Rozmowy o ultramaratonach, Mindful Running i książkach

Kiedy jesteś ultramaratończykiem, który wygrał 2018 Leadville Trail 100 Run, 100-milowy wyścig przez Góry Skaliste, i przyczyniasz się do szeregu publikacji, w tym The New York Times, twoim następnym ruchem może być napisanie książki. Trudno byłoby znaleźć bardziej wykwalifikowaną osobę do napisania pamiętnika o bieganiu niż Katie Arnold.

A jednak "Running Home", jej nowa książka, jest o czymś więcej niż tylko o bieganiu - a raczej o łączeniu doświadczenia biegania z doświadczeniem życia i o tym, jak jedno może wpływać na drugie. Narracja opowiada o śmierci jej ojca, który w czasach jej dzieciństwa był obecny w cieniu. Ojciec Katie, fotoedytor w National Geographic, ostatecznie rozwodzi się z jej matką, która przenosi rodzinę z Wirginii do New Jersey, co oznacza, że Katie widuje go tylko kilka razy w roku. Podczas jednej z takich wizyt Katie bierze udział w swoim pierwszym biegu - Fodderstock 10K, w którym wraz z siostrą startuje dla kaprysu, po tym jak ojciec je ośmielił. Ma 7 lat. Kończy bieg (jako ostatnia), na mecie obściskuje się z ojcem i zaczyna biegać przez całe życie.

Odnawia kontakt z ojcem w dorosłym życiu, po zdiagnozowaniu u niego raka w późnym stadium, i poznaje historię jego życia poprzez archiwa dzienników i zdjęć, nie wspominając o rozmowach i listach, które dzielą. Przez cały czas, autorka spogląda wstecz na swoje życie w podróży, włączając w to jej regularne biegi na górę Atalaya w Santa Fe, gdzie w końcu nazywa się jej domem. Książka jest intymna i nieugięta, odważna i śmiała, głęboko poruszająca, a jednocześnie często śmieszna. Jest to lektura obowiązkowa dla każdego biegacza, ale również osoby, które nie biegają, znajdą w niej coś dla siebie.

Rozmawialiśmy z nią niedawno, aby dowiedzieć się, jak to wszystko się stało, czego nauczyła się dzięki temu doświadczeniu i (oczywiście) bieganiu, a także jak to się ma do większej podróży, którą wszyscy dzielimy - takiej, która, jak mówi tytuł książki, ostatecznie wiąże się z powrotem do domu.

P: Czego nauczyłaś się podczas pisania tej książki?
Arnold: Nauczyłem się ufać procesowi. Myślę, że to jest jak bieganie. W naszym życiu jesteśmy uwarunkowani, by myśleć, że możemy wszystko kontrolować. I oczywiście to, czego nauczyła mnie śmierć ojca, to fakt, że większość rzeczy jest poza naszą kontrolą - idea kontroli jest iluzją.

Niektóre dni będą się czuć jak piekło. Niektóre dni będą niesamowite. Tak samo jest z pisaniem i naszą kreatywnością - nie wchodź w to z pomysłem, aby manipulować swoją książką. Pozwól jej pokazać ci drogę.

P: Mówisz w książce o progresji kontra regresji.
Arnold: Racja. Zaufaj progresji, dokładnie. Nie będzie to linia prosta. Ale możesz zaufać, że dokądś cię to prowadzi, prawda? Łatwiej powiedzieć niż zrobić w niektóre dni. Myślę, że wielką lekcją ze śmierci mojego ojca i z pisania tej książki jest to, że bycie w tej przestrzeni niewiedzy jest naprawdę twórczym, owocnym miejscem - jeśli potrafimy temu zaufać.

P: Bardzo poruszająco piszesz również o rodzicielstwie. Szczególnie o tym, że nie jest to proces linearny.
Arnold: Racja. [Racja. Myślisz sobie: "Och, poradziłem sobie z tym", a potem wszystko idzie w diabły. Musisz odpuścić. Najlepsza rada, jaką dał mi mój lekarz, kiedy zostałem rodzicem, brzmiała: "Podążaj za jej przykładem". Podążaj za dzieckiem. I to okazała się być jedna z najlepszych rad, ponieważ jako rodzice chcemy wszystko kontrolować.

