Jeśli raz użyjesz pedałów bezstopniowych, już nigdy nie będziesz chciał z nich zrezygnować

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z kolarstwem, przejście z pedałów płaskich na stały system bez zatrzasków może być przerażające. Jednak przejście na pedały bez zatrzasków może poprawić Twój komfort i efektywność jazdy na rowerze. I choć "wpinanie się" może wywołać wiele niepokoju podczas kilku pierwszych przejażdżek, to przy odrobinie wprawy w krótkim czasie stanie się drugą naturą.

Dlaczego powinieneś się przestawić

Przymocowanie stopy do pedału w stałej pozycji to najbardziej efektywny sposób na przekształcenie energii, którą wytwarzasz, w ruch do przodu. Gdy jesteś przypięty, możesz utrzymywać bardziej stałą siłę podczas okrężnego ruchu pedałowania - zamiast mniej efektywnego ruchu popychania w dół w przypadku pedału płaskiego.

Widzisz, pedały bezklamrowe pozwalają Ci podciągnąć się na pedałach podczas ruchu w górę (od godziny 6 do 12) i zaangażować dodatkowe, większe grupy mięśni, takie jak ścięgna i pośladki. To nie tylko poprawia wydajność, ale także zapobiega szybkiemu zmęczeniu, ponieważ możesz wytworzyć więcej mocy na rowerze.

Oprócz zwiększonej wydajności, system pedałów bez zatrzasków jest bardziej przyjazny dla stawów. Gdy knaga jest ustawiona prawidłowo, stopa znajduje się w prawidłowej pozycji nad osią pedału, co zmniejsza obciążenie stawu kolanowego. Dzięki temu o wiele łatwiej jest pedałować z wyższą kadencją (około 90-100 obrotów na minutę) bez utraty kontaktu z pedałem, a także odciąża się kolana, które powstają podczas pedałowania z niższymi obrotami na większych przełożeniach.

Różne rodzaje pedałów i knag

Jeśli chodzi o to, jakiego systemu knaga-pedał potrzebujesz, istnieją trzy główne opcje:

  1. Knagi z dwoma śrubami: Używane najczęściej przez rowerzystów górskich, terenowych i dojeżdżających do pracy (a także uczestników zajęć spin), dwubolcowe knagi są znacznie mniejsze i mogą być używane z butem, który jest bardziej elastyczny i łatwiejszy do chodzenia. Są one również powszechnie używane z systemami pedałów, które pozwalają na dwustronne wejście, co może być nieco łatwiejsze dla początkujących. Shimano SPD i Crankbrothers to dwaj główni producenci.
  2. Knagi z trzema śrubami: Jest to najczęściej spotykana konstrukcja dla rowerzystów szosowych. Knaga ma dość duży, trójkątny kształt i wkręca się w sztywną karbonową lub wykonaną z włókna szklanego podeszwę buta przeznaczonego do kolarstwa szosowego. Wejście w większości konstrukcji pedałów do kolarstwa szosowego jest jednostronne. Przykłady głównych producentów pedałów to Shimano SPD-SL, Look i Time.
  3. Knagi z czterema śrubami: Na chwilę obecną Speedplay jest jedynym producentem stosującym czterobolcową konstrukcję knagi. W odróżnieniu od konstrukcji z trzema śrubami, w ofercie Speedplay mechanizm blokujący znajduje się na knadze, a nie na pedale. Prostokątna knaga jest umieszczona na mniejszym, okrągłym pedale, który pozwala na większą swobodę ruchu stopy na boki podczas pedałowania. Taka konstrukcja pozwala również na obustronne wejście, co może ułatwić wpinanie się. Jeśli chodzi o osiągi, wybór pomiędzy tą konstrukcją a bezpieczniejszą konstrukcją z trzema śrubami będzie prawdopodobnie sprowadzał się do osobistych preferencji.

Należy pamiętać, że knagi są zazwyczaj kompatybilne tylko z tym typem pedałów, który wybierzemy. Na przykład, jeśli zdecydujesz się na zakup pedałów Look Keo Classic, będziesz potrzebował również trójbolcowych knag Look współpracujących z tym pedałem. Podobnie, trójbolcowe knagi Shimano będą miały nieco inną konstrukcję i będą działać wyłącznie z pedałami Shimano.

