3 subtelne sygnały, że Twoje bieganie osiągnęło plateau

Jeśli czujesz, że utknąłeś w rutynie biegania lub Twoje początkowe zyski są coraz mniejsze, a może Twój trening maratoński jest nudny i powolny, nie jesteś sam. Płaskowyże są częścią biegania. Zdarzają się najlepszym z nas w różnych momentach treningu - a wiedza, jak się przez nie przebić, odróżnia dobrych biegaczy od tych świetnych.

Plateau jest naturalną częścią procesu treningu biegowego - nie zawsze możesz się poprawiać, czasem Twoje ciało po prostu musi na jakiś czas osiąść w rytmie. "Postęp to zasadniczo seria szczytów i dolin, które - miejmy nadzieję - zmierzają w jednym kierunku" - mówi David Roche, trener biegania i autor książki "The Happy Runner". "Plateauing lub regres są powszechne w cyklach treningowych, często wyprzedzają ustanowienie niektórych osobistych bestsellerów. Postęp atletyczny to nieliniowa interakcja tysięcy zmiennych, z których większości nawet nie mamy zidentyfikowanych."

Jeśli twoim jedynym wskaźnikiem, że masz plateaued jest tempo, które nie wydaje się pączkować, nadal rób to, co robisz przez kilka tygodni. Prawdopodobnie wyjdziesz z tego. Jeśli jednak zauważasz jeden z tych subtelnych znaków, czas podjąć działania:

"Pozytywność jest wzmacniaczem wydajności", mówi Roche. "Plateau to uczucie, zanim stanie się liczbą. To emocje przez większość czasu". Jeśli każdy bieg pozostawia cię z poczuciem nieszczęścia i emocjonalnie wypatroszony, może to być wskaźnik plateau. Na szczęście ten - gdy złapany wcześnie - jest jednym z najprostszych do naprawienia.

Przypomnij sobie bieg, po którym czułeś się niesamowicie i byłeś uśmiechnięty od ucha do ucha. Może miałeś idealną playlistę, Twój partner był solidny, pogoda była niesamowita, a widoki nie do pobicia. Postaraj się odtworzyć te sytuacje: Często zdarza się, że utkniemy w koleinach treningowych, zwłaszcza gdy coraz poważniej podchodzimy do biegania, i zapominamy, co kochaliśmy w bieganiu na pierwszym miejscu. Połącz się z tym na nowo, a prawdopodobnie zaczniesz widzieć, jak powracają pewne prędkości - i radość.

"To, co postrzegamy jako plateau, jest często szumem, a nie sygnałem" - mówi Roche. Ale ten sygnał może być strzałem ostrzegawczym. "Twoja objętość treningowa jest wyższa, wracasz po kontuzji. ... Wszystkie te bodźce mogą sprawić, że w krótkim czasie będziesz wolniejszy" - dodaje. Przyjrzyj się swoim ostatnim kilku miesiącom: Jeśli częściej chorujesz lub zmagasz się z kontuzjami, które nie chcą się zagoić, być może musisz faktycznie wyleczyć się z coraz głośniejszego problemu, zanim stanie się on pełnoprawnym sygnałem plateau.

Jeśli utknąłeś tylko na kilka tygodni, to nie jest plateau, to normalny cykl treningowy. Kiedy po raz pierwszy zaczynasz biegać, od razu osiągasz duże zyski - każdy bieg jest lepszy i szybszy od poprzedniego. Ale gdy już przyzwyczaisz się do biegania, zaczynasz nie widzieć tych głównych rezultatów. Nie wpadaj w panikę, jeśli w tym tygodniu jeden z interwałów był wolniejszy niż w zeszłym tygodniu. To normalne.

Jeśli utknąłeś w tempie 9:40 min/mile przez ostatnie osiem miesięcy pomimo najlepszych starań, to znaczy, że masz plateau w sposób, który może wymagać interwencji eksperta. Może masz dokuczliwą kontuzję, która konsekwentnie Cię spowalnia. Może Twoje treningi nie są wystarczająco wymagające. Może nie odżywiasz się odpowiednio podczas biegu. Jeśli po kilku miesiącach nadal czujesz, że utknąłeś w martwym punkcie, spróbuj znaleźć eksperta, który pomoże Ci wyjść z rutyny.

WNIOSEK KOŃCOWY

Firma Roche oferuje porady dla zaawansowanych i początkujących: Upewnij się, że korzystasz z odpowiedniej porady dla ciebie, ponieważ są one przeciwieństwem siebie:

"Dla zaawansowanego sportowca wypróbuj 'Trial of Miles'. Zwiększ ilość aerobowych biegów, które wykonujesz. Zwiększ ten stres na tydzień" - mówi.

"Dla nowszego sportowca, najlepszym sposobem na pokonanie plateau jest uzyskanie szybkości. Stań się bardziej wydajny biomechanicznie dzięki krokom i szybkim wysiłkom. W bieganiu chodzi przede wszystkim o ekonomię. Jeśli możesz sprawić, by bieganie pochłaniało mniej energii w szybszym tempie, będziesz szybszy przy tym samym umiarkowanym wysiłku, przy którym utknąłeś".

0 Udziały