Myślę, że to właśnie było tak niesamowite w moim ojcu. Miał tę zaletę/wadę, że nie był ojcem na co dzień. Nie sądzę, że nazwałby to zaletą, ale myślę, że jako rodzic łatwiej jest nie być tak kontrolującym, kiedy nie ma cię na co dzień. Mój ojciec naprawdę pozwolił mi odnaleźć swoją drogę. Był zawsze obecny, jakby nadobecny, nawet z daleka. Ale nie narzucał mi swoich pomysłów na to, kim powinienem być. Zwłaszcza jeśli chodzi o bieganie. Nie obchodziło go, czy zostanę biegaczem, a to dało mi mnóstwo swobody, by stać się biegaczem. I stać się moim własnym typem biegacza. Nie chodziło o rywalizację, ale o proces twórczy.

P: Wydaje mi się, że dla Twojego taty motywacją było zrobienie sobie zdjęcia, gdy myślę o Fodderstack 10K.
Jasne. Kto nie chciałby przebiec przez linię mety i zobaczyć swojego rodzica z aparatem fotograficznym? To stała się motywacja, która napędzała bieganie na większym poziomie. Biegłem w tym wyścigu tylko raz w roku i nie startowałem w innych zawodach, ale dużo biegałem sam, więc bieganie stało się dla mnie bardzo prywatnym doświadczeniem.

Co, na wiele sposobów, było takim szczęściem i szło ręka w rękę z tym, jak stałem się pisarzem. Te czasy, kiedy biegałem po prostu myśląc i generując pomysły i marząc, naprawdę, jako dziecko. I tak, w tych momentach raz do roku, kiedy jechałem do Wirginii, mój tata, fotograf NatGeo, czekał na mecie ze swoimi wieloma aparatami - to całkiem fajne. Ale przez 364 dni w roku, przez resztę roku, mogę biegać tylko dla siebie.

P: Jedną z rzeczy, które moim zdaniem przykuwają uwagę w Twojej książce, są wzajemne powiązania między bieganiem - nie tylko jakimkolwiek sportem czy treningiem, ale właśnie bieganiem - a duchowością. Dlaczego uważasz, że te dwie rzeczy tak dobrze się ze sobą łączą?
Arnold: To jest tak nieuchwytne. To tak jak z buddyzmem, bo nie da się tego wyjaśnić za pomocą słów. Myślę, że ponieważ duchowość i zrozumienie nie jest rzeczą intelektualną, ale fizyczną, kiedy jesteśmy w naszych ciałach, biegając, powtarzając ruchy podczas biegu, jesteśmy w stanie zrozumieć w sposób fizyczny, jakąkolwiek duchowość czy system wierzeń z nami rezonuje.

W moim przypadku nie rozumiałam buddyzmu, ale zrozumiałam, że kiedy biegam, wychodzę poza siebie. Miałam taki moment [w książce], w którym doznałam tego całkowitego przebudzenia, które moim zdaniem nastąpiło wtedy, gdy zrozumiałam, że jestem całkowicie połączona z drzewami, z pra-pra-pra-wnukami, których nigdy nie poznam, z moją babcią, i że wszyscy jesteśmy jednym. I to nie jest coś, o czym wcześniej myślałem intelektualnie. To było oświecenie lub przebudzenie, w które wpadłem. Wybiegłem poza moje myśli.

Szczególnie w biegach długodystansowych, kiedy jesteś tak długo na zewnątrz, w końcu wychodzisz poza tę paplaninę w mózgu. Tak wiele rzeczy dociera do mnie w tym stanie. To jest jak sen na jawie. Co uważam za bardzo owocne w generowaniu pomysłów. To naprawdę twórcza przestrzeń, w której można być. Myślę, że jesteś bardziej otwarty na pytania, na które nie ma odpowiedzi.

P: To dość uzależniające uczucie. Myślę, że dla wielu z nas jest to coś, co sprawia, że wciąż tam wracamy.
Arnold: Racja. To jest uzależniające. I wcale nie jest gwarantowane. Nigdy. Myślę, że jest to na tyle rzadkie, że masz tego przebłyski, ale ciągle wracasz po więcej.

P: Jak duża część książki została napisana w twojej głowie podczas podróży?
Arnold: Bardzo dużo! Naprawdę pisałem tę książkę w moich notatnikach przez jakieś dwa lata, zanim zdałem sobie sprawę, że ją piszę. To nigdy nie było z premedytacją - jak, "Teraz zamierzam przebiec drogę przez mój żal, a potem napiszę o tym książkę." To był rodzaj potykania się do przodu. I to intuicyjne przeczucie, że chodzi o coś więcej niż bieganie.