Jak ustawić knagi?

Położenie łączników na bucie kolarskim jest sprawą bardzo indywidualną. Z tego powodu zaleca się, abyś poddał się profesjonalnemu bike fitowi. Usługa ta obejmuje pozycjonowanie łączników i pomoże Ci osiągnąć optymalną pozycję, która poprawi Twój komfort i osiągi, a także zmniejszy prawdopodobieństwo kontuzji.

W przypadku podstawowego ustawienia, będziesz chciał, aby kula dużego palca znajdowała się bezpośrednio nad osią pedału. Oto jak to zrobić:

  1. Załóż but kolarski i zaznacz miejsce, w którym znajduje się piłka stopy.
  2. Gdy knaga jest luźno przykręcona do buta, ustaw znak na bucie w jednej linii ze znacznikiem knagi znajdującym się z boku knagi. Znacznik knagi to wypukła linia na wewnętrznej krawędzi. Większość głównych producentów stosuje znaczniki knagi, ale jeśli nie masz takiego znacznika, będziesz musiał dokonywać drobnych korekt, aż do momentu, gdy knaga będzie ustawiona w pozycji, w której znak na bucie będzie znajdował się bezpośrednio nad osią pedału.
  3. Wyreguluj ustawienie knagi na boki tak, aby stopa znajdowała się w neutralnym położeniu, ani do wewnątrz ani na zewnątrz. Płynność ruchu pedału będzie pozwalała na niewielkie ruchy na boki podczas pedałowania.
  4. Jeżeli podczas pedałowania odczuwasz dyskomfort, dokonaj niewielkiej korekty ustawienia pedału w przód i w tył lub udaj się do specjalisty.

Wskazówki dotyczące praktyki techniki wpinania

Kiedy już wszystko będzie gotowe, musisz poćwiczyć wpinanie i wypinanie pedałów. Pamiętaj o poniższych wskazówkach, aby to ćwiczenie było jak najłatwiejsze i bezbolesne:

  • Ćwicz w pomieszczeniach zamkniętych. Na krytym trenażerze lub opierając się ręką o ścianę, ćwicz wciskanie knagi w pedał (wysuń stopę do przodu i opuść piętę) i jej zdejmowanie (wykręć piętę w bok). Dzięki temu poznasz technikę i siłę potrzebną do wpinania i wypinania się z pedałów bez obawy o równowagę.
  • Zmniejsz napięcie sprężyny. W większości pedałów znajduje się sprężyna napinająca. Im większe jest jej napięcie, tym trudniej będzie zdjąć stopę z pedału. Podczas ćwiczeń ustaw napięcie na najniższym poziomie, aby zyskać komfort jazdy.
  • Wypnij się przed zatrzymaniem. Im większa prędkość, tym łatwiej utrzymać równowagę na drodze. Z tego powodu powinieneś zawsze wypinać jedną nogę z zachowaniem dużej odległości od znaku stopu lub czerwonego światła, do którego się zbliżasz. To sprawi, że poczujesz się mniej poganiany i o wiele łatwiej będzie Ci postawić stopę, niż czekać aż do momentu całkowitego zatrzymania.
  • Zwiększ prędkość przed ponownym wciśnięciem pedału. Najtrudniejszą częścią jest rozpędzenie się. Moment nie będzie po Twojej stronie, co sprawi, że wpinanie się podczas próby spojrzenia w dół i utrzymania równowagi będzie znacznie trudniejsze. Aby ułatwić sobie zadanie, trzymaj stopę, która wciąż jest wpięta w pedał, blisko szczytu skoku. Mocno naciskając, nabierz trochę prędkości, zanim spróbujesz ponownie wpiąć drugą stopę. Jeśli jedziesz zbyt wolno, możesz pedałować kolejny pełny obrót stopą, która wciąż jest wpięta. Dodatkowa prędkość ułatwi utrzymanie równowagi i da Ci trochę czasu na ponowne wpięcie stopy.
  • Zatrzymaj się na właściwym biegu. Zanim się zatrzymasz, zmień bieg na wystarczająco duży, abyś mógł szybko wrócić do prędkości. Jeśli masz zbyt niski bieg, nie będziesz mógł nabrać prędkości przy pierwszym pchnięciu, a balansowanie będzie trudniejsze.
0 Udziały