Nauka mówi, że bieganie pomaga żyć dłużej

Korzyści płynące z biegania są niezliczone. Łatwe i oczywiste to poprawa zdrowia układu sercowo-naczyniowego - m.in. niższy poziom cholesterolu, lepsze samopoczucie i zwiększona gęstość kości. A teraz jest jeszcze jeden ważny plus regularnego sznurowania trampek i pokonywania kilometrów: dłuższe życie.

NAJNOWSZE BADANIA

Jeśli już uwielbiasz biegać, oto kolejny powód, dla którego warto to robić: A nowe badanie opublikowane w czasopiśmie Progress in Cardiovascular Disease, wykazało, że bieganie może wydłużyć Twoje życie o około trzy lata i zmniejszyć ryzyko przedwczesnej śmierci nawet o 40%. "Bieganie zmniejsza wiele czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych i wzmacnia serce bardziej niż inne formy ćwiczeń, ponieważ jest w stanie podnieść tętno i utrzymać je na wysokim poziomie" - wyjaśnia fizjolog ćwiczeń i trener biegania, dr Jason Karp, autor książki "The Inner Runner". "Bieganie zwiększa również moc aerobową (VO2 max) bardziej niż inne formy cardio - a VO2 max jest pojedynczym największym wskaźnikiem sprawności aerobowej danej osoby".


CZYTAJ DALEJ > NAUKA MÓWI: BIEGANIE ZWIĘKSZA MOC MÓZGU


ZYSK NETTO NA CZASIE

To wszystko brzmi świetnie, ale możesz się zastanawiać nad czasem, który spędzasz biegając, i jak to wygląda. Mila za milą i godzina za godziną - czy w zasadzie spędzasz czas, który zyskasz? Nie. Naukowcy przeanalizowali starsze badania dotyczące biegania i śmiertelnościw którym wykazano, że dwie godziny biegania tygodniowo przynoszą powiązane korzyści. Wykorzystali tę liczbę, aby określić, ile czasu zyskasz w porównaniu z czasem spędzonym na wyciskaniu - i odkryli, że w rzeczywistości możesz zebrać więcej, niż zasiejesz. Te dwie godziny tygodniowo przekładają się na około sześć miesięcy biegania w ciągu całego życia - to znacznie mniej niż trzy dodatkowe lata, które byś zyskał.


CZYTAJ DALEJ > 5 PROSTYCH WSKAZÓWEK DLA POCZĄTKUJĄCYCH BIEGACZY


Jeśli nie możesz wycisnąć dwóch godzin biegania tygodniowo, oryginalne badanie, opublikowane w Journal of the American College of Cardiology, wykazały, że nawet 5-10 minut codziennego biegania w wolnym tempie pomaga zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia. Jeśli jednak możesz zrobić więcej, to jeszcze lepiej i może się to przełożyć na więcej godzin, które będziesz miał na cieszenie się zdrowiem.


PRZYGOTUJ SIĘ DO NASTĘPNEGO BIEGU

> Buty do biegania> Buty do biegania po
szlaku>
Buty do biegania

stabilizacji>
Lekkie


buty do biegania


0 Udziały