Siła efektu placebo jako czynnik zwiększający wydajność

Umysł to potężne narzędzie. Dlatego też najbardziej aktualne badania nad atletyką nie skupiają się tak bardzo na nogach, jak na mózgu. Jeśli się nad tym zastanowić, to nasz mózg wysyła sygnały do naszych nóg, więc jeśli uda nam się go wytrenować, aby działał jak najlepiej, możemy być nie do zatrzymania. Nasze mózgi mogą nas również okłamywać i oszukiwać - ale czasami dla naszego dobra. Jeśli wierzymy, że coś działa - na przykład łykanie suplementów z sokiem z buraka przed wyścigiem lub nowy schemat treningowy, który ma sprawić, że będziemy o 5% szybsi - jesteśmy bardziej skłonni do osiągnięcia nowego celu, nawet jeśli dany suplement lub plan treningowy nic nie daje. Na tym właśnie polega siła efektu placebo.

EFEKT PLACEBO W BADANIACH

Potwierdza to nauka. W maju przeprowadzono badanie dotyczyło wpływ kofeiny na rowerzystów. Były trzy grupy: grupa kontrolna, grupa placebo i grupa otrzymująca suplement z kofeiną. W próbie czasowej osoby, którym podawano kofeinę, uzyskały lepsze wyniki niż obie pozostałe grupy, ale, co ciekawe, grupa placebo również znacznie przewyższała grupę kontrolną.

W 2006 r, podobne badanie W podobnym badaniu kolarzom powiedziano jedynie, że otrzymują kofeinę, podczas gdy innym nie. Ponownie, rowerzyści, którzy myśleli, że dostają kofeinę, radzili sobie znacznie lepiej, co doprowadziło badaczy do wniosku, że efekt placebo jest żywy i ma się dobrze wśród sportowców.

Kolejne badanie dotyczyło sprzętu wyczynowego w porównaniu do zwykłego sprzętu sportowego. Wynik? Umieść markę zorientowaną na wydajność na kiju golfowym, a ludzkie swingi się poprawią. "Ludzie, którzy nie mają doświadczenia, mają więcej wątpliwości i obaw związanych z wydajnością, które marka pomaga złagodzić, podczas gdy eksperci mają już wysoką samoocenę związaną z zadaniem i niskie obawy związane z wydajnością, gdy podejmują się zadania" - powiedział główny badacz Frank Germann.

WYKORZYSTANIE EFEKTU PLACEBO NA NASZĄ KORZYŚĆ

Zdecydowanie jest coś na rzeczy w tym całym przewadze umysłu nad materią. Ale czy efekt placebo nadal działa, jeśli wiemy, że w gruncie rzeczy "wywołujemy efekt placebo" sami? Konsultantka sportowa Traci Stanard twierdzi, że jak najbardziej. "Tak właśnie działa wizualizacja" - wyjaśnia. "Naprawdę, jest to twoja myśl przewodnia. Jeśli myślisz, że sok z buraka działa, jeśli czujesz, że bierzesz go i masz energię, zaszczepiasz tę myśl w swoim umyśle. Wtedy automatycznie idziesz tam".


CZYTAJ DALEJ > TRENUJ SWÓJ MÓZG DLA MAKSYMALNEJ WYDAJNOŚCI


W kwietniu br, badanie przyjrzało się, jak efekt placebo może wyleczyć złamane serce: Zasadniczo, tak długo, jak ktoś myślał, że robi coś, aby poczuć się lepiej i uzdrowić, faktycznie uzdrowiłby się i zaczął czuć się lepiej. Sama metoda nie miała znaczenia, liczyła się idea ruchu naprzód i podjęcia działania. "Chodzi o komfort" - mówi Stanard. "Chodzi o znalezienie swojego rowka, a jeśli znajdziesz coś, co wprowadzi cię w to z powrotem - nawet jeśli intelektualnie zdajesz sobie sprawę, że coś nie jest naukowo udowodnione, jeśli czujesz, że to działa dla ciebie, to tak jest".

"W niektórych przypadkach jest to silniejsze niż niektóre bardziej naukowe interwencje" - dodaje. "Nasze mózgi są tak, tak silne. Jeśli możesz przekonać siebie, że coś działa, to nie jest placebo, to jest prawdziwe, ponieważ działa. Ale musisz zaufać, że to zadziała, i musi to być coś prostego, z czym czujesz się komfortowo." Więc to, co działa dla kogoś innego, może nie działać dla ciebie: Tylko dlatego, że jeden pro przysięga na sok z buraków, jeśli nienawidzisz smaku lub daje ci biegunkę, nie będzie to miało pozytywnego wpływu na ciebie.

"Jeśli masz te rzeczy, te rytuały, myślę, że mają one wpływ. To daje ci punkt skupienia" - dodaje.

Nawet jeśli wiesz, że twój rytuał downing bezkofeinowy strzał kawy w nocy przed wyścigiem nie będzie naprawdę wpływ na wydajność, tworzenie tego rytuału - jeśli naprawdę wierzysz, że to jest dobre dla Ciebie - może po prostu zrobić sztuczkę.

0 Udziały