Nowe badanie pokazuje, że intensywne ćwiczenia wyczerpują mózg (i ciało)

Czy zdarzało Ci się wychodzić na przerwę obiadową tylko po to, by po powrocie do biura po południu stwierdzić, że jesteś spóźniony i trudno Ci się skupić na pracy? A co z próbami załatwienia papierkowej roboty lub podjęcia ważnych decyzji - takich jak zakup samochodu - po sobotnim długim biegu?

Jasne, ćwiczenia są dobre dla Twojego mózgu, ale wydaje się, że tylko do pewnego momentu. Okazuje się, że skutki przetrenowania (lub po prostu dużego obciążenia treningowego dla Ciebie) mogą wyczerpać Twoje psychiczne odruchy, jak również te fizyczne, zgodnie z nowym badaniem opublikowanym w Current Biology. Sportowcy poddani dużemu obciążeniu treningowemu wykazywali mniejszą kontrolę impulsów i trudniej podejmowali decyzje. Dzieje się tak, ponieważ forsowanie siebie, aby przejść przez sesję treningową może wymagać dużej kontroli poznawczej - zasadniczo drenujesz swój mózg tak samo, jak energię w nogach.

"Interesowało mnie, w jaki sposób podejmujemy decyzje i jak zmęczenie fizyczne wpływa na pewne obszary mózgu wykorzystywane w procesie podejmowania decyzji" - mówi dr Bastien Blain, główny badacz. Naukowcy przyjrzeli się triathlonistom trenującym z dużą intensywnością i ocenili funkcjonowanie mózgu w procesie podejmowania decyzji i kontroli impulsów, i odkryli, że uczucie przetrenowania i wypalenia sportowego było w rzeczywistości spowodowane zmęczeniem psychicznym, jak również fizycznym.

"Odkryliśmy, że kontrola poznawcza jest silnie zaangażowana w sport" - wyjaśnia Blain. "Kiedy kontynuujemy ćwiczenia pomimo sygnałów takich jak ból i zmęczenie mięśni, wtedy musimy wywierać kontrolę poznawczą, aby kontynuować ruch. Masz tę chęć zatrzymania się, a kontynuujesz - to twój mózg pracuje, aby kontrolować ciało, co może prowadzić do tego uczucia zmęczenia psychicznego."

Więc, jak te nowe badania wpływają na Ciebie? Wszystko zależy od tego, jak zaplanujesz swoją pracę i trening.

UTRZYMUJ ŁATWE BIEGI NA NISKIM POZIOMIE

"Ćwiczenia są nadal dobre!" śmieje się Blain. Te badania to tylko kolejne przypomnienie, że łatwe biegi powinny być naprawdę łatwe - co w praktyce może być trudne do zrealizowania. Jeśli uważasz, że każdy bieg pozostawia Cię fizycznie wyczerpanym, zmniejsz tempo łatwych biegów na tyle, by kończyć je czując się prawie tak świeżo, jak przed ich rozpoczęciem. W ten sposób nie obciążasz zdolności organizmu do regeneracji podczas długich treningów i możesz je kończyć, czując się świeższym.

USPOKÓJ SIĘ PSYCHICZNIE W DNI CIĘŻKIEGO TRENINGU

Jeśli wiesz, że Twój trening będzie długi lub ciężki, postaraj się zmniejszyć obciążenie poznawcze tak bardzo, jak to tylko możliwe. W badaniu zauważono, że sportowcom trudniej było oprzeć się pokusom po długich treningach, dlatego warto rozważyć wcześniejsze spakowanie zdrowego posiłku po biegu, aby dokonywać mądrych wyborów, a nie poddawać się impulsowi zjedzenia słodkiego pączka. Dodatkowo, rozważ dostosowanie swojego harmonogramu pracy do swoich biegów tak bardzo, jak to tylko możliwe. Na przykład, jeśli masz ciężki bieg podczas lunchu, zaplanuj ważne spotkanie lub prezentację na czas przed biegiem, a nie po nim.

SZUKAJ OZNAK ZMĘCZENIA PSYCHICZNEGO

Sportowcy mogą być w stanie powiedzieć, kiedy przekroczyli tę linię i przetrenowanie ma na nich wpływ, zwracając uwagę na wskazówki dotyczące wydajności. "Nie mogą osiągnąć swojego zwykłego poziomu wydajności i mają poczucie psychicznego i fizycznego wyczerpania", mówi dr Mathias Pessiglione z Hôpital de la Pitié-Salpêtrière w Paryżu, który prowadził badanie z Blain. "Zauważ, że wiesz, kiedy przekroczyłeś linię, ale nie widzisz, że to nadchodzi!".

PRZETRENOWANIE JEST INNE DLA KAŻDEGO

Jeśli odczuwasz oznaki psychicznego lub fizycznego wypalenia, potraktuj je poważnie, nawet jeśli nie logujesz dużych mil. "Przetrenowanie różni się od osoby do osoby", przypomina nam Blain. "Sportowcy w badaniu byli wysoko wyszkolonymi triathlonistami, więc robili duże godziny, ale zostali przeszkoleni, aby dobrze się zregenerować. Ktoś inny może być przetrenowany tylko przez rozpoczęcie robienia godziny dziennie z niczego. Jeśli nagle zwiększasz swój trening, rozsądnie jest założyć, że jesteś w grupie podwyższonego ryzyka przetrenowania - nie da się powiedzieć, gdzie jest ta granica w zależności od osoby."

PAMIĘTAJ, ŻE BIEGANIE NADAL ŁAGODZI STRES

To kuszące, aby przeczytać nagłówek badania i założyć, że wszystkie ćwiczenia będą sapać swoją siłę psychiczną, ale to nie jest prawdziwe przesłanie. Raczej to badanie wskazuje, że ciężki, ekstremalny trening może sprawić, że będziesz bardziej zamglony niż normalnie. Przetrenowanie nie tylko sprawi, że poczujesz się fizycznie wykończony, ale także zbierze żniwo psychiczne. Więc jeśli masz wielki raport należny w pracy, to może być dobry pomysł, aby wziąć łatwy tydzień i trzymać się niskich kluczowym biegach, które oczyszczają swój mózg, a nie opodatkować swój system.

0 Udziały