Profesjonalni biegacze o radzeniu sobie z kontuzjami (i powrocie po nich)

Kontuzje się zdarzają - jako biegacz, to prawie nieuniknione, że w pewnym momencie będziesz miał do czynienia z jakimś zwichnięciem, nadwyrężeniem lub nawet chorobą, która zatrzymuje treningi. Czy to na tydzień, czy na cały sezon, bycie przykutym do kanapy zamiast na zewnątrz i robienie sprintów może być frustrujące, ale jak zawodowcy Sarah Cotton i Kaci Lickteig mogą Ci powiedzieć, kilka dni lub tygodni przestoju i tak jest lepsze niż bieganie przez ból i potencjalne pogorszenie sytuacji. Oto dwie najlepsze biegaczki górskie, które dzielą się swoimi najlepszymi radami, jak wrócić do zdrowia jak szef, nawet jeśli kusi je, by wrócić na trasę zbyt wcześnie.

Kontuzja Lickteiga pojawiała się powoli: Najpierw był to typowy ból kolana biegacza, a ona nadal trenowała. Potem kolana spuchły do rozmiarów "grejpfruta". Biegła dalej, aż w końcu złamanie miednicy, prawdopodobnie spowodowane naciskiem, jaki wywierała na biodra, by poradzić sobie z kolanami, zatrzymało ją w miejscu. Kontuzja, z którą można było sobie poradzić, biorąc tydzień wolnego, spowodowała, że w trakcie rekonwalescencji musiała zrezygnować z biegania na prawie dziewięć miesięcy.

Kontuzja Cotton'a była podobna, ponieważ wiedziała, że nadejdzie, ale zignorowała znaki ostrzegawcze. "Mam problem z nerwem po lewej stronie pleców, który ma tendencję do zaostrzania się, gdy dużo biegam i nie ćwiczę wystarczająco dużo siły i mobilności, aby moje ciało funkcjonowało prawidłowo" - mówi. To zaogniło się po zignorowaniu i zabrało ją z konkurencji na cały sezon letni 2018.

JEST OK, ABY NIE BYĆ OK

Nawet jako fizykoterapeuta z dużym doświadczeniem w prowadzeniu innych przez odzyskiwanie urazów, Lickteig nadal walczył z przekonaniem siebie, że jest w porządku, aby przestać biegać na jakiś czas. Ale wie, że gdyby słuchała swojego ciała wcześniej i słyszała, co jej mówi, mogłaby przestać biegać wcześniej i uniknąć złamania miednicy. "Jeśli regularnie odczuwasz ten sam mały, delikatny ból, zatrzymaj się i zajmij się nim, póki jeszcze jest delikatny" - apeluje. "Zaoszczędzisz sobie wiele bólu, a kilka dni z dala od biegania nie cofnie Cię tak bardzo, jak mogłoby się wydawać".

POSŁUCHAJ EKSPERTÓW

Lickteig mówi, że musiała znaleźć innego fizykoterapeutę do pracy, zamiast polegać na własnym doświadczeniu, a kiedy znalazła tego, którego lubiła, faktycznie słuchała. Łatwiej powiedzieć niż zrobić: Ćwiczenia PT mogą wydawać się nudne, monotonne i szczerze mówiąc, niewystarczająco szybko działające, ale bądź cierpliwy. Twój fizykoterapeuta wie, jak leczyć uraz lepiej niż Ty - biegacz umierający, aby uderzyć w szlaki - zrobić.

NIE RZUCAJ WSZYSTKIEGO

Bycie odsuniętym od biegania nie oznacza, że masz siedzieć na kanapie i oglądać Netflixa. W prawie każdej kontuzji biegacza, może być kilka dni prawdziwego down-time, gdzie wszelkie ćwiczenia są zakazane, ale sprawdzić z lekarzem lub PT na listę cross-training działań można zrobić. Często pływanie lub jazda na rowerze są dozwolone po tym, jak kontuzja zacznie się goić.

"Kontuzje są zawsze trudne fizycznie, ponieważ jesteśmy tak przyzwyczajeni do forsowania naszych ciał do ostatniego stopnia poprzez bieganie, a kiedy to się skończy, możesz poczuć się naprawdę zagubiony i jakbyś się miotał" - mówi Cotton. "Kiedy nie mogę biegać, lubię przynajmniej mieć poczucie, że w jakiś sposób fizycznie odżywiam swoje ciało i w miarę możliwości dążę do pełni zdrowia. Lubię dużo jeździć na rowerze, uprawiać jogę i ćwiczenia siłowe, gdy nie mogę biegać."

BUDUJ INNĄ SIŁĘ

Mówiąc o treningu siłowym, podczas gdy możesz nie być w stanie przysiadać, gdy odzyskujesz zdrowie po zwichnięciu kostki lub zerwaniu ACL, nadal możesz budować siłę w innych miejscach. Lickteig mówi również, że wykorzystała czas, w którym nie mogła ćwiczyć dolnych partii ciała, aby zwiększyć siłę górnych partii ciała i rdzenia na siłowni, co pozwoliło jej czuć, że nadal osiąga postępy, a siła rdzenia pomogła jej wrócić silniejszą niż kiedykolwiek. Trener osobisty powinien być w stanie pracować z Tobą, aby skupić się na miejscach, które możesz wzmocnić w bezpieczny sposób.

ZNAJDŹ SPOSÓB NA ODWRÓCENIE UWAGI

"Miałem długą historię urazów i w zasadzie po prostu nauczyłem się, że chociaż wiele dla mnie znaczy, bieganie to nie wszystko" - mówi Cotton.

"Poza robieniem wszystkiego, co możliwe, aby dobrze traktować swoje ciało i leczyć się, gdy jest to konieczne, naprawdę nie ma nic w niczyjej mocy, aby 'naprawić' te rzeczy. Uważam, że jeśli nie mogę czegoś zmienić, to nie ma sensu się tym stresować. Na szczęście mam wiele innych zainteresowań, więc łatwo mogę odwrócić swoją uwagę. Nauczyłem się, że naprawdę ważne jest dla mnie znalezienie celu poza bieganiem". Dla niektórych może to oznaczać znalezienie nowego hobby - Cotton jest fotografem, więc przenosi swoją uwagę na to podczas leczenia. "Jest tak wiele piękna w życiu poza bieganiem i ważne jest, aby odkrywać swoje zainteresowania, możliwości i pasje poza jedną wąską rzeczą" - dodaje.

WYCIĄGAJ WNIOSKI Z KONTUZJI

Wykorzystaj kontuzję jako doświadczenie do nauki: Zarówno Cotton, jak i Lickteig twierdzą, że teraz rozumieją, jak ważna dla biegaczy jest mobilność, odpowiednie rozciąganie i regeneracja. Kiedy już wrócisz po kontuzji, nie przestawaj ćwiczyć tych dobrych nawyków. Trzymaj się pianki do rolowania, wzmacniania rdzenia, odpoczynku i regeneracji, a będziesz mieć znacznie większe szanse na uniknięcie kontuzji w przyszłości.

0 Udziały