Optymalizacja wydajności jest najważniejsza dla biegaczy

Bycie efektywnym biegaczem nie dzieje się z dnia na dzień i jest czymś, nad czym biegacze muszą pracować za każdym razem, gdy biegają - nawet zawodowcy muszą się na tym skupiać przez całą swoją karierę. Ale co dokładnie sprawia, że biegacz jest efektywny i dlaczego ma to znaczenie? Porozmawialiśmy z ekspertami, aby dowiedzieć się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć o testowaniu - i poprawianiu - swojej efektywności biegowej.

SPRAWNOŚĆ FIZJOLOGICZNA

Efektywność biegania jest zwykle oceniana z fizjologicznego punktu widzenia. W tym przypadku wszystko sprowadza się do tlenu. Im mniej tlenu potrzebuje Twój organizm do pokonania dłuższych dystansów, tym bardziej wydajny jesteś. Według Scotta Saifera, MS, głównego trenera w Wenzel Coaching, ma to znaczenie, ponieważ zdolność organizmu do absorbowania tlenu w celu dostarczenia go do mięśni może być czynnikiem ograniczającym wydajność.

"Biegacz, który może pokonać największą odległość dla tej samej ilości tlenu, jest najbardziej wydajny", wyjaśnia. "Innym sposobem, aby na to spojrzeć, jest to, że jeśli kilku biegaczy zużywa tlen w tym samym tempie, ten, który może iść najszybciej, jest najbardziej wydajny - lub jeśli kilku biegaczy idzie z tą samą prędkością, ten, który zużywa najmniej tlenu, jest najbardziej wydajny".

SPRAWNOŚĆ BIOMECHANICZNA

Na efektywność można spojrzeć z biomechanicznego punktu widzenia - i okazuje się, że ulepszenia w tym obszarze mogą pozytywnie wpłynąć na Ciebie pod względem fizjologicznym. Wiąże się to z posiadaniem lepszej techniki - która, jak wyjaśnia Ryan Bolton, właściciel i założyciel Bolton Endurance Sports Training, obejmuje między innymi Twoją postawę, wymach ramion i uderzenie stopy - aby wytrenować Twoje ciało do radzenia sobie z obciążeniem podczas biegu.

"Badania wykazały, że biegacze z czasem dokonują mikroregulacji, które sprawiają, że są bardziej wydajni" - zauważa Bolton. "Te biomechaniczne mikroregulacje prowadzą do zwiększenia wydajności fizjologicznej. Zajmuje to lata, ale dzięki pracy biegacz może stawać się coraz bardziej wydajny, gdy zdobywa coraz więcej doświadczenia i kilometrów pod pasem."

Więc jak możesz dowiedzieć się, jak wydajny jesteś - i co powinieneś zrobić z tymi informacjami, aby wprowadzić ulepszenia?

TESTY

Najdokładniejszym sposobem na sprawdzenie swojej efektywności jest zrobienie tego z perspektywy fizjologicznej i większość ekspertów wskaże Ci testy przeprowadzone w kontrolowanym środowisku, takim jak laboratorium lub centrum fitness. Saifer dzieli się testem VO2 max obejmuje bieganie w laboratorium podczas noszenia maski, która mierzy zużycie tlenu - i ten rodzaj testu metabolicznego zapewnia pewne kluczowe metryki, aby zobaczyć, jak twoje ciało działa w różnych warunkach.

"Kilka parametrów, które te testy identyfikują, to VO2, współczynnik wymiany oddechowej (RER) i pomiary tętna przy określonym obciążeniu pracą" - wyjaśnia Bolton. "VO2 to pomiar tego, jak wydajny jest sportowiec w wykorzystaniu tlenu w mięśniach - mierzony w mililitrach tlenu na minutę na kilogram masy ciała - podczas gdy RER mierzy, ile cukru i tłuszczu sportowiec zużywa przy różnych obciążeniach pracą".

Jeśli nie masz natychmiastowego dostępu do obiektu, który oferuje takie testy, Bolton dzieli się, że następną najlepszą rzeczą jest testowanie z biomechanicznego punktu widzenia za pomocą miernika mocy. Wymaga to więcej pracy z Twojej strony, aby śledzić swoją moc podczas różnych biegów treningowych, ale ostatecznie, im niższa moc zarejestrowana przy najszybszej możliwej prędkości, tym bardziej wydajny jesteś.

SPOSOBY NA BARDZIEJ EFEKTYWNEGO BIEGACZA

Kiedy już znajdziesz sposób na sprawdzenie swojej aktualnej efektywności biegowej i masz swój punkt odniesienia, co powinieneś zrobić dalej? Cóż, możesz wprowadzić biomechaniczne usprawnienia w swojej codziennej rutynie, co, jak zauważył Bolton powyżej, prowadzi do fizjologicznych usprawnień, które powinieneś zobaczyć w przyszłych testach.

Według Saifera, najważniejszą rzeczą do zrobienia jest unikanie nadmiernego stąpania. "[Upewnij się], że kula stopy nigdy nie znajduje się na ziemi przed pępkiem", zauważa. To właśnie pomaga zapobiegać kontuzjom związanym z nadwyrężeniem. Oprócz tego zarówno Saifer, jak i Bolton zachęcają biegaczy do budowania solidnych podstaw treningu i bycia konsekwentnym. Bolton twierdzi, że już samo to prowadzi do dużych skoków fizjologicznych. "VO2 max wzrośnie, tętno będzie niższe przy większych obciążeniach, a sportowiec pokona więcej terenu w krótszych okresach czasu" - dodaje Bolton. "To jest wydajność!"

0 Shares