6 rzeczy, które warto wiedzieć przed pływaniem w otwartych wodach

Basen jest dobry i przewidywalny, ale niezależnie od tego, czy trenujesz do triatlonu, czy chcesz urozmaicić swoje pływanie na okrążeniach, trening na wodach otwartych może być dla Ciebie. Dodatkowo, pobliskie jeziora i ocean są szczególnie zachęcające w lecie.

Pływanie na wodach otwartych nie musi być trudne. W rzeczywistości, sport ten zyskał na popularności w ciągu ostatniej dekady, mówi Steven Munatones, założyciel Światowego Stowarzyszenia Pływania na Wodach Otwartych. Obecnie odbywają się tysiące imprez na całym świecie i wszyscy ludzie próbują swoich sił w tym sporcie. "Dosłownie dostaję telefony od wszystkich, od graczy NFL, którzy nigdy nie byli w basenie, po mistrzów NCAA Division I" - mówi Munatones.

Podczas gdy warunki panujące na otwartych wodach są zupełnie inne niż na basenie, podstawy pływania są takie same. Skorzystaj z tych sześciu kroków, aby rozpocząć pływanie w wodach otwartych:

1. ZRÓB ROZEZNANIE

Pedro Ordenes, który pobił wiele rekordów w pływaniu na wodach otwartych i prowadzi w rankingu Water World Swim w San Francisco, radzi nowym pływakom, by zrobili rozeznanie. W miejscach o dużym natężeniu ruchu, takich jak Zatoka San Francisco, możesz skontaktować się ze strażą przybrzeżną lub policją morską, aby uzyskać informacje na temat warunków i bezpieczeństwa. Informacje o przypływach, odpływach i prądach są często publikowane w Internecie.

Istnieją jednak tysiące jezior, oceanów i zbiorników wodnych - i nie wszystkie z nich mają informacje online. W takim przypadku, zanim wejdziesz do wody, musisz popytać w okolicy.

"Najpierw zapytaj kogoś miejscowego" - mówi Munatones. Nie musi to być nawet pływak, ale ktoś, kto jest zaznajomiony z wodą: rybak, surfer, wioślarz. Będzie w stanie powiedzieć ci, jakie są warunki, gdzie ludzie zazwyczaj pływają i co może być niebezpieczne. Czasami tymi zagrożeniami są zwierzęta, ale częściej są to rwące rzeki lub bakterie.

Największym błędem, jaki możesz popełnić, jest po prostu zobaczenie akwenu i wskoczenie do niego, jak w przypadku Munatones i Ordenes. W ten sposób nie dowiesz się o niebezpiecznych rwących potokach lub zwierzętach, które mieszkają w pobliżu. Po rozejrzeniu się, poświęć co najmniej 10-15 minut na obserwację warunków, w jakich się znajdujesz.

2. ZACZNIJ OD MAŁYCH RZECZY I ROZWIJAJ SIĘ

Munatones radzi ludziom, by zeszli do wody, porozmawiali z miejscowym, przeszli się wzdłuż brzegu, potem wypłynęli na kilka stóp. Następnym razem przepłyń z jednego wybranego punktu do drugiego, równolegle do linii brzegowej. Płynąc równolegle do brzegu będziesz miał drogę ucieczki, jeśli wpadniesz w kłopoty i będziesz miał na czym zawiesić wzrok. Możesz też dojść do wybranego punktu, a następnie przepłynąć z powrotem.

"To musi być etapami", mówi Ordenes, aby czuć się komfortowo w wodzie. Jest to szczególnie ważne, gdy jest zimno, ponieważ musisz się zaaklimatyzować i poznać warunki, w jakich pływasz. Za pierwszym razem nowi pływacy wykonują bardzo prosty trening, skupiając się na oddychaniu, zachowaniu spokoju i cierpliwości.


