowi wojownicy, którzy wtłoczyli swoje 150 minut zalecanych cotygodniowych ćwiczeń w soboty i niedziele, znacznie obniżyli ryzyko zgonów z powodu chorób układu krążenia i nowotworów - niektóre sporty mogą przynosić więcej korzyści niż inne.

Nowe badania opublikowane w British Journal of Sports Medicine przeanalizowały dane z ponad 80 000 dorosłych, którzy uczestniczyli w sześciu popularnych sportach: pływaniu, jeździe na rowerze, aerobiku, bieganiu, sportach rakietowych i piłce nożnej, a następnie ocenili swoje ryzyko chorób układu krążenia i przedwczesnej śmierci.

"Istnieją przekonujące dowody na korzyści zdrowotne płynące z aktywności fizycznej, ale niewiele wiadomo na temat wpływu różnych dyscyplin sportowych na zdrowie, pomimo faktu, że miliony ludzi uprawiają sport" - mówi główny badacz Pekka Oja, PhD, z UKK Institute for Health Promotion Research w Finlandii.

Po przeanalizowaniu danych z lat 1994-2006 i uwzględnieniu takich czynników jak status społeczno-ekonomiczny i nawyki zdrowotne, takie jak palenie tytoniu i picie alkoholu, okazało się, że u osób uprawiających sporty rakietowe, takie jak tenis, squash i badminton, ryzyko przedwczesnej śmierci z jakiejkolwiek przyczyny było o 47% niższe, a ryzyko śmierci z powodu chorób układu krążenia o 56% niższe niż u osób uprawiających inne dyscypliny sportu.

Oja zauważa, że choć zmniejszenie ryzyka było największe wśród tych, którzy uprawiali sporty rakietowe, to uczestnictwo we wszystkich czterech dyscyplinach - kolarstwie, pływaniu, aerobiku i sportach rakietowych - pomogło znacznie zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci i chorób serca w porównaniu z brakiem uczestnictwa w tych sportach. Dla porównania, bieganie i piłka nożna również zmniejszały ryzyko zgonu, ale redukcja ta nie była statystycznie istotna.


CZYTAJ WIĘCEJ

Wypróbuj ten 30-minutowy trening pływacki
Przewodnik dla początkujących po jeździe na rowerze
#TeamUA świętuje zwycięstwo Andy'ego Murraya w Wimbledonie


Oja ma nadzieję, że badania zachęcą osoby, które obecnie nie uprawiają tych sportów, by spróbowały. Ale wyniki, mówi, nie oznacza, że należy zdyskontować znaczenie wszystkich form ćwiczeń lub przerwać udział w innych sportach, aby podjąć tenis lub squash.

"To nie są jedyne sporty korzystne dla zdrowia", wyjaśnia. "Bycie aktywnym fizycznie w życiu codziennym jest wystarczające dla tych, którzy mogą nie być zainteresowani lub zdolni do uprawiania sportu".

I, jeśli twoje treningi składają się z solowych sesji na bieżni lub indywidualnych sportów, takich jak narciarstwo i surfing, Oja zauważa, że włączenie sportów zespołowych do harmonogramu aktywności może być dobrym pomysłem. "Być może dodatkowe korzyści z uczestnictwa w sporcie to psychologiczne i społeczne 'kopniaki', których doświadczamy podczas ich uprawiania" - mówi.

0 Udziały