5 wskazówek, jak odnieść sukces w biegach po szlakach

Jest wiele atrakcyjnych aspektów biegania po szlakach - ucieczka od samochodów i tłumów, docenianie natury i stawianie ciału nowych wyzwań. Najlepsze jest to, "dokąd Cię to zaprowadzi" - mówi Brian Tolbert, profesjonalny biegacz ultra współpracujący z Under Armour. Ale aby dotrzeć tam, gdzie zaprowadzą Cię szlaki, musisz być przygotowany.

Bieganie po szlakach różni się od innych rodzajów biegania pod wieloma względami, ale Tolbert mówi, że jeśli zaczniesz od małych kroków, szybko się do tego przyzwyczaisz. Co najważniejsze, zaplanuj trasę przed wyjściem i "powiedz komuś, dokąd idziesz". Peter Fain, założyciel i trener z Run on Dirt, każe swoim sportowcom zaczynać od biegów typu out-and-back, dzięki czemu zapoznają się z terenem i nie zgubią się.

Fain mówi im również, aby przestali przejmować się zegarkami GPS i tempem. Bieganie po szlakach, nawet płaskich, jest wolniejsze niż bieganie po drodze. Dodatkowo, na szlakach jest wiele innych zmiennych (i wzniesień!). "Zapomnij o zasadach", mówi Fain. Na szlakach obowiązuje zupełnie inny zestaw zasad".

Oto kilka innych porad od ekspertów:

1. JEDZ WIĘCEJ, JEDZ WCZEŚNIE

"Jedną wielką rzeczą, której musiałam się nauczyć, było odżywianie" - mówi Sarah Cotton, biegaczka Under Armour, która w zeszłym roku przeniosła się z bieżni na szlaki i ustanowiła rekord trasy na Mt. Hood 50K. "To zupełnie inne zwierzę".

Zasady odżywiania nie muszą się zmieniać tylko dlatego, że jesteś na szlaku, ale różnica polega na tym, że wyścigi szlakowe często trwają dłużej niż ten sam dystans na drodze, a kiedy wyruszasz na bieg szlakowy, musisz być przygotowany na wypadek, gdyby coś poszło nie tak. Oznacza to, że powinieneś jeść wcześnie, ponieważ jeśli będziesz tam dłużej niż zamierzasz, może być za późno, aby zacząć przyjmować kalorie później.

Oznacza to również, że zawsze powinieneś spakować trochę dodatkowego jedzenia - tak na wszelki wypadek.

2. SPAKUJ ODPOWIEDNI SPRZĘT

Zanim wyruszysz na zewnątrz, powinieneś przygotować się na najgorszy scenariusz. "Pomyśl o 'Survivor'", mówi Tolbert. Złe rzeczy nie zdarzają się często; chodzi o to, że jeśli trochę się zgubisz lub pogoda się zmieni, powinieneś być przygotowany na to, że będziesz na łonie natury dłużej, niż się spodziewasz. Tolbert zawsze zabiera ze sobą dodatkowe żele, wiatrówkę na wypadek zimna i buff (rodzaj opaski na głowę, szalika i osłony na szyję). Kiedyś użył swojego buffa, aby usztywnić czyjś złamany obojczyk podczas wędrówki.

Przygotuj się również na odpowiednie do warunków ubranie. Chociaż niektórzy biegacze polegają na butach trailowych dla trakcji i stabilności, jeśli dopiero zaczynasz, nie powinieneś mieć problemu z bieganiem w zwykłych butach. "Nie potrzebujesz całego mnóstwa nowego sprzętu" - mówi Tolbert - przynajmniej nie od razu. Wystarczy, że zabierzesz ze sobą odpowiedni sprzęt.


CZYTAJ DALEJ > 10 WYŚCIGÓW TRAILOWYCH Z "BUCKET-LIST", KTÓRE WARTO UKOŃCZYĆ W TYM ROKU


3. PRZYGOTUJ SIĘ NA NOWY TEREN

Oprócz przygotowania się na to, co może pójść źle, powinieneś przygotować się również na to, co pójdzie dobrze. Bieganie po szlakach oznacza bieganie po inny rodzaj terenu: więcej wzniesień i bardziej nierówne powierzchnie. To wymaga przyzwyczajenia się, nawet w najlepszym przypadku. Gdy biegniesz z górki, musisz patrzeć dalej przed siebie, aby wiedzieć, dokąd zmierzasz, skrócić krok i zwrócić uwagę na ułożenie stóp - mówi Tolbert. Gdy biegniesz pod górę, stój wysoko.

