Kontuzja podczas biegania, której doznaje więcej kobiet niż mężczyzn

Nie tylko potrafimy zidentyfikować najczęstsze urazy podczas biegania, ale wiemy również, które z nich są bardziej powszechne w zależności od płci biegacza, w tym w miejscu najczęstszych urazów podczas biegania: kolanie. Mimo że znamy już odpowiedź na to pytanie, wciąż nie wiemy, dlaczego tak się dzieje. Na szczęście istnieją sposoby zapobiegania urazom kolan, jednak badania nadal oddają w Twoje ręce moc ochrony przed najczęstszą kontuzją biegową.

CO WIEMY

W ostatnim przeglądzie przyjrzano się 36 recenzowanym badaniom, które miały miejsce w 2017 roku lub wcześniej, a wszystko po to, by określić wskaźnik urazów kończyn dolnych u biegaczy (i podzielić je według płci). Opublikowane w Journal of Sports Science & Medicine (JSSM), potwierdziło, że większość urazów biegowych zdarza się na lub poniżej kolana, podczas gdy kobiety mają wyższy odsetek urazów kolana niż mężczyźni.

Istnieją badania, które zostały przeprowadzone w celu przyjrzenia się konkretnie urazom związanym z nadużyciem, które również wykazały, że kobiety doznają urazów w większym stopniu niż mężczyźni. Fizykoterapeutka Lindsey Plass, DPT, zwraca uwagę na pewien artykuł, w którym omówiono fakt, że sztywność kolana wydaje się być jedynym predyktorem urazu kolana.

"Powiedziałabym, że najczęstszym powodem, dla którego wszystkie płcie cierpią na urazy związane z bieganiem, jest bieganie zbyt dużo, zbyt szybko" - wyjaśnia Plass. "Pojemność ich tkanek nie jest w stanie wytrzymać obciążeń nakładanych na nie podczas treningu".

Użycie przez Plass sformułowania "wszystkie płcie" jest tutaj kluczowe. Podczas gdy dane wspierają fakt, że kobiety doznają więcej urazów kolana niż mężczyźni, nie ma konkretnej dyskusji na temat tego, dlaczego tak się dzieje. W artykule opublikowanym w JSSM teoretyzuje się, że "różnica może wynikać z różnic strukturalnych pomiędzy mężczyznami i kobietami lub różnic funkcjonalnych w biomechanice biegu". Autorzy przyznają, że istnieje dokumentacja sugerująca, że kobiety grające w piłkę nożną (określaną w badaniu jako "futbol") i koszykówkę mają więcej urazowych uszkodzeń kolana niż mężczyźni z powodu większego kąta Q i większego polegania na aktywności mięśni czworogłowych; wniosek nie został wyciągnięty w odniesieniu do biegania.

CZEGO NIE WIEMY

Wiemy, że więcej kobiet doznaje urazów kolana podczas biegania niż mężczyzn, ale nie wiemy dokładnie dlaczego. Nawet jeśli nie możemy wskazać dokładnego powodu, Alice Holland, DPT i dyrektor Stride Strong Physical Therapy, dzieli się teoriami kilku badaczy na temat tego, dlaczego tak się dzieje (podkreślając jednocześnie, że wnioski z ich badań różnią się i nie są w 100% uzasadnione). W rzeczywistości, dwie z tych teorii wskazują na badania cytowane w przeglądzie JSSM.

"[Pierwsza teoria jest spowodowana] tym, że kobiety mają większy kąt Q, który jest kątem wykonanym od ASIS (kości biodrowej) do kolana", wyjaśnia Holland. "Ten kąt może wpływać na wypadkową linię siły mięśnia czworogłowego, co wpłynęłoby na wektor sił działających na rzepkę. Jednak teoria ta została obalona przez kilka artykułów badawczych w przeszłości i kąt Q nie jest już tak naprawdę rozstrzygającym pomiarem wykonywanym w klinice."

Inną teorią, do której odwołuje się Holland jest zależność od aktywności mięśnia czworogłowego, co - ponownie, jak w przeglądzie JSSM - zauważa, zostało wykazane w kilku badaniach dotyczących koszykówki i piłki nożnej. Z tego powodu, kobiety mają tendencję do prostszej postawy podczas lądowania, jednak badania te koncentrowały się na krokach bocznych (lub wykrokach jedną nogą w bok, a następnie sprowadzaniu jej z powrotem do pozycji neutralnej), a nie na biegu do przodu.

Wreszcie, Holland omawia koncepcję, że w przeszłości kobiety rzadziej wykonywały trening siłowy niż mężczyźni (co odnosi się do przeglądu JSSM, ponieważ przyjrzeli się oni badaniom sprzed 2017 roku).

"[Istniało] pojęcie, że kobiety nie chciały 'bulk up' z podnoszenia ciężarów," zauważa. "To wpłynęłoby na preferencje jednej płci w kierunku budowania mięśni, a zatem stronniczość tej grupy, aby mieć niższą częstość występowania bólu rzepkowo-udowego".

Na szczęście dla tego ostatniego punktu widzimy zmianę kulturową, jak dowiadujemy się, że trening siłowy można zrobić, aby stworzyć długie i chude mięśnie (Pomyśl: wzrost w klasach barre). I trening siłowy, jak się okazuje, będzie najlepszym sposobem dla kobiet, aby zapobiec urazom kolan.

CO Z TYM ZROBIĆ

Gotowa, by zapobiegać kontuzjom kolan? Nadszedł czas, aby uzupełnić swój trening biegowy o wszechstronny trening siłowy. AJ Cohen, DPT, założyciel Up and Running Physical Therapy, zauważa, że często mitem jest to, że obuwie i brak rozciągania lub rolowania pianki w dużej mierze przyczyniają się do kontuzji. Zamiast tego jest to brak treningu siłowego, który Cohen zgadza się, że przez lata był źle rozumiany.

"Niewielu biegaczy wykonuje ciężki trening siłowy z powodu błędnych informacji w społeczności biegowej" - dodaje Cohen. "Ciężki trening siłowy jest kolejną najlepszą rzeczą, jaką każdy biegacz, oczywiście w tym kobiety, może zrobić, aby zwiększyć tolerancję tkanek i odporność na bieganie".

Podczas budowania w planie, aby dodać do swojej rutyny biegowej, Holland dzieli się, że powinieneś wykonywać pracę siłową ("aby zbudować kontrolę mięśni i siłę mięśni") wraz z treningiem plyometrycznym, balistycznym ("aby wypełnić lukę między siłą i mocą"). Wszyscy biegacze mogą skorzystać na wzmocnieniu bioder i pośladków, wzmocnieniu czworogłowych i treningu oporowym rdzenia. Holland wspomina również o wykonywaniu skoków balistycznych, podskoków, podskoków na jednej nodze i skoków do kroków - zwracając uwagę na biomechanikę - aby pomóc zwiększyć moc.

0 Udziały