Powiem, że tytuł książki wpadł mi do głowy podczas biegu. Wbiegałem na Atalaya, dotarłem na szczyt, usiadłem i poczułem się jakbym, ojej, biegł do domu. Nie wiem, skąd to się wzięło, ale w momencie, gdy dotarły do mnie te słowa, wiedziałem, że są po coś. Nie sądzę, że pomyślałem "Cóż, to jest tytuł książki", nie wiedziałem, że piszę, ale wiedziałem, jak ważna jest ta idea. Że w jakiś sposób jest to to, co robiłem przez całe życie - ucieczka do domu, zarówno do ojca, jak i do moich dwóch domów [dorastania], do samego siebie. Więc to był super przełomowy moment.

P: Miałeś na to ładne określenie, "sedno". To jeden z tych punktów zwrotnych w twoim życiu, kiedy jesteś w stanie wyartykułować to, do czego dążysz, zamiast tego, przed czym uciekasz.
Arnold: Racja. Bieganie dostaje za to złą okładkę. Ludzie pytają, przed czym uciekasz? A są dni, kiedy przed czymś uciekam. Przed terminem. Albo od moich matczynych obowiązków. Albo czegoś, co stało się z moim mężem, albo czegokolwiek innego. Ale w szerszej perspektywie, w 100% uciekam do mojej prawdziwej jaźni. Pisarza we mnie. Jako matka, jak być lepszą matką - to jest to, do czego zmierzam, a bieganie mi w tym pomaga.

Ludzie zawsze mówią: "Och, bieganie, musisz uciekać od wielu kłopotów". Ale w bieganiu chodzi o wiele bardziej o stawanie się moją prawdziwą sobą, niż o ucieczkę od mojej przeszłości, czy ucieczkę od czegokolwiek [innego]. To trochę tak samo, jak ludzie uwielbiają mówić, że bieganie szkodzi kolanom. To taki stereotyp. To jest takie proste, to jest taka wrzutka. To tak, jakby nie zawsze tak było.

P: A teraz kilka błyskawicznych pytań dotyczących biegania... Jakie jest Twoje ulubione miejsce do biegania?
Arnold: Moje góry za moimi drzwiami i góry w ogóle. Uwielbiam moje małe góry tutaj, w Santa Fe, ale uwielbiam też być bardzo wysoko w Kolorado. Moje ulubione miejsce, powiedziałbym, jest powyżej linii drzew. Te długie widoki, to ciężka praca, aby się tam dostać, a na szczycie jest przepięknie.

P: Najmniej ulubione?
Arnold: Może Rail Trail w Santa Fe, gdzie złamałem kolano. Wciąż mam złe skojarzenia z tym szlakiem. Jest oznaczona kilometrami, więc nie możesz pozbyć się uczucia gonienia za kilometrami. Ciężko jest wejść w stan flow, bo myślisz sobie, cholera, idę na jedną milę. OK, dwie. Trzy. Four. I mam zamiar dotrzeć do zawracania. Więc to chyba moje najmniej ulubione miejsce do biegania. I jest tam super wietrznie. Kenijczycy zawsze biegają bardzo szybko, a ty mówisz: "Kurczę, jestem bardzo wolny".

P: Czy jest jakaś rada dotycząca biegania, którą chciałbyś otrzymać wcześniej w życiu?
Arnold: O rany, mam na myśli to, że nigdy tak naprawdę nie dostałem żadnej porady dotyczącej biegania, co jest poniekąd dobre! To jest coś, co zawsze robiłem, po prostu biegałem z miłości do tego. Nie dla czasów czy wyników. Mam trudny związek z rywalizacją, ponieważ dobre wyniki są uzależniające. Mam więc te dwie części mnie. Tę część mnie, która pojawia się w dniu wyścigu i chce wypaść naprawdę dobrze. I część mnie w pozostałe dni, która po prostu biega, bo to kocham, to jak kocham siebie, to jak kocham świat. I tak wciąż próbuję się dowiedzieć, jak zrównoważyć te dwie części mnie. To tak jak dziewczyna w Fodderstack biegająca dla swojego ojca, w przeciwieństwie do pozostałych 364 dni w roku, biegających dla siebie.

