Bieganie w Afryce | Gdzie jest YiOu?

"Nie opuszczajcie obozu i nigdy nie chodźcie w nocy bez strażnika, nawet na krótką odległość do głównego domku" - ostrzegał nasz przewodnik.

Właśnie dotarliśmy do Chem Chem Lodge w Tanzanii, naszego pierwszego przystanku w części safari naszej podróży. Tej nocy obudził mnie ryk lwów w odległości kilku metrów od naszego namiotu. Byliśmy naprawdę w kraju Wielkiej Piątki (lwy, słonie, lamparty, bawoły, nosorożce) - a tutaj ludzie robią miejsce dzikim zwierzętom.

Od dziecka marzyłem, aby odwiedzić Afrykę i wyruszyć na safari, aby zobaczyć zwierzęta w ich naturalnym środowisku. Dla mnie cały rytm safari to nowy rodzaj podróżowania: Obudziliśmy się przed świtem, wypiliśmy szybką kawę, a następnie wraz z naszym przewodnikiem wyruszyliśmy na game drive. Przez następne 3-4 godziny jeździliśmy po buszu w otwartym pojeździe 4×4 z surowym nakazem nie wychodzenia z samochodu.

Spędziliśmy cztery tygodnie podróżując po Tanzanii, Botswanie, Zimbabwe, Mozambiku i Namibii. Ze względu na obecność zarówno drapieżników, jak i potencjalnie niebezpiecznych roślinożerców, takich jak słonie i hipopotamy, większość obozów w Tanzanii i Botswanie zniechęca turystów do błądzenia. Słoń jest zaskakująco cichym zwierzęciem i może z łatwością zaatakować i zabić człowieka. Mimo to zaliczyłem kilka doskonałych biegów na wyspie Benguerra w Mozambiku; Wodospady Wiktorii w Zimbabwe i Wybrzeże Szkieletów w Namibii.

"Żaden bieg w Afryce nigdy nie jest nudny".

Na początku wyzwaniem było zaakceptowanie, że nie mogę po prostu rzucić się na parę butów i pobiec w dal. Rozległe, piękne krajobrazy karmiły przytłaczającą chęć zwiedzania na piechotę. Kilka domków oferowało siłownie z wyborem sprzętu do ćwiczeń dla nas, uzależnionych od endorfin. Postanowiłem popracować nad siłą, równowagą i core używając mojego TRX. Innym razem biegałem na okrążenia wokół posiadłości. Nawet trzymanie się blisko obozu wiązało się z ryzykiem: W Ngorogoro Crater Lodge, mój mąż wpadł na lamparta tuż przed jednym z domków. Na szczęście obaj odwrócili się i uciekli w przeciwnych kierunkach.

Kiedy dotarliśmy do Jack's Camp w Botswanie, miałam już ochotę na prawdziwy bieg. Jack's Camp, położony na Pustyni Kalahari, znajduje się na skraju słonych panwi Makgadikgadi, a jałowe środowisko i upał sprawiają, że dzikie zwierzęta są nieliczne i mniej aktywne popołudniami. Nasz przewodnik, Greg, podążał za nami w Land Cruiserze na brutalnie gorącej 8-milowej pętli w środku popołudnia. Podobało mi się to. Po powrocie do obozu dowiedzieliśmy się od innego przewodnika, że przebiegliśmy obok dominującego samca lwa, który odpoczywał pod krzakiem 20 metrów od drogi. Żaden bieg w Afryce nigdy nie jest nudny.

Nawet w miastach, dzika przyroda nigdy nie jest daleko. W Victoria Falls, Zimbabwe, poszliśmy pobiegać po drogach wokół miasta. Kilka kilometrów dalej zobaczyliśmy kilku miejscowych, którzy zjechali z drogi w okoliczne zarośla. Powiedzieli nam, żebyśmy zjechali z drogi, bo przed nami żerowała grupa słoni i powinniśmy skorzystać z bocznej ścieżki, żeby je ominąć. Podążyliśmy śladami miejscowych przez podszycie i ominęliśmy słonie, słysząc chrupanie na drzewach zaledwie kilka stóp od nich.

CZYTAJ DALEJ > BIEGANIE NA ŚRODKOWYM WSCHODZIE

W przeciwieństwie do kraju Wielkiej Piątki, Wybrzeże Szkieletowe w Namibii jest rajem dla biegaczy. Jałowe pustynne krajobrazy i piaszczyste wydmy nie sprzyjają dużej koncentracji zwierzyny, a drapieżniki są jeszcze rzadsze i bardziej oddalone. Uwielbiam wyzwania związane ze wspinaczką na gigantyczne wydmy Sossusvlei, jak również odkrywanie niesamowitych gór i formacji geologicznych wokół naszych obozowisk.

Przez cały czas spędzony w Afryce nauczyłem się być elastycznym i cieszyć się każdym biegiem - kiedy i jeśli się zdarzy. Czasami po prostu nie jest możliwe, aby wcisnąć się w bieg pośród zajęć, podróży i planów zawodowych na dany dzień. Ale zawsze bądź gotowy, bo nigdy nie wiadomo, kiedy będziesz miał okazję wyskoczyć z samochodu safari i pobiec z powrotem do obozu.

chevron_left Go Back appsr Zobacz wszystkie slajdy Rozpocznij pokaz slajdów 1 z Rozpocznij pokaz slajdów