I rób to wszystko w przerwach między oglądaniem krajobrazu, ponieważ jeśli nie zwracasz uwagi, możesz potknąć się o kamień lub korzeń (zwłaszcza gdy się zmęczysz i bardziej przeciągniesz stopy) lub wpaść na nisko zawieszoną gałąź.

"To się zdarza" - mówi Tolbert. On sam upadł wiele razy i to nic złego. Po prostu wstań, otrzep się i idź dalej.

4. UWAŻAJ NA DZIKIE ZWIERZĘTA

Jeśli jednak chodzi o bieganie na świeżym powietrzu, to nie tylko pogoda i ukształtowanie terenu są powodem do zmartwień, ale także zwierzęta, które przysparzają najwięcej zmartwień początkującym biegaczom.

"Całkiem niedawno podczas biegu natknąłem się na niedźwiedzia i nie miałem pojęcia, co robić" - mówi Cotton. Niedźwiedź po prostu siedział na poboczu drogi, a Cotton prawie go przeoczył. Jednak gdy tylko go zauważyli, ona i jej chłopak wycofali się i zmienili kierunek. "To jest ich dom. Pozwól im być i uszanuj to" - mówi.

Na poziomie praktycznym oznacza to: Nie płoszyć zwierząt. Najlepiej jest robić hałas, aby dać im znać, że nadchodzisz i samemu zwracać uwagę (bez słuchawek na szlakach, proszę). Podczas gdy konkretne rzeczy, które powinieneś zrobić w sytuacji awaryjnej, różnią się w zależności od zwierzęcia, główne problemy pojawiają się, gdy biegacz zaskakuje niedźwiedzia, lwa górskiego lub ukrytego węża.

"Byłem znany z tego, że śpiewam do siebie" - mówi Tolbert o dawaniu znać zwierzętom, że nadchodzi.

5. POZWÓL SWOJEMU CIAŁU (I MIĘŚNIOM) SIĘ PRZYSTOSOWAĆ

Kiedy już wyjdziesz na szlaki, zobaczysz różne nowe rzeczy - i poczujesz nowe mięśnie, o których istnieniu nie miałeś pojęcia.

Dla wielu biegaczy podbiegi i zejścia z gór stanowią obciążenie dla ścięgien i mięśni czworogłowych. Jeśli zrobisz duży bieg górski, poczujesz to potem w czworogłowych. Musisz się też skupić na wzmocnieniu pośladków, aby były przygotowane do ustabilizowania bioder na nierównych powierzchniach (zwłaszcza jeśli twoje hamstringi są słabe). "Zadbaj o swoje quady i biodra", mówi Cotton.

Innym częstym problemem, jaki mają biegacze po rozpoczęciu biegu na wyboistych szlakach, jest to, że poczują go w kostkach i Achillesach. Jeśli Twoje łydki będą napięte, może to skończyć się kontuzją Achillesa. Upewnij się, że dbasz o swoje ciało, rolując napięte łydki i quady i prewencyjnie wzmacniając słabe mięśnie szyjne i mięśnie pośladkowe. "Twoje ciało powie Ci, co jest nie tak", mówi Cotton.

Najważniejszą rzeczą jest po prostu wyjść tam, zacząć małe i cieszyć się sobą. Większość rzeczy, które różnią się od dróg, będzie oczywista.

"Po prostu nie bądź idiotą", mówi Tolbert.


Firma Under Armour nawiązała współpracę z ośrodkami POWDR, by stworzyć UA Mountain Running Seriespresented by GORE-TEX Products. To doświadczenie życia dla entuzjastów biegania po szlakach w najbardziej kultowych i najpiękniejszych ośrodkach górskich w Stanach Zjednoczonych. Lokalizacje tras wyścigu charakteryzują się zróżnicowanym klimatem, czterema dystansami i zróżnicowaną wysokością, co pozwala zawodnikom przekraczać ich osobiste granice na każdym poziomie zaawansowania. Zarejestruj się już teraz, aby przeżyć lato, którego nie zapomnisz.
0 Shares