Badania zalecane przez lekarzy dla biegaczy

Coroczne badania lekarskie mogą wydawać się zbędne dla tych z nas, którzy religijnie ćwiczą i uwielbiają brać udział w wyścigach. Nawet jeśli czujesz się super rewelacyjnie, warto regularnie się badać. Po pierwsze, ustalisz swój poziom odniesienia (ponieważ "norma" każdego z nas jest inna). Znajomość linii bazowej może rzucić światło na problemy związane z przetrenowaniem i pomóc Ci wyprzedzić niedobory, które prowadzą do braku energii.

CO ŚLEDZIĆ I JAK CZĘSTO?

Dr Michael Ross, lekarz medycyny sportowej z Instytutu Instytucie Rothmana i dyrektor medyczny w The Performance Lab, jest zwolennikiem podzielenia testów na trzy kategorie: codzienne, kwartalne i roczne. Na co dzień zaleca śledzenie zmienności rytmu serca (HRV), aby uzyskać ogólny punkt odniesienia dla tego, jak bardzo jesteś wypoczęty, oraz monitorowanie koloru moczu jako wskaźnika stanu nawodnienia.

Co kwartał lubi widzieć, jak biegacze i inni sportowcy wytrzymałościowi wykonują jakieś testy sprawnościowe, czy to najlepszy czas biegu na 5 km, czy też pomiar czasu sprintu na lokalnym wzgórzu. Każdy wysiłek, który możesz zmierzyć w stosunku do poprzednich, jest dobry: możesz zobaczyć, czy się poprawiasz, czy utrzymujesz się na stałym poziomie, czy też się cofasz. Mając te informacje, plus codzienne informacje w ręku, lekarz może być bardziej pomocny w identyfikowaniu problemów. Na przykład, jeśli Twój czas spada, Ross mówi, że może to wskazywać na zmęczenie lub problemy z treningiem, ale może to być również wskaźnik głębszego problemu, takiego jak anemia, którym można się zająć.

Ross sugeruje, aby raz w roku wykonać pełną morfologię krwi, która sprawdza całkowitą liczbę czerwonych i białych krwinek: Jest to jedno z najszerszych badań krwi, ale daje dobry ogólny obraz Twojego zdrowia i tego, czy coś jest poza równowagą. "A CBC ma dwa prawdziwe składniki, które są ważne," mówi. "Hematokryt - procent czerwonych krwinek - i liczba białych krwinek. Jeśli jesteś anemiczny, twój hematokryt idzie w dół."


CZYTAJ DALEJ > PODSTAWY MONITOROWANIA TĘTNA


MORFOLOGIA KRWI I POZIOM ŻELAZA

Matt Marchal, MD, były lekarz zespołu dla pro zespołu kolarstwa szosowego Team Type 1 i zapalony rowerzysta, nie jest obcy sportowcom wytrzymałościowym, którzy przychodzą z różnymi dolegliwościami. Zgadza się z Rossem, że morfologia krwi to świetny punkt wyjścia. "W miarę jak ktoś przechodzi od łagodnej, przez umiarkowaną, do znacznej aktywności, obciążenia dla organizmu stają się coraz intensywniejsze i częstsze, a jeśli w organizmie występuje problem, zdolność do dalszego doskonalenia się pod względem sportowym może być zagrożona" - mówi. Proste spojrzenie na hematokryt i hemoglobinę może pomóc w ustaleniu, czy sportowiec dobrze sobie radzi, czy też gdzieś jest problem.

Ross dość często obserwuje anemię wśród sportowców, zwłaszcza kobiet. Z tego powodu lubi sprawdzać również poziom żelaza. Mówi, że anemia jest często związana z brakiem równowagi żywieniowej i zauważa: "Kiedy widzę ludzi, którzy czują się ociężali, ale mają normalne wyniki testów wysiłkowych, sprawdzam poziom ferrytyny. Anemia może robić dziwne rzeczy." (Możesz pomyśleć, że oznacza to, że powinieneś po prostu dodać suplement żelaza do swojej diety, ale Ross ostrzega przed tym: zbyt wiele może być również szkodliwe).

"Weganie i wegetarianie, którzy nie są ostrożni, mogą mieć niskie zapasy żelaza, ponieważ nie przyjmują tyle żelaza, ludzie z zaburzeniami odżywiania po prostu nie wnoszą dużo niczego, a kobiety podczas cykli menstruacyjnych tracą żelazo, czasami szybciej niż mogą je wnieść" - dodaje Marchal. Ale to nie tylko "typowe" przypadki, w których lekarze widzą sportowców z anemią. "Również przy przetrenowaniu lub bardzo ciężkich treningach można zacząć doprowadzać do anemii po prostu przez objętość pracy powodującą rozpad czerwonych krwinek" - mówi.

WITAMINA D I PEŁNY PROFIL METABOLICZNY

"Myślimy, że spędzamy cały ten czas na zewnątrz, ale często jesteśmy na zewnątrz, gdy nie jest jasno i mamy na sobie krem z filtrem" - mówi Ross, więc lubi też sprawdzać poziom witaminy D.

Pełny profil metaboliczny jest nieco bardziej dogłębny, ale Marchal mówi, że może być przydatny dla sportowców. "Patrzy na poziom elektrolitów - sodu, chlorku potasu i wapnia - funkcję wątroby, funkcję nerek i poziom cukru we krwi". Używa tego testu na normalnych pacjentach jako część procesu testowego dla cukrzycy, ale u sportowców, szuka nieprawidłowej funkcji nerek, która jest czasami związana z nadmiernym stosowaniem NSAID (ibuprofen). Dodaje: "Znalazłem nawet nieprawidłowe wyniki testów funkcji wątroby z powodu suplementów, które ludzie przyjmowali".


PRZYGOTUJ SIĘ DO NASTĘPNEGO BIEGU

> Męski sprzęt do biegania>
Męskie buty
do biegania>

Damski sprzęt

do biegania> Damskie


buty


do biegania


0 Shares