5 mitów na temat biegania na bieżni

Czy wyobrażasz sobie przebiegnięcie 50 mil na bieżni? Jacob Puzey, trener w Peak Run Performance dokonał tego - i jest nawet posiadaczem rekordu świata. W rzeczywistości, jego czas 04:57:45 był o godzinę szybszy od poprzedniego rekordu. Kiedy już zdumiesz się, że wytrzymał prawie pięć godzin na bieżni, zastanów się, jak szybki jest ten czas!

Na czym polega jego sekret? Pierwszą rzeczą, jaką robi, gdy wchodzi na bieżnię, jest uznanie faktu, że w ogóle istnieje. "Zaczynam od wdzięczności za cudowną maszynę, jaką jest bieżnia" - mówi Puzey. "Nawet najbardziej podstawowe bieżnie są dość niezwykłe, jeśli się nad tym zastanowić. Genialni ludzie znaleźli sposób, aby umożliwić bieganie w pomieszczeniach, gdy warunki na zewnątrz lub napięty harmonogram po prostu na to nie pozwalają. Jakie to fajne?"

Bieżnia często dostaje zły rap i to całkiem niesprawiedliwie. Jest to nie tylko niezwykła maszyna, ale także oferuje kilka istotnych korzyści, jeśli chodzi o trening. Obalamy niektóre z najczęstszych mitów, abyś mógł wziąć przykład z Puzeya i wykorzystać je do treningu z celem.

To może być z łatwością jeden z najdłużej funkcjonujących mitów dotyczących bieżni. Jaka jest przyjemność w bieganiu i tak naprawdę nigdzie się nie wybierasz?

Rzeczywistość: Przy odpowiednim nastawieniu i odrobinie kreatywności, bieganie na bieżni może być przyjemne.

"W umysłach niektórych ludzi bieżnie wciąż są synonimem nużącego umysłu zadania polegającego na przedzieraniu się przez nudne, monotonne, steady-state cardio" - przyznaje Leanne Pedante, dyrektor programowy i główny trener w STRIDE, studiu fitness w Pasadenie w Kalifornii. "Jednak reputacja bieżni bardzo się zmieniła w ciągu ostatnich pięciu lat wraz z rosnącą popularnością bieżni w treningach interwałowych o wysokiej intensywności (HIIT)".

W rzeczywistości, bieżnie zaczęły teraz zajmować miejsce w klasach fitness - pomyśl o klasie "spin", ale na bieżni - z częstymi zmianami nachylenia i prędkości, przyciemnionymi światłami i playlistą niosącą Cię wzdłuż. Bieganie na bieżni ewoluuje z roku na rok.

Rzeczywistość: Bieżnia jest również doskonałym narzędziem dla tych, którzy wolą chodzić. Codzienne spacery przynoszą wiele korzyści dla zdrowia, a bieżnia jest świetnym narzędziem, które pozwala przenieść te treningi na wyższy poziom.

"Myślę, że bieżnia jest naprawdę cennym, niedostatecznie wykorzystywanym narzędziem dla osób nie uprawiających biegania" - upiera się Pedante. "Spacerowicze mogą uzyskać niesamowite rezultaty dzięki treningom chodzenia po wzgórzach o wysokiej intensywności. W rzeczywistości, w STRIDE, wielu naszych klientów chodzi po swoich treningach HIIT i spala ponad 500 kalorii, jednocześnie wzmacniając nogi, pośladki, rdzenie i górną część ciała."

Rzeczywistość: Możesz myśleć, że musisz biegać na świeżym powietrzu tak często, jak to możliwe, gdy trenujesz do wyścigu drogowego lub trailowego; jednak nawet jeśli trenowałeś wyłącznie na bieżni, byłbyś gotowy!

"[Istnieje mit, że] bieżnie nie zapewniają autentycznego doświadczenia biegowego i dlatego nie pozwalają dobrze przygotować się do wyzwań, jakie niesie ze sobą bieg na świeżym powietrzu" - zauważa Puzey. "Osobiście trenowałem do co najmniej dwóch maratonów prawie wyłącznie na bieżni i biegam tak samo dobrze - lub lepiej - niż w przypadku tych, do których trenowałem na zewnątrz".

Pedante zgadza się, dodając, że bieżnia zapewnia dodatkową korzyść w postaci kontrolowanych warunków. Jeśli musisz trenować do pagórkowatego wyścigu, a mieszkasz na płaskim terenie, musisz po prostu podkręcić nachylenie i wykonać trochę pracy na wzgórzu! Mając kontrolę nad terenem i intensywnością, możesz trenować na bieżni nawet do najtrudniejszych wyścigów.

"Odkryłem, że często łatwiej jest naśladować warunki zbliżone do wyścigowych na bieżni niż biegając na zewnątrz (i często zajmuje to mniej czasu i wysiłku)" - dodaje Puzey. "Na przykład, jeśli trenuję do wiosennego maratonu drogowego, mogę uzyskać bardziej spójny trening jakościowy na bieżni, niż gdybym miał próbować wykonać wszystkie moje biegi na zewnątrz w śniegu i lodzie".

Rzeczywistość: Pedante ujawnia, że bieganie na bieżni jest w rzeczywistości łatwiejsze dla twoich kolan niż uderzenia, które otrzymują na drodze.

"Bieganie po betonie jest trudniejsze dla stawów niż bieganie po amortyzowanej powierzchni, takiej jak bieżnia lub szlak", zauważa. "Niektóre bieżnie wykorzystują system pasów, który niektórzy łączą ze ślizganiem się stopy i powodowaniem bólu kolan. Jednak nowe modele bieżni - takie jak Woodway - wykorzystują indywidualne listwy amortyzujące zamiast pasa, co pomaga zmniejszyć wstrząsy przy każdym kroku."

Rzeczywistość: Bieżnia ma wiele zalet, a jeśli się na nią zdecydujesz, możesz wykonywać wszystkie swoje biegi w pomieszczeniach zamkniętych. Puzey używa bieżni dla korzyści treningowych, takich jak filmowanie i przeglądanie swojej formy, a także dla korzyści bezpieczeństwa, takich jak unikanie pojazdów i innych pieszych.

"Od czasu mojego pierwszego biegu na bieżni, używam jej do unikania ruchu ulicznego, sygnalizacji świetlnej, lodu, ujemnych temperatur, niedźwiedzi, puma, łosi, łosi itp. podczas moich kluczowych treningów i długich biegów" - podkreśla. "Bieżnia stała się dla mnie nie tylko bezpieczniejszą opcją, ale faktycznie pomogła mi zaoszczędzić czas i uniknąć kontuzji".

0 Shares