Co się dzieje z Twoim ciałem po przebiegnięciu maratonu

Udział w maratonie to szczytny cel, do którego należy podejść z rozwagą i solidnym planem działania. Bieganie na tak długich dystansach, nawet przy odpowiednim przygotowaniu, powoduje szereg zmian fizjologicznych i wyzwań dla organizmu.

Bieg maratoński to świetny sposób na wzmocnienie układu odpornościowego, spalenie tkanki tłuszczowej i poprawę samopoczucia. Istnieje również potencjalny stres dla organizmu, który wiąże się z jednoczesnym przebiegnięciem 26,2 mil. Niektóre z tych czynników stresowych mogą obejmować podwyższoną temperaturę ciała, stres nerek, bolesność dolnej części ciała i problemy z zasypianiem po wyścigu.

Jeśli myślisz o przebiegnięciu maratonu, oto siedem rzeczy do rozważenia:

1

WZROST TEMPERATURY CIAŁA

Podczas maratonu temperatura ciała wzrasta przez cały czas trwania biegu, tak że pod koniec wyścigu temperatura rdzenia ciała wzrośnie z normalnego poziomu około 98,6ºF do temperatury nawet 102-103ºF (podobnej do tej, jaką możesz mieć podczas grypy lub innej choroby). Odpowiednie nawodnienie podczas i po biegu oraz zwracanie uwagi na niebezpieczeństwo hiper- i hipotermii zapewnia bezpieczne ukończenie biegu.

2

MOŻESZ STRACIĆ PAZNOKIEĆ

Pod koniec maratonu możesz zacząć odczuwać skutki uszkodzenia tkanek mięśni i stawów, zwłaszcza podczas zbiegania z górki. Twoja stopa amortyzuje każdy krok i z każdym krokiem mogą pojawiać się drobne urazy stóp. Jak wielu maratończyków wie, nierzadko dochodzi do utraty kilku paznokci u stóp z powodu mikrourazów, które powstają przy każdym kroku. Odpowiednio dopasowane buty powinny zminimalizować ten problem, ale nie dla każdego biegacza mogą go całkowicie rozwiązać.

3

MOŻE OBCIĄŻAĆ NERKI

Nerki mogą ucierpieć w wyniku przebiegnięcia maratonu. Naukowcy z Yale wykazali, że bezpośrednio po biegu aż 80% uczestników maratonu wykazuje jakąś formę łagodnego lub umiarkowanego upośledzenia funkcji nerek (znanego również jako ostra choroba nerek w stadium 1). Stopniowe ćwiczenia na ogół nie powodują ostrej niewydolności nerek. Jedynie forsowne ćwiczenia, w połączeniu z nieprzywiązywaniem wagi do uzupełniania wody podczas ćwiczeń, mogą łatwo doprowadzić do uszkodzenia nerek, a nawet ostrej niewydolności nerek. Odpowiednie nawodnienie i zwracanie uwagi na swój organizm to najlepsze metody zapobiegania.

4

SPALASZ MNÓSTWO KALORII

To może być oczywiste, ale wciąż warto o tym wspomnieć: Gdy zaczynasz maraton, zapotrzebowanie na kalorie może zbliżyć się do 600-800 kalorii na godzinę bardzo wcześnie. Przeciętny organizm przechowuje 500 gramów glikogenu, co odpowiada około 2 000 kalorii glukozy dostępnej do natychmiastowej mobilizacji. Średnio, każda mila biegu spala 100-125 kalorii glukozy, co oznacza, że po 20 milach cały zapas glikogenu/glukozy został wyczerpany. To właśnie wtedy większość biegaczy trafia na niesławną "ścianę", znaną również jako punkt, w którym czują się tak, jakby nie mogli już dalej iść. Odpowiednie odżywianie się żelami sportowymi i napojami elektrolitowymi podczas biegu pomaga, ale w rzadkich przypadkach hipoglikemia może doprowadzić do utraty przytomności.

5

MOŻESZ MIEĆ BEZSENNĄ NOC PO WYŚCIGU

Wiele osób ma problemy z zasypianiem po przebiegnięciu maratonu, mimo że czują się bardzo zmęczone. Jedną z przyczyn jest podwyższony poziom hormonu stresu - kortyzolu, który jest skutkiem poddania organizmu wyzwaniom związanym z pokonaniem dystansu.

6

BOLĄCE NOGI I DOLNE PARTIE CIAŁA

Twoje nogi mogą zacząć się napinać i kurczyć podczas lub zaraz po wyścigu, ale opóźniona bolesność mięśni (DOMS) zazwyczaj pojawia się dzień po wyścigu i jest najgorsza przez następne 2-3 dni. Niewiele można zrobić, aby zapobiec lub poradzić sobie z DOMS, choć niektórzy biorą leki przeciwzapalne, aby zmniejszyć ból.

7

BĘDZIESZ CZERPAĆ WIELE KORZYŚCI ZDROWOTNYCH

Bieganie niesie ze sobą wiele korzyści. "Bieganie w maratonach poprawia Twój układ odpornościowy, więc funkcje organizmu są bardziej skuteczne i efektywne w zwalczaniu zarazków" - mówi dr Michael J. Barber, internista z certyfikatem zarządu, kardiolog i elektrofizjolog. "Możesz również schudnąć: Bieganie na długich dystansach jest sposobem na spalanie dużej ilości kalorii i, jeśli program żywieniowy jest włączony do treningu, może ostatecznie spowodować zmniejszenie tkanki tłuszczowej." Bieganie w maratonach zapewnia również ogromne korzyści psychiczne, w tym zwiększenie pewności siebie, poprawę zdolności poznawczych i koncentracji, zmniejszenie stresu i poprawę ogólnej perspektywy.

0 Udziały