CZYTAJ DALEJ > JAK TRENOWAĆ DO PIERWSZEGO TRIATHLONU


3. TRENUJ Z LUDŹMI

Doświadczona grupa może pomóc Ci poruszać się w tych warunkach i dostarczyć lokalnej wiedzy. Ale nawet jeśli nie masz całej grupy, zawsze powinieneś mieć ze sobą co najmniej jednego kumpla do pływania lub kajakarza lub wiosłującego.

"Nigdy nie pływaj sam" - mówi Ordenes. W zeszłym roku uratował kogoś, kto sam wskoczył do wody, nie znał warunków, a potem zaczął się hipotermizować w zatoce. "Jeśli pójdziesz po raz pierwszy i nie ma nikogo na plaży, zdecydowanie nie wchodź", mówi Munatones.

4. ZAAKCEPTUJ RÓŻNE WARUNKI

Idąc sam nie jest w rzeczywistości błąd nowych pływaków powszechnie zrobić, ponieważ większość jest zbyt przestraszony otwartej wody, aby udać się na własną rękę.

To właśnie ten strach jest jednym z głównych wyzwań. Dla osób, które umieją pływać, "jest to większa przeszkoda psychiczna niż fizjologiczna" - mówi Munatones. Często w wodzie widoczność jest ograniczona, nie widać dna, nie ma linii wyznaczających pas ruchu, są fale i wiatr, a także zwierzęta morskie.

Dla większości z nas ten strach wywołuje panikę, a wtedy wszystko idzie źle. Dlatego trzeba się skupić na oddychaniu, spokoju i nie spieszyć się. Munatones radzi osobom, które utknęły w złym wirażu lub prądzie, aby po prostu upewniły się, że oddychają i w razie potrzeby obróciły się na plecy - zamiast panikować.

Panika może pojawić się szczególnie szybko, jeśli woda jest bardzo zimna. Pływacy, którzy nie są przyzwyczajeni do 50-stopniowych temperatur w Zatoce San Francisco, będą mieli wrażenie, że nie mogą oddychać. Używanie czapki termicznej, zatyczek do uszu i mokrego kombinezonu jest kluczem do bycia przygotowanym, utrzymania ciepła i uniknięcia paniki, ale musisz także zaakceptować fakt, że woda będzie inna niż w basenie, bez względu na to, co masz na sobie.

"To zupełnie inne środowisko" - mówi Ordenes. Komponenty psychiczne do fizycznych są "50-50", mówi.

5. PŁYWAJ WIĘCEJ RÓWNIEŻ W BASENIE

To może wydawać się sprzeczne z intuicją, ale jeśli naprawdę chcesz stać się dobry w pływaniu na otwartej wodzie, będziesz także chciał pływać w basenie więcej.

"Bez względu na to, jaki rodzaj pływania robisz, potrzebujesz wytrzymałości", mówi Ordenes.

Munatones radzi początkującym pływakom, by zaczęli pływać kilka razy w tygodniu i skorzystali z lekcji pływania w lokalnej grupie masters lub u trenera. Im lepszym pływakiem jesteś, tym łatwiej będzie Ci pływać na otwartych wodach.


CZYTAJ DALEJ > 10 IDEALNYCH TRIATHLONÓW DLA POCZĄTKUJĄCYCH


6. USTAL CEL PŁYWANIA

Dlaczego chcesz stać się lepszy? Żebyś mógł zrobić coś fajnego!

Większość osób, które przychodzą do grupy Ordenes, jest tam, aby przygotować się do jakiegoś wydarzenia: triathlonu, dużego wyścigu lub wyjątkowego wydarzenia pływackiego - w San Francisco popularne są zorganizowane pływania z Alcatraz. Wzrost triathlonu i docelowych pływalni, takich jak Alcatraz, Catalina Islands u wybrzeży południowej Kalifornii lub wokół Brooklynu w Nowym Jorku, jest częścią tego, co sprawiło, że pływanie na wodach otwartych stało się tak popularne. Jest to trudne fizycznie, ale wymaga również analizy warunków i hartu ducha.

"Nigdy nie można pokonać Matki Natury" - mówi Munatones. Możesz po prostu nauczyć się cieszyć pływaniem.

0 Udziały