Czym różni się bieganie na bieżni od biegania po szosie (i dlaczego oba są dobre)?

W bieganiu, Twoja lojalność nie musi być związana z konkretnym terenem. Droga, szlak i bieżnia mają swoje zalety - podobnie jak (okropna) bieżnia. Bez względu na preferencje nie musisz wybierać jednej nawierzchni do biegania, a wręcz nie powinieneś.

Bieganie zarówno po bieżni, jak i po drogach przynosi korzyści. Oto, o czym należy pamiętać podczas zmiany terenu:

DLACZEGO POWINIENEŚ BIEGAĆ ZARÓWNO NA BIEŻNI, JAK I NA DRODZE

Powszechnie wiadomo, że zróżnicowanie nawierzchni podczas treningu jest jednym ze sposobów na uniknięcie kontuzji. Badania to potwierdzają, zwłaszcza jeśli chodzi o wielokrotne bieganie wyłącznie po betonowej powierzchni. Z tego powodu Chelsea Ley, dyrektor programowania w tread HAPPY w Wirginii, zaleca zróżnicowanie powierzchni do biegania, aby uwzględnić drogi i bieżnię, ale także szlaki i trawę, aby uniknąć urazów związanych z powtarzającymi się ruchami biomechanicznymi i uderzeniami.

"Bieganie na twardszych powierzchniach jest w rzeczywistości ważne; powtarzające się uderzenia lub bieganie może wzmocnić kości i przygotować mięśnie i tkanki miękkie biegaczy do dalszego uderzania w przyszłym wyścigu lub wysiłku" - wyjaśnia Ley. "Bieżnia może jednak służyć jako cenne wytchnienie dla biegaczy, którzy wykonują swoje treningi głównie na twardym asfalcie lub betonie". Bieżnie, podobnie jak inne "miękkie" nawierzchnie, takie jak trawa, mogą nie tylko pomóc w zapobieganiu bólom spowodowanym nadużyciem, ale także pomóc biegaczom w szybszej regeneracji, utrzymując lub poprawiając ich sprawność sercowo-naczyniową."

Dodatkowo, zróżnicowanie powierzchni może również pogłębić trening mentalny. Nie bez powodu bieżnia zyskała reputację "drezyny" - wielu uważa, że bieganie na niej jest większym wyzwaniem psychologicznym. Chociaż nie ma konkretnych badań, które określiły, która powierzchnia jest w rzeczywistości łatwiejsza z perspektywy psychicznej, tak jak pamięć mięśniowa jest dotknięta podczas przełączania między dwoma, istnieje również zdecydowana zmiana mentalna. Z tej perspektywy to, czy jedno lub drugie jest łatwiejsze, zależy od preferencji biegacza.

"Bieganie na zewnątrz zwykle pozwala biegaczowi bardziej zanurzyć się w chwili obecnej i bardziej dostroić się do stanu swojego ciała" - przyznaje Ryan Bolton, właściciel i założyciel Bolton Endurance Sports Training. "Jednak podczas biegania na bieżni nie ma żadnych przerw i można łatwo przybić konkretne parametry treningu, dostosowując w razie potrzeby tempo itp. To również dla niektórych ludzi może wprowadzić ich w tę biegową 'strefę'."

O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ, DOKONUJĄC ZMIANY

Choć może nie być jasne, czy bieżnia lub drogi są łatwiejsze psychicznie, badania wykazały, że aby bieganie na bieżni dorównało bieganiu po drogach, należy wprowadzić odpowiednie zmiany. Nie tylko postrzeganie prędkości jest inne - jedno z badań wykazało, że biegacze na bieżni zaniżają swoje tempo, starając się dopasować je do tego, które mogliby osiągnąć na zewnątrz - ale również wydatkowana energia jest inna. Dlatego właśnie od dawna zaleca się dodawanie 1% nachylenia podczas biegu na bieżni, aby odzwierciedlić koszt energetyczny biegu na zewnątrz.

"Wieloletnia rada, by ustawić 1% nachylenia bieżni, by symulować bieganie na zewnątrz, jest nawet kwestionowana teraz, gdy najnowsze badania wykazały, że dodanie pewnego nachylenia może być korzystne tylko dla niektórych rodzajów treningów na bieżni" - dzieli się Ley. "Nasza opinia na ten temat: Dodaj niewielkie nachylenie jako dodatkowe wyzwanie. Nawet jeśli zmiana stopnia niekoniecznie pomaga, jak wcześniej sądzono, to na pewno nie może zaszkodzić!"

Ley wskazuje również, że VO2 max - lub sprawność sercowo-naczyniowa - została zgłoszona jako podobna podczas biegania na bieżni i na bieżni, a wzorce biomechaniczne różnią się w sposób pomijalny. Kluczową różnicą, na którą Bolton chce, aby biegacze zwracali uwagę, jest sam pas i to, jak, nieuchronnie, ciągnie stopę do tyłu.

"Zmienia to nieco formę i może sprawić, że bieganie w porównywalnym tempie będzie nieco łatwiejsze" - dodaje. "Ta kompensacja może się z czasem zwiększać, ponieważ biegacz będzie dokonywał mikroregulacji, które pozwalają na odciąganie stopy do tyłu przez bieżnię. Początkowo jest to bardzo trywialne, ale z czasem może sprawić, że biegacz stanie się 'leniwy'."

Nawet zwracając na to uwagę, Bolton nie uważa, że biegacze powinni unikać bieżni (ani nie powinni biegać na niej przez 100% czasu). Różnice między bieżnią a bieganiem po drogach są tym, co czyni je idealnymi partnerami treningowymi; absolutnie nie musi - i nie powinno - być to jedno lub drugie.

WNIOSEK KOŃCOWY

Jest czas i miejsce na bieganie na bieżni i bieganie po drogach. Jeśli jedyną rzeczą, która powstrzymuje Cię od bieżni, jest przeczucie, że się znudzisz, spróbuj zajęć na bieżni, aby uczynić je bardziej wydarzeniem towarzyskim. Ley przysięga, że połączenie programowania, coachingu i muzyki pomoże zmienić Twoją percepcję, jednocześnie stawiając przed Tobą większe wyzwania niż 3-milowy jogging, podczas którego nadrabiasz zaległości w oglądaniu wiadomości nadawanych przez telewizory na siłowni.

Zrozumienie, kiedy i jak korzystać z każdej metody treningowej jest tym, co ostatecznie pomoże Ci zmaksymalizować trening. Oczywiście bieganie na bieżni nie będzie dokładnie takie samo, jak bieganie po drogach. Tak samo jest w przypadku biegania po drogach, jak i biegania po szlakach. Chociaż nie możesz mieć dokładnie takich samych doświadczeń biegowych z dnia na dzień, możesz wykorzystać tę różnorodność na swoją korzyść.

"Równowaga między bieganiem po drogach i bieżni może być korzystna dla biegaczy, którzy chcą wykorzystać obie te formy do treningu" - podsumowuje Bolton. "Bieganie na drodze jest oczywiście najlepsze, aby odwzorować rzeczywiste warunki biegania; ponieważ wyścigi odbywają się na drogach i szlakach, odwzorowanie tych powierzchni podczas treningu jest najlepsze. Uderzenie stopy, długość kroku i zdolność do utrzymywania własnego tempa są lepsze, gdy biegasz na zewnątrz. Sugeruję jednak uzupełnienie treningu na bieżni o biegi regeneracyjne, specyficzną pracę nad prędkością, aby pracować nad rotacją lub tempem oraz dla biegaczy po kontuzjach."

0 Shares