P: Czy masz jakieś mantry podczas szczególnie długich biegów?
Arnold: Po prostu staram się mieć otwarty umysł i czerpać mantrę z powietrza. Sama do mnie przyjdzie. W Leadville było to "Uśmiechaj się i płyń". Uśmiechaj się, bo po prostu kocham biegać. I płyń, ponieważ zrozumiałem, że istnieje ta większa energia tam na zewnątrz, a kiedy stukamy w tę większą energię, możemy ją ujeżdżać. To całkowicie zadziałało dla mnie, ponieważ była to idealna pętla sprzężenia zwrotnego. Za uśmiechem kryje się nauka - kiedy się uśmiechasz, tłumisz postrzegany wysiłek. Wiedziałem o tym i dużo trenowałem na temat uśmiechania się, więc im więcej się uśmiechałem, tym bardziej czułem, że jestem w stanie przepływu. A im bardziej płynąłem, tym więcej się uśmiechałem. I to okazało się być idealne.

P: Jakiej rady udzieliłbyś komuś, kto przechodzi z maratonu na ultramaraton?
Arnold: Nie daj się zastraszyć. Jeśli jesteś już na poziomie maratonu lub nawet półmaratonu, to nie jest to aż tak duży skok. To sześć mil więcej niż zwykły maraton, a trasy są o wiele bardziej przyjazne dla ciała niż drogi. Biegam prawie wyłącznie po szlakach, głównie dlatego, że po prostu uwielbiam przebywać w dziczy. To najlepszy sposób, żeby się w to wkręcić.

P: Mówisz, że to takie proste.
Arnold: Myślę, że wszystko liczy się w treningu. Chodzenie z dziećmi do szkoły i z powrotem? To są mile dla twojego ciała. Po prostu bądź w ruchu. W ciągu dnia ruszaj się tak dużo, jak tylko możesz. Nie skupiaj się na kilometrach czy treningach. To znaczy, ja nie - jestem dość niekonwencjonalny. Nie martwię się o kroki. Ani o szybkość. To przychodzi naturalnie. Pozwalam, by dzień mówił mi, co to będzie, albo pozwalam, by moje ciało decydowało.

To jest rada, którą dał mi elitarny ultramaratończyk: Najważniejszą rzeczą jest twój długi bieg. Jeśli zwiększysz ich ilość każdego tygodnia, to będziesz się rozwijał.

Ale nie sądzę, żeby to był jakiś wielki skok. Coraz więcej ludzi zaczyna startować na dystansie 50K. Dwa tygodnie temu przebiegłem swoje pierwsze 50K od siedmiu lat i byłem zaskoczony tym, jak szybko to było. I jak bardzo różniło się to od mojego pierwszego biegu. Ciągle myślałem "Dlaczego wszyscy tak się spieszą?" I zdałem sobie sprawę: "Och, to jest krótki wyścig, prawda?" Nie ma czasu, aby złapać ludzi.

P: Wspomniałeś, że pracujesz już nad kolejną książką.
Arnold: Nie wiem, czy nazwałbym ją sequelem, ale nosi tytuł "Running Free". Chciałem się przekonać, czy mogę wytrenować swój umysł, by był tak silny jak moje ciało. To było takie pytanie: Co jeśli moje ciało nie jest moją największą siłą jako biegacza, ale [zamiast tego jest] mój umysł? To głębsze spojrzenie na duchową stronę biegania i niektóre z wydarzeń, które sprawiły, że zacząłem się tym interesować.

Miałem traumatyczny wypadek na pustkowiu, w wyniku którego miałem złamaną nogę, a moje ciało było w zasadzie wyłączone. Nie mogłem biegać. Więc miałem ten kryzys, jeśli nie mogę poruszać się w moim ciele, jak mam się poruszać w moim umyśle jako pisarz? Miałem blokadę pisarską z tego powodu. Jest to rodzaj [o] treningu mindfulness dla biegacza - nie jako poradnik, ale jako pamiętnik.

P: Nie mogę się jej doczekać. I jestem pewien, że ty też nie możesz. Mam nadzieję, że będzie to dla nas dobry pretekst do ponownej rozmowy! Dziękuję Ci bardzo.
Arnold: Dziękuję.

0 Udziały