Co Twoje buty do biegania mówią o Tobie

Podobnie jak starożytne runy lub dzieła Szekspira, Twoje buty do biegania są nasycone znaczeniami, wiadomościami, które mogą nie być widoczne na pierwszy rzut oka. Podobnie jak uczony, musisz trenować, aby odczytać te wiadomości i zrozumieć, co one przekazują. W przeciwieństwie do uczonego, nie musisz poświęcać na tę naukę lat swojego życia. Sandra Gallagher-Mohler, dyrektor generalny i trener biegania w iRunTons, rozmawiała z Tobą o tym, co mówią Ci Twoje buty i jak ich słuchać.

Oto przydatne wskazówki, które mogą pomóc Ci uniknąć kontuzji lub po prostu uzyskać nieco więcej ze swoich osiągów.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ, ZAKŁADAJĄC BUTY DO BIEGANIA

Załóż buty i udaj się do najbliższego lustra na całej długości. (Będąc tam, nie zapomnij podziwiać i docenić ciężkiej pracy, jaką włożyłeś, biegając w pierwszej kolejności). Ustaw stopy w linii, tak aby palce były idealnie wyrównane, a następnie rozpocznij inspekcję. Oto, czego należy szukać:

1. ZACZNIJ OD KOSTEK
Jeśli nie widzisz poruszających się kostek, być może potrzebujesz dolnego kołnierza na kostce z tyłu buta. (Kołnierz na kostce to dokładnie to, na co brzmi - część buta, która otacza kostkę). Innym określeniem na to jest drop, jak w heel-to-toe drop, który może się różnić w zależności od buta.

2. SPRAWDŹ SWOJE KOLANA
Zegnij się w pasie i spójrz w dół. Jeśli któreś z Twoich kolan przesuwa się bardziej do przodu niż drugie, możesz mieć do czynienia z pewnym stopniem ścisłości lub niewspółosiowości.

3. ZNAJDŹ SWOJE PALCE
Jeśli możesz je zobaczyć przez buty, Twoje buty są zbyt ciasne. "Wielu biegaczy ma czarne i niebieskie paznokcie u stóp i myśli, że to normalne" - mówi Gallagher-Mohler. "To może być powszechne, ale nie jest normalne".

4. SPÓJRZ NA RESZTĘ SWOJEJ STOPY
Jeśli część twojej stopy jest wypychanie nad podeszwami butów, trzeba szerszy but. Nie tylko dla wygody, ale, jak mówi Gallagher-Mohler, ponieważ nie odpychasz się od całej stopy, co pozbawia Cię pełnej mocy ciała podczas biegu.

Warto również sprawdzić, ile miejsca pozostaje między stopą a samym butem - to również może być oznaką, że but jest za mały. "Buty rozciągają się z czasem", zauważa Gallagher-Mohler. "Ale jeśli nie ma wystarczająco dużo miejsca, potrzebujesz nowych butów".

Na koniec zwróć uwagę, jak ciasno wiążesz sznurówki. Twoje buty powinny być wygodne, ale nie ciasne. Zbyt ciasne, a możesz wywierać nacisk na nerwy w stopach, co negatywnie wpływa na Twoją wydajność.

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY ZDEJMOWANIU BUTÓW DO BIEGANIA

Zacznij od postawienia butów na płaskiej powierzchni, np. na stole, twarzą do góry. Następnie załóż fartuch, okulary ochronne i wyciągnij szkło powiększające. OK, żartujemy, ale musisz uważać. Oto, czego należy szukać:

1. CZY TWOJE BUTY SIĘ OPIERAJĄ?
Po dłuższym czasie noszenia butów, mogą się one przechylać w jedną lub drugą stronę z powodu zużycia podeszwy. To nie jest problem sam w sobie - pewne przechylenie jest naturalne - ale to, czego naprawdę szukasz, to asymetria. Innymi słowy: Czy Twoje buty przechylają się w tym samym kierunku, czy w przeciwnych? Jeśli to drugie, może to być znak, że wywierasz większy nacisk na jedną stopę niż na drugą, co może zwiastować kontuzję (i może ujawnić coś, co przeszkadza Ci w osiąganiu dobrych wyników).

Nachylenie butów może być również wskaźnikiem supinacji lub pronacji. Jest to sposób na stwierdzenie, że Twoje stopy są zbyt mocno skierowane do wewnątrz lub na zewnątrz podczas biegu. I znów, część z tego jest normalna, ale zbyt wiele może spowodować długotrwałe szkody dla Twojego ciała. Skorygowanie tego oznaczałoby dostosowanie chodu, co możesz chcieć zrobić z trenerem, łącząc buty HOVR firmy Under Armour z MapMyRun.

2. JAK WYGLĄDA PODESZWA?
Następnie odwróć buty na drugą stronę i obejrzyj podeszwę. Ponownie, szukasz oznak asymetrii - czy jedna strona buta zużywa się bardziej niż druga? "Jeśli jeden wygląda tak, jakbyś poszedł na wojnę, a drugi wygląda dobrze, to jesteś zobowiązany do asymetrii", mówi Gallagher-Mohler. "A to może skutkować urazami".

W tym wszystkim to, czego naprawdę szukasz, to informacja zwrotna od butów na temat tego, jak biegasz. Jak mówi Gallagher-Mohler, wszystkie te informacje zwrotne - a nawet kontuzja może być formą informacji zwrotnej - powinny być witane jako okazja do poprawy swojego biegu. Rozszyfrowanie buta jest więc po prostu sposobem na znalezienie okazji. Aby utrzymać rzeczy patrząc w górę, czasami trzeba spojrzeć w dół.

0 Udziały