Czy wszyscy biegacze potrzebują okresu poza sezonem?

Poza sezonem to ważna faza treningu, w której możesz zrelatywizować się psychicznie i dać swoim mięśniom, stawom i ścięgnom odpocząć, aby mogły się naprawić i zregenerować, by pozostać wolne od kontuzji. Wielu biegaczy spędza późną jesień i wczesną zimę, zastanawiając się nad jednym wielkim pytaniem: Czy potrzebuję off-season? Jak można się spodziewać, odpowiedź zależy od wielu czynników, w tym od częstotliwości, czasu trwania i intensywności treningu.

Na przykład, biegacze rekreacyjni, którzy biegają kilka godzin tygodniowo i biorą udział w jednym lub dwóch wyścigach w sezonie, mogą nie potrzebować długiego okresu poza sezonem. Całkowite zaprzestanie biegania na dwa tygodnie do dwóch miesięcy może być przesadą. W rzeczywistości, długie przerwy mogą nawet zniszczyć Twój nowo powstały nawyk biegania, jeśli dopiero co zacząłeś biegać w tym roku.

Kiedy więc naprawdę musisz zrobić sobie przerwę? Przedstawiamy znaki, które sugerują, że możesz potrzebować przerwy.

ZRÓB SOBIE PRZERWĘ POZA SEZONEM, JEŚLI ...

1

DOZNAŁEŚ KONTUZJI W TYM SEZONIE

Nosi złamanie, boryka się z problemem trawiennym lub walczy z kolejnym przeziębieniem? To wszystko są znaki, że twoje ciało potrzebuje czasu wolnego, aby się wyleczyć, a lekki tydzień tego nie załatwi. Wykorzystaj te godziny treningu, aby przemycić dodatkowe drzemki, wycieczki do lekarza, jeśli odkładałeś to na później lub wizyty u masażysty i fizykoterapeuty.

2

MASZ PROBLEMY Z WSTANIEM Z ŁÓŻKA

Czujesz potrzebę popołudniowej drzemki przez większość dni, kiwasz się podczas rozmów konferencyjnych lub wieczoru filmowego? Poza sezonem może nie być to konieczne dla Twoich nóg, ale wykorzystanie tych dodatkowych godzin na sen zamiast biegania może pomóc Ci nadrobić zaległości i przypomnieć, jak wspaniale jest spać 8 godzin na dobę. Prawidłowy sen jest bezpośrednio związany z wydajnością, ponieważ daje mózgowi i ciału czas na naprawę i regenerację.

3

NIE NADĄŻASZ ZA ZOBOWIĄZANIAMI

Czujesz się tak, jakbyś ciągle nadrabiał zaległości? Nawet jeśli twoje ciało czuje się świetnie, ale czujesz się emocjonalnie lub psychicznie wyczerpany, lub zaczynasz czuć się tak, jakbyś nigdy nie był w pobliżu dla swoich przyjaciół i rodziny, poza sezonem może być świetnym sposobem na ponowne połączenie się z bliskimi. Może to być również świetny czas, aby zająć się tym dużym projektem, który odkładałeś w pracy lub wokół domu - łatwo jest pozwolić, aby te długoterminowe cele i zadania wyślizgnęły się na korzyść uzyskania tygodniowego przebiegu podczas sezonu wyścigowego.

4

TY CHCESZ JEDNEGO

Jest to prawdopodobnie największy wskaźnik tego, że sezon poza sezonem to dobry pomysł. Jeśli faktycznie podoba Ci się pomysł kilku tygodni z dala od biegania, weź je. W dłuższej perspektywie, dwa tygodnie bez biegania, które sprawią, że będziesz podekscytowany ponownym zasznurowaniem butów, posłużą Ci o wiele lepiej niż niechętne wychodzenie za drzwi, kiedy nie masz na to ochoty. Plus, istnieje wiele innych form ćwiczeń, aby utrzymać cię zajęty, jeśli po prostu czujesz się jak cross-training.

POMIŃ POZA SEZONEM, JEŚLI ...

1

CZUJESZ SIĘ PODEKSCYTOWANY, ABY KONTYNUOWAĆ BIEGANIE

Twój stan emocjonalny jest jednym z najlepszych wskaźników tego, czy potrzebujesz off-season. Jeśli wszystkie systemy są w porządku i czujesz się napompowany podczas cotygodniowego długiego biegu, nie ma potrzeby, aby zatrzymać swój trening. Po prostu skup się na tym, aby od czasu do czasu odpoczywać, aby uniknąć wypalenia lub przetrenowania i zaplanuj kilka tygodni wolnego, kiedy będzie to miało dla Ciebie sens.

2

JESTEŚ ZDROWY I NIE ODCZUWASZ ŻADNEGO ZMĘCZENIA

Nadal wstajesz rano z łóżka bez dokuczliwych bólów, czujesz się tak, jakbyś mógł przebiec swoje poranne kilometry przed włączeniem ekspresu do kawy? To świetny znak, że nie potrzebujesz wolnego, choć lekki tydzień to nadal coś, co powinieneś dodawać regularnie, aby zachować to radosne nastawienie.

3

W TYM SEZONIE NIE OSIĄGNĄŁEŚ NOWEGO REKORDOWEGO PRZEBIEGU

Jeśli robiłeś to samo Labor Day 5- lub 10-kilometrowy wyścig co roku i trzymałeś się tego samego planu treningowego, pominięcie off-season na rzecz uderzenia kilku dodatkowych interwałów lub wkradnięcia się w kilka dodatkowych długich biegów może być impulsem, którego potrzebujesz, aby przenieść swój trening na następny poziom. (Jest to możliwe tylko wtedy, gdy Twój obecny wysoki przebieg nadal oscyluje wokół 7 godzin treningu tygodniowo - jeśli regularnie biegasz wiele maratonów w sezonie, powinieneś wziąć wolne).

4

NIE TRENOWAŁEŚ STABILNIE PRZEZ CAŁY SEZON

Przyjrzyj się krytycznie swojemu dziennikowi treningowemu na MapMyRun w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Czy opuściłeś więcej biegów niż ukończyłeś, konsekwentnie skracałeś biegi lub rezygnowałeś z wyścigów? Wielu z nas ma zawyżone wyobrażenie o tym, ile czasu poświęcamy na trening, ale jeśli faktycznie nie włożyłeś tyle godzin, ile zaplanowałeś w bieganie, być może nie potrzebujesz wolnego.

PODSUMOWANIE

Zwróć uwagę na częstotliwość, czas trwania i intensywność treningów, a będziesz mieć poczucie, że to najlepszy moment na przerwę. Pominięcie okresu poza sezonem nie oznacza pominięcia tygodni odpoczynku. Nadal powinieneś przestrzegać ogólnych zasad treningu, czyli robić dni odpoczynku co tydzień i mieć jeden lżejszy tydzień w miesiącu. Ale możesz być w stanie pominąć ideę pełnego off-season (biorąc gdziekolwiek od dwóch tygodni do dwóch miesięcy wolnego).

0